Moslimas dragen een hoofddoek omdat ze hun schoonheid niet mogen laten zien, waarom dan wel make-up?

Nu ga ik niet generaliseren maar ik zie ze regelmatig met dikke lagen plamuur rondlopen, dat is toch vrij krom?
Aan de ene kant zijn ze vrij strikt in het dragen van een hoofddoek omdat ze volgens de koran hun schoonheid niet mogen laten zien, maar waarom dan toch die make-up? Kan je dat verwestering noemen? Of omdat dát niet verboden word in de Koran?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.5K

Het beste antwoord

Hier zijn soera 24:30 en soera 24:31 van de koran van belang. De eerste soera schrijft voor dat mannen hun blikken neerslaan en vrouwen niet aankijken. De tweede schrijft voor dat vrouwen hun blikken neerslaan. De sharia schrijft voor, dat het lichaam van de vrouw, en ook het hoofdhaar, bedekt dient te zijn, behalve het gezicht en de handen. Bovendien mag een man geen lichaamsvormen van een vrouw zien dit om verzoeking (fitna) te voorkomen. Over make-up wordt noch in de koran noch in de sharia iets gezegd. Dat mag dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Hoofdoek voor hun haar,
Overdreven in make up ook mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke vrouw wil er toch mooi uitzien? Dat geldt ook voor moslimas. Dat ze erbij een hoofddoek dragen is hun recht.

Ik zie het niet als tegenstrijdig.

Als ze uitdagend bijlopen (in een kort rokje bv.) En dan nog eem hoofddoek dan betuigd het van hypocrisy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat het het punt van STK87 is dat moslima's geen recht zouden hebben om een hoofddoek te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoofddoek is bedoeld om geen mannen aan te trekken. Als je make up gebruikt, ga je weer wel mannen aantrekken.
Dat bewijst weer eens dat niets menselijks moslima's vreemd is.
Onze eigen 'zwarte kousen' dragen zwarte kleren uit nederigheid maar het zijn wel vaak hele dure.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, uit de in het westen gangbare heilige boek kun je ook dingen halen waar weinig mensen die beweren het te volgen zich aan houden. Bovendien schijnt de noodzaak tot hoofddoek slechts een interpretatie te zijn van de tekst, en zou dit er niet letterlijk als zodanig instaan.

Het is veelal een kwestie van welke interpretatie men heeft van de tekst, welke onderdelen als belangrijk worden beschouwd, en hoe serieus het allemaal wordt genomen. De make-up zal vaker voorkomen bij die dames die het relatief minder strikt volgen dan bij vrouwen die hier gedrevener in zijn. Dit omdat zij het toch ook belangrijk vinden om er nog enigszins aantrekkelijk uit te zien.

Logisch is het niet, maar dat geld voor meer dingen als je ze zo gaat bekijken. Letterlijk alle regels van een godsdienst volgen is vaak ook tegen het onmogelijke aan, zeker binnen een maatschappij die zijn wetgeving baseert op seculiere behoeften en niet op religieuze teksten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De islamitische vrouwen moet je gewoon de tijd geven om zich aan onze cultuur te wennen, voor je het weet doen vrouwen niet meer mee aan alle tradities van hun geloof.
Dat was vroeger namelijk ook binnen de katholieke geloof.
Ook marokkaanse mannen houden zich niet heel erg aan hun geloof, soms roken ze, of drinken ze bier... maar varkensvlees zullen ze nooit eten.
Een vrouw die zich een beetje opmaakt is in mijn ogen alleen maar een stap in de goede richting.. als is het pad nog ver te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoofddoek is om een van de schoonheden van het vrouwelijk lichaam, nl de haren, af te dekken, en aan het oog van het mannelijk deel van de bevolking te onttrekken. Wellicht wordt het gezich tniet direct als een van de schoonheden van het lichaam gezien? Ik kon hier zo geen definitie van vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslima's dragen vandaag de dag vooral een hoofddoek om uiting te geven aan het feit dat ze moslim zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel moslima's en veel verschillende opvattingen. Sommigen zullen vinden dat ze geen make up mogen dragen, anderen wel. Zo zie ik vaak moslima's met hoofddoek en hele hippe kleding, waarvan sommigen wel en anderen niet opgemaakt zijn.
Waarschijnlijk is daar geen duidelijke 'regel' voor, zoals eigenlijk heel veel 'regels' uit de koran voor meerdere uitleg vatbaar zijn (zoals dat ook geldt voor de meeste andere heilige teksten zoals de bijbel).
Als je het echt zeker wilt weten: vraag het eens aan zo'n meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon maar net wat wordt geaccepteerd. In de families waar dat cultureel vereist wordt dragen de vrouwen hoofddoeken. Liever ook geen make up, maar blijkbaar wordt dat makkelijker geaccepteerd door familie en omgeving.

Duidelijk is in ieder geval dat de hele samenleving vol zit met dergelijke voorbeelden. In alle bevolkingsgroepen. De mens is ook als hij het heel graag wil niet eens in staat tot consistent handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moslims met veel make-up verbergen hun schoonheid ook achter die laag schmink.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat religie hypocrisie in de hand speelt.

Echter, je kunt het de hypocriet niet kwalijk nemen, vooral niet als de geldende religieuze regels niet binnen de huidige tijd en cultuur passen. Sterker nog, hypocrisie is dan een goede stap in de richting van vrijheid...