Kan je als volwassen nog je eerste communie doen?

Hoe zou je dat moeten aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.1K

Het beste antwoord

Tegenwoordig maken mensen steeds meer eigen keuzes, zeker wat geloven betreft. Daarom worden af en toe volwassenen gedoopt en/of gevormd. Een volwassene ontvangt in de doopviering ook het vormsel en de eerste communie. Mensen die het verlangen naar de doop voelen groeien krijgen begeleiding door een medewerker uit de parochie die daartoe door het bestuur is aangezocht. In een aantal gesprekken wordt de weg duidelijk die leidt naar het sacrament.
De doop van een volwassene vindt plaats in een zondagse eucharistieviering, waarin de dopeling ook wordt gevormd en voor het eerst deelneemt aan de eucharistie.
Zoek eerst een kerk waar je je thuis kunt voelen. Neem dan contact op met de pastorale medewerker van die parochie. Meestal is er een parochieblaadje waar in staat welke persoon je daarvoor kunt aanspreken.
Als volwassene doe je geen eerste communie meer. Dat is voor kinderen die oud genoeg zijn om te begrijpen wat het is om mee te doen aan het sacrament van brood en wijn, als voorbereiding op het vormsel.
Wel moet je eerst gedoopt zijn om als volwassene het vormsel te mogen ontvangen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat als je als babytje bent gedoopt maar nooit de vormsels en eerste communie hebt gedaan?
Amadea
13 jaar geleden
De liturgie begint dan met het vernieuwen van de doopbeloften en de geloofsbelijdenis, en daarna kan je het vormsel ontvangen. Vaak gebeurt dit met Pinksteren.

Andere antwoorden (2)

Neem contact op met de kerk waar je de eerste heilige communie wilt doen. Daar volg je een voorbereidingsprogramma, die normaal gesproken bestaat uit:
•Startdag
•Opname als doopkandidaat of opname in de R.K.kerk
•Heilig Doopsel
•Eerste Heilige Communie
•Heilig Vormsel (afsluiting van de cursus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerk is erg blij met alle nieuwe leden. Als je serieus bent en dat dus laat blijken door gedoopt te willen woorden, doen ze de poorten open.
Bronnen: