Het ligt er aan of je zelf wilt opstellen, of dat je je laat opstellen.

Als je zelf wilt opstellen is het vooral belangrijk dat je van te voren nagedacht hebt welke vraag je gaat stellen.
Wat is voor jouw gevoel echt een probleem waar je mee worstelt, en hoe giet je dat in een goede vraag?
Wees van te voren niet bang wat je 'te wachten' staat, probeer niet teveel beren op de weg te zien, probeer een open blik te behouden.

als je je laat opstellen, zorg er dan vooral voor dat je onbevooroordeelt en zonder bijbedoelingen of achterliggende gedachten geplaatst wordt.
En wanneer het echt niet goed voelt, weiger dan.
Dus: Als iemand vraagt: Wil jij mijn vader representeren?, en je hebt daar een raar onderbuikgevoel bij: Niet doen.
Ga nooit tegen je gevoel in bij een familieopstelling.

Tenslotte: Familieopstelingen zijn geen 'middagje uit'!
Soms blijkt iemand met totaal andere verwachtingen zo'n middag binnen te komen. Dat is zonde van de opstelling en van de andere deelnemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je openstellen. En zo min mogelijk over de case weten, dan is de opstelling het zuiverst.
13 jaar geleden
In het voorgesprek geeft de cliënt aan wat het thema is.

Daarin zul je dus duidelijk moeten zijn.

Op basis daarvan beslist de therapeut welke systeemdelen –bijvoorbeeld vader, moeder en de cliënt zelf– opgesteld worden. De cliënt kiest vervolgens representanten voor de familieleden, neemt ze bij de schouder en stelt ze ergens op in de ruimte. Belangrijk hierbij is dat de cliënt niet een van te voren bedacht beeld opstelt, maar zonder na te denken –met de aandacht naar binnen gericht– de representanten op hun plaats zet.

Je moet je zelf dus helemaal kunnen geven.

Hier kun je een brochure aanvragen.
http://www.familieconstellaties.nl/0_01_familie.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen pijnlijke dingen aan de orde komen. Ook zal je achter bepaalde drempels proberen te schuilen, of je ego gaat in de weg zitten.

Juist op deze momenten is het belangrijk om je 'innerlijk' kindje even opzij te zetten en je als volwassen ik helemaal open stelt.