Wat is de betekenis van "heilig water"in de RK kerk?

Heeft het ook een esoterisch betekenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.1K

Het beste antwoord

Het is water waarover zogenaamd de zegen van God is afgeroepen.
Dit ritueel werd oorspronkelijk gebruikt om doden te besprenkelen, bewieroken onder het uitspreken van gebeden.
Tegenwoordig besprenkelen, zegenen, ze zowat alles met wijwater.
Lang voordat de RKK gesticht was, was dit ritus al in gebruik bij de Filistijnen ter ere van hun afgod Dagon ! ( afgod met vissekop)
Zij besprenkelden zogenaamd heilig water tijdens hun diensten.
Heel duidelijk dat dit gebruik door de RKK is overgenomen.

Op de afbeeldingen (bijgevoegde link) zie je heel duidelijk Filistijnse priesters met een vissekop op hun hoofd en een cape. http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Heilig-Water.pdf

Vele gebruiken van RKK zijn van heidense oorsprong.
Het is duidelijk dat God hieraan zijn goedkeuring niet kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heilig- of wij water , is niets meer dan gewoon leiding water wat gezegend is door een priester.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stukje bescherming tegen het kwade en voor het goede.
Gelovigen gaan naar de kerk, omdat dat het huis is van God, welke het kwade buiten houdt. De priester is de man van God, welke meehelpt om het kwade buiten te houden en men helpt te focussen op het goede.

Zegenen is dat je het kwade wat langer buiten kunt houden, ook als je de grote beschermhuis verlaat en kwetsbaar bent voor wat er buiten is.