Ga je naar de hel als je zelfmoord pleegt?

Ik ben niet echt bijbelig ingesteld, maar ik ben toch benieuwd wat voor procedure God hierin hanteert.
Want als je "Gij zult niet moorden" en "Heb uw naaste lief gelijk uzelf" combineert, dan is hier toch sprake van moord?

Ik vroeg me vooral af of er mensen waren die de bijbel letterlijk nemen, maar toch bij deze combinatie van geboden twijfelen. Voor de rest boeit het me niets.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
14.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah ik heb nog wel een lijntje open, als je even wacht, ik vraag t m ff..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, niet grappig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm nou mijn punt was vooral dat het afhankelijk is van je eigen interpretatie, dat niemand een lijntje met god heeft en dus ook niemand weet wat god hiervan vindt.
Antoni
14 jaar geleden
"Bijbelig", mooi woord. Leuke vondst!

Het beste antwoord

Ik kan me niet voorstellen dat ons aller Satan, stel ik heb het fout en hij bestaat toch (wat vervelend zou zijn), mensen die zichzelf van het leven beroven als volwaardige kandidaten voor zijn dictatuur aka de hel zal zien.

Maar dat ben ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Iemand die zichzelf ombrengt maakt gebruik van zijn/haar zelfbeschikkingsrecht.
Wat mij betreft is er geen God die een procedure hanteert, de kerk heeft een God gecreeerd die over (zogenaamd) goed en kwaad oordeelt. Maar God oordeelt niet, God Is.
In alles.

Toegevoegd op 07-05-2009 14:52:45
in alles en als alles
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik maak alleen een conclusie uit twee geboden en ik vraag me af of die conclusie goed is. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de bijbel letterlijk nemen, maar het hier toch niet mee eens zijn.
Goeie vraag.
Ik zou zeggen van wel. Het gaat natuurlijk om het respect voor het leven in het algemeen. Als je je eigen leven al niet respecteert ben je de hemel niet waard.

Voor alle gelovigen: voor jullie over mij heen vallen. Ik geloof zelf niet in de hemel en de hel en een God die ons straft voor zaken die we fout doen door ons eeuwig te verbannen. Ik denk eerder dat als er een God is hij ons als een geduldige vader iedere keer weer opnieuw probeert duidelijk te maken wat we fout doen en hoe het beter kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen moord.
Iedereen noemt het "zelfmoord" maar het is "zelfdoding".

Ik ben ook niet "bijbelig" ingesteld maar ik heb altijd gegrepen dat de goeie mensen naar de hemel gaan en slechte naar de hel.

Zelf weet ik bijna zeker dat 90% aan de andere kant van het gras wordt neergelegd en de rest wordt verbrand.

En ja, waar is vuur ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk van niet.

GOD is namelijk ook vergevensgezind ingesteld zoals ik dat in de bijbel heb gelezen. ''Vergeef en gij zult vergeven worden''.

Ik denk niet dat GOD jouw dan naar de hel stuurd. Maar is ook een beetje afhankelijk wat de reden is, dat je jezelf van het leven beroofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...ik ben toch benieuwd wat voor procedure God hierin hanteert..."

Nou je moet eerst bij Petrus formulier B106 bis invullen en dan DD 5 tekenen.

Zonder gekheid. Niemand kan hier een goed antwoord op geven. In hangt af aan wie je het vraagt. Ik heb er zelf mijn ideeën over en dat zal voor de meeste gelden. In alle gevallen lijkt het me beter geen zelfmoord te plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik geprobeerd, maar die wachttijden zijn ontzettend lang.
Nee, Satan zal hem er niet bij willen hebben. Stel je voor dat de zelfmoordenaar besluit om de hel op te blazen met een zelfmoordactie :)

