Waarom wordt het doek om de Kaäba steeds verandert?

Heeft dit speciale redenen? En wat staat er met goud draad precies geschreven, stuk uit een koran bv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
5K

Antwoorden (1)

1.1 Kiswa en Burku, het zwarte gordijn.
Over de muren van de Káaba is een zwart gordijn (Kiswa) gehangen. De Kiswa wordt met behulp van koperen ringen aan het gebouw bevestigd. Elk jaar wordt een nieuwe Kiswa in Egypte gemaakt van katoen.

Op de Kiswa zijn een tekst aangebracht. Dit is onder andere de islamitische geloofsbelijdenis of Shahada:
"Ik verklaar dat er géén andere god is dan Allah en dat Mohammed zijn profeet is". Daarnaast zijn er ook teksten uit de Koran aangebracht.

Aan het einde van de Hadj worden de Kiswa en Burcu verwisseld. Tijdens het verwisselen van het één jaar oude kleed wordt de Káaba bedekt door een wit gordijn. Men noemt deze situatie: Ihrãm.

De "oude" Kiswa wordt als een relikwie, een heilig voorwerp, beschouwt. In kleinere stukken verdeeld wordt dit verkocht als amuletten door de bewakers van de Káaba (de Banu Shaiba). Een amulet is een voorwerp waaraan men bepaalde machten aan toe schrijft.

De deur van de Káaba wordt door een apart kleed afgedekt. Dit kleed wordt in Egypte al-burku genoemd. Het lijkt op de naam die in Nederland "Burka" wordt genoemd; het betekent sluier of gordijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom? Dat is de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is voor zover ik weet nergens terug te vinden.
kierkegaard47
9 jaar geleden
"In kleinere stukken verdeeld wordt dit verkocht als amuletten door de bewakers van de Káaba (de Banu Shaiba)." Zo, leuk handeltje voor die bewakers dan! Zeker als er tòch ieder jaar een nieuwe komt ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt,had het al gelezen.