Wat geef je een vriend kado die bevestigt wordt in de kerk als dominee?

Ik werk in een christelijk bejaardencentrum en werk nauw samen met een geestelijk verzorger. Binnenkort is de dienst waar hij bevestigt wordt als dominee.
Samen met een aantal collega's gaan wij naar deze dienst en wij vragen ons af of je geacht wordt een kado mee te nemen en wat zou je dan als kado geven.
Wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
11.4K

Het beste antwoord

Ik zou niet proberen om er een 'heilige boon' cadeau van te maken zoals bijbels en rozenkransen.
Een dominee is ook maar een mens, en een goede fles wijn met een mooi boek over zijn interesses is toch prima?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Katholiek: een Maria beeldje. Protestant: Een statenvertaling van 1600... Voor de rest weet ik niks, ik ben Christelijk Orthodox...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je wel of niet geacht wordt n kado mee te nemen, weet ik niet, nooit bij de hand gehad, maar altijd wel leuk . Die genoemde statenbijbel wordt wat prijzig denk ik, en als je er 2 van krijgt is het ook jammer.
Misschien kun je nog ergens een pennenset op de kop tikken waar je de datum en naam van de parochie laat ingraveren, of zijn eigen naam. Altijd bruikbaar en een leuke herinnering, en pennen heb je nooit teveel
13 jaar geleden
De dominees die ik ken zijn vaak blij met een fles jenever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een mooie rozenkrans(ketting) daarmee kan hij bidden net als wees gegroet maria dat is zown ketting met balletjes eraan en onderaan jezus aan een kruis..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een goede fles wijn. Een mooi gebaar, dat altijd wordt gewaardeerd.

Persoonlijk neem ik bij dit soort speciale gelegenheden meestal mijn fototoestel mee. Maak een serie mooie foto's en kies er thuis de beste uit, die ik later ingelijst aanbied. Kost niet veel, maar is een geschenk waar men eigenlijk altijd erg blij mee is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in alle kerken is het bij dit soort diensten gewenst dat er zomaar willekeurig gefotografeerd wordt. Tegenwoordig willen een hoop mensen fotograferen en dat veroorzaakt wel wat onrust tijdens de dienst. Sommige gemeenten hebben daarom één standaard persoon die altijd alle foto's neemt.
Een mooie bos bloemen lijkt me gepast. Om echt een kado te geven is niet zo heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft geen cadeau mee te nemen, mag natuurlijk wel.
Je zou een boekenbon kunnen geven, altijd welkom bij een dominee volgens mij.
Maar ook kan je geld schenken aan het doel waar tijdens de dienst voor gecollecteerd wordt, vaak mag de dominee dit in een dergelijke dienst zelf kiezen en zal het iets zijn wat hij een warm hart toedraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cadeau is wel gepast hoor. Het meest gangbare is een boekenbon. Een boek kopen is natuurlijk nog leuker, want dat is veel persoonlijker. Ik zou naar een christelijke boekhandel gaan. Dit aan de verkoper voorleggen en hij adviseert je wel. Een naslagwerk is altijd heel prettig voor een predikant. Je moet dan vragen in de winkel of hij het eventueel mag ruilen, stel dat hij het boek al zou hebben.

Wil je geen boek geven dan is het leuk om een levensmiddelenpakket te geven. Iets met fruit er in en wat delicatessen.

Verder zou je nog een mooie kandelaar kunnen geven, b.v. een menora (joodse kandelaar) of een andere mooie kaarsenstandaard.

Een bureau set is ook leuk, zo'n onderlegger, pennenhouder, paperclipbakje etc.

En goede bureaulamp is ook heel nuttig.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een donatie aan een goed doel, in zijn naam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De predikanten uit onze wederzijdse en aangetrouwde families krijgen stapels boekenbonnen (lekker braaf en veilig) en talloze bossen bloemen bij zulke gelegenheden. Altijd te weinig vazen in huis.. en uitpuilende boekenkasten!
Zonder uitzondering drinken deze heren en dame een goed glas wijn, champagne of port.
En op de avond na alle drukte rond de bevestiging, wordt er zeker 1 (of misschien een aantal) aangesproken. Lekker stukje Munster, Brie Rustique of leerdammer erbij..
Dit valt echt altijd goed!