Dan even serieus: Ik denk het niet. Ik heb vroeger op de christelijke school altijd geleerd dat Jezus gestorven is voor al onze zonden, opdat wij het "hemelse rijk" zouden kunnen betreden.
Aangezien de "zelfmoordenaar" op zichzelf na geen vlieg heeft kwaad gedaan lijkt het me niet dat hij/zij daarvoor in de hel beland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zelfmoordenaar berokkend altijd anderen mensen: De nabestaande en eventueel de trein machinist of buurvrouw die het lijk vind. Je redenatie gaat dus niet op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, klopt, de nabestaanden... daar heb je gelijk in. Maar hij doet ze niet kwaad in de zin van lichamelijke mishandeling cq moord.
Nee, omdat de hel alleen verzonnen is om mensen bang te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je gaat alleen naar de hemel als je erin gelooft (Dat hebben ze me onlangs nog geleerd op GV)... Je krijgt dan een volgnummer, dat wordt dan daarboven net achter de hemelpoort ingescand en als alles klopt dan mag je doorlopen...
Dus als je je niet inschrijft van te voren dan mis je het eeuwige dolce far niente... (= het zalige nietsdoen)

Als dit hierboven geschreven onzin is, dan is het hele idee van een hemel net zo´n onzin...

Ja dat het moord is klopt wel, maar je hebt toch keuze hier beneden op aarde of niet? Wie doe ik er kwaad mee om mezelf te vermoorden als ik niet meer kan leven, wat moet ik dan?

Toegevoegd op 07-05-2009 12:48:44
De boeken van Jozef Rulof beschrijven in detail wat er met je gebeurt, voor tijdens en na een zelfmoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blik in het hiernamaals?
nee je gaat niet naar de hel. Maar je gaat dood.

wat betekent dat je niet meer van dit leven kan genieten.
wat zonde is.
zonde in de zin van 'jammer', niet van de flauwekul-zonden.

Er valt niks te genieten zeg je misschien
dan is doodgaan een manier op dat te beeindigen
maar dat kan ook anders....

het is een keuze
je kunt BESLUITEN van die dingen te genieten die WEL kunnen

en dat besluit nemen, dat doe je helemaal ZELF

Daty nemen van dat besluit is een mooie eerste stap om ZELF het roer weer in handen te nemen. Dat neemt niemand je ooit uit handen!

Neem het besluit de dingen die JOU laten groeien, een kans te geven en toe te laten en besluit de rest weg te laten of te negeren.

Soms wel moeilijk, maar er is veel te genieten....zoek het op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft Hemel en Hel in zich, lees ik bij Jakob Lorber en Sweedenborg. Bij God is geen aanzien des persoons.

Misschien is dit boek een aanrader (als je tenminste van lezen houdt.

Jakob Lorber ▪ ISBN-13: 9789065561145 Van de Hel tot de Hemel
Misschien kun je hem lenen van de bibliotheek

Of deel 4 van het GJE Jakob Lorber.

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&action=search&bquery=emVsZm1vb3JkZW5hYXJz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel,want God heeft je een leven gegeven, en die leven moet God ook zelf beëindigen. Het is dus verkeerd als je zelf je leven beëindigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens gelezen dat mensen die zelfmoord plegen in het hiernamaals ambtenaren worden die moeten zorgen voor de correctie categorisatie van de overledenen. Dat zegt dus genoeg: als je zelfmoord pleegt ga je naar de hel. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar aan wat je als hel beschouwt. Er wordt door de 'bijbelige' mensen wel gezegd dat de duivel (aka Satan) in den beginne deel was van god. Dan zou je je dus kunnen afvragen of er wel een hel bestaat... of dat het wellicht een hoekje in de hemel is. In dat laatste geval ga je dus gewoon naar de hemel, krijg je alleen geen all-acces pasje.
Ach niemand van ons weet het exact dus een beste antwoord zal er niet gegeven kunnen worden. Eens komt er een dag dat we het zullen weten. En van mij mag dat nog best effe duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar Bijbelse termen is zelfmoord een onvergefelijke zonde. Je hebt je leven (als ik dit goed begrijp) eigenlijk meer in bruikleen en het is niet aan jouw om te bepalen wanneer dat eindigt. Zelfmoord is ook moord. Het is zelfs nog heel lang de gewoonte geweest om zelfmoord na de dood nog voor een rechter te brengen en alsnog te straffen (en daar op moord toch meestal de doodstraf stond kwam dat er regelmatig op neer dat een lijk aan een galg werd gehangen maar op gegeven moment vond men dat toch een nogal onnodige maatregel).
Persoonlijk heb ik die Bijbelse opvattingen over moord en zelfmoord altijd haaks op de doodstraf vinden staan maar dat wordt om de 1 of andere reden weer wel goedgekeurd.
Zelfopoffering mag overigens weer wel. Dus jezelf in het pad van een schutter zetten om het doelwit te beschermen (in mijn ogen toch bijzonder dicht bij zelfmoord) schijnt dan wel weer een vrijbriefje hemel te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een bekeerd mens pleegt geen zelfmoord. Die heeft God op het oog en laat het aan Hem over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een erg gelovige vriend van mij zei dat je de creatie van God kapot maakt, dus dat je daarom naar de hel zou gaan, maar zelf geloof ik dus minder dan niks dus ja... Zelf zou ik zeggen nee, als je dood bent ben je gewoon dood, einde verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: zelfmoord- of doding doe je niet zomaar, daar gaat wel iets heftigs aan vooraf. Wanneer iemand het echt helemaal niet meer ziet zitten, lijkt dit dan een laatste 'oplossing'.

Ik geloof in een vergevingsgezinde God, een God die begrijpt, barmhartig is enz. Waar blijft deze God wanneer iemand in uiterste wanhoop een dergelijke daad uitvoert? Ik geloof niet in een 'one way ticket to hell'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maakt het wat uit ik heb ooit een dominee hooren zegen maakt niet uit waar je kom vrienden heb je overal hij zij dit wel in prive tegen mij

Toegevoegd op 07-05-2009 22:30:26
Maak niet uit waar je kom de hel of de hemel
vrienden heb je overal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet ik de woorden nog in de goede volgorde zetten of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol Suniram. Ik mis o.a. een paar leestekens. Maar begrijp ik dat je zegt dat het niet uitmaakt, omdat je overal waar je komt vrienden hebt? Dan snap ik de zin maar begrijp ik het antwoord niet.
Zelfmoord is in tegenspraak met de natuurlijke neiging van de mens om zijn leven te willen bewaren en bestendigen. Zichzelf doden is ernstig in tegenspraak met de ware eigenliefde. Het is ook een zonde tegen de naastenliefde, want men verbreekt ten onrechte de band van solidariteit met de gezinsverbanden en met de nationale en menselijke samenleving, tegenover wie wij verplichtingen hebben. Zelfmoord is in strijd met de liefde tot de levende God.
Een zelfmoord als gevolg van psychische nood of ingegeven door angst zal minder ernstig opgevat worden.

Maar op jouw vraag: "ga je naar de hel?", kan alleen Onze Lieve Heer zelf antwoord op geven. Daar kunnen mensen beter over zwijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik concludeer het alleen uit een paar citaten uit de bijbel en wel de 10 geboden. Als je die al niet meer letterlijk kunt nemen, hoe kun je dan nog geloven in een God die de wereld schiep in 6 dagen? (Wat niet echt een kunst is, als je weet dat er verschillende melkwegstelsels zijn en de aarde nog niet eens een stipje op de heelalkaart is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik concludeer het alleen uit een paar citaten uit de bijbel en wel de 10 geboden. Als je die al niet meer letterlijk kunt nemen, hoe kun je dan nog geloven in een God die de wereld schiep in 6 dagen? (Wat niet echt een kunst is, als je weet dat er verschillende melkwegstelsels zijn en de aarde nog niet eens een stipje op de heelalkaart is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de 10 geboden staat niet: als je ... toch doet, dan wil Ik je nooit meer zien.
Ik zie de hel als de status dat je voorgoed van God bent gescheiden, omdat je je bewust van Hem hebt afgewend.
God alleen weet onder welke omstandigheden iemand tot een zelfmoord is gekomen en Hij weet dus of iemand zich bewust van Hem heeft los willen maken.
Volgens mij wordt je geboren voor een bepaald leven.
Wil je dat niet afmaken dan ben je te vroeg voor het volgende station. Dan zal die poort nog niet open zijn.
Lijkt me niet zo handig. Over het algemeen wordt wachten als erg vervelend ervaren. Zeker als je niets meer kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus is gekomen om de straf die wij, door onze fouten en zonden verdient hebben, namelijk; het hier en nu, maar ook in de eeuwigheid van God gescheiden moeten zijn, te dragen en weg te nemen.

Iedereen die dit plaatsvervangend offer aanneemt is vrij om bij God te zijn. Hier en nu al, in een persoonlijke relatie met God, maar ook na de dood, in de Hemel.

Iedereen die dit plaatsvervangend offer NIET aanneemt, leeft hier en nu al gescheiden van God en na de dood zal dat niet anders zijn.

Hoe iemand die overgang van dit leven naar het eeuwig leven maakt is minder belangrijk.

Het kan zijn dat iemand die dit offer van Jezus aangenomen heeft in een vlaag van verstandsverbijstering toch zichzelf van het leven beneemt en TOCH in de Hemel komt.

Iemand die zelfmoord pleegt en die Jezus niet kent en zijn offer niet heeft aangenomen, komt na de dood in het dodenrijk terecht. (Niet in de hel).

Er komt een dag dat God iedereen die ooit geleefd heeft maar Jezus niet heeft aangenomen zal beoordelen. Op die dag zal bepaald worden of de persoon die zelfmoord pleegde naar de hel gaat of niet.

Het is overigens een veel voorkomend misverstand om te denken dat de duivel, Satan, het voor het zeggen heeft in de hel. Dat is zeker niet het geval. De hel is nu ook nog leeg. De duivel en zijn demonen waren nog vrij rond en er zijn ook nog geen mensen in de hel. Die zijn ofwel in de Hemel als ze het offer van Jezus aangenomen hebben ofwel in het dodenrijk in afwachting van de dag van het oordeel als ze Jezus niet aangenomen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is geen enkel bewijs dat er leven na de dood zal plaatsvinden...

er zijn wat mensen die daar wel in geloven... en die zijn hier ook vertegenwoordigd op goeievraag.nl

geniet hier vooral de vrijheid ook naar hen te luisteren...

maar zelfs als jij gelooft in het bestaan van de hel is er nog steeds geen bewijs dat je een ziel zou hebben die naar de hel gaat als je er zelf een einde aan maakt.

persoonlijke noot: je gaat toch wel een keer dood, dus denk er goed over na, mocht je zelf aan zelfdoding denken.
geniet nou maar van je leven! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je daadwerkelijk in de hel e.d. gelooft. En in die hel zit je daardoor dan dus tijdens je leven omdat de gedachte aan die hel waar je na je leven in komt je leven tot een hel maakt. Of je besluit om geen zelfmoord te plegen daardoor en juist dáárdoor blijf je in de hel die je leven heet waar je niet uit durft te stappen. Niet geloven in deze onzin maakt je leven dus veel vrolijker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bijbel staat ook dat God van alle mensen houdt. Dus hij houd van je, maar stuurt je wel voor eeuwig naar de hel waar je maar moet branden. Wat voor vreselijke God is dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Suniram;

In de christelijke traditie wordt het leven als iets heiligs gezien en is het ontnemen ervan aan wie dan ook, dus ook jezelf, een hoofdzonde. Christenen die zelfmoord plegen mogen in principe dan ook niet in gewijde grond (zoals een kerkelijke begraafplaats) worden bijgezet.