Ik heb veel de bijbel onderzocht.Dat er veel is gewijzigd en dergelijke.

Maar hoe zit dat met de koran?

En wie kan me helpen om de koran te leren lezen,het is heel anders dan de bijbel:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Moslims geloven dat de Koran het juiste en complete woord van God is. Zij geloven dat Allah de Koran via de aartsengel Gabriël aan Mohammed heeft geopenbaard. Sinds die tijd is er volgens de Islam niets meer aan de Koran veranderd. Deze stelling blijkt niet houdbaar te zijn, om de volgende redenen:

1. Er zijn oude Koran-fragmenten gevonden die teksten bevatten die in "de" tegenwoordige Koran niet voorkomen. Omgekeerd zijn in latere Koran-versies teksten opgenomen die in oudere documenten ontbreken.

2. De Islam stelt zelf dat Mohammed ooit "valse, door de duivel geïnspireerde verzen" in de Koran heeft opgenomen en dat later een "correctie" nodig bleek.

3. Tegenwoordig zijn er minstens zeven versies van "de" Koran in omloop, waarvan vier in algemeen gebruik, die alle variaties in de tekst kennen. Vier van deze versies zijn in algemeen gebruik, en wel als volgt:

- De Abu Bakr `Asim-versie: deze versie is het meest verspreid in de Moslim-wereld in het algemeen.
- De Abu `Amr al-‘Ala’-versie: deze versie is in gebruik in gedeelten van Soedan en in West-Afrika.
- De Ibn `Amir-versie: deze versie treffen we voornamelijk aan in Jemen.
- De Nafi`-versie: dit is de versie die wordt gebruikt in Libië, Tunesië en in Qatar.

De ultieme aanwijzing dat passages in de Koran ooit zijn gewijzigd komt uit de Moslim-wereld zelf. Het is in Islam-kringen een onbetwist gegeven dat vroegere Koran-versies de Moslims opdroegen de dochters van Allah te eren. De namen van deze dochters waren: al-Lat, al-Uzza en Manat. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit is overgenomen uit een cultus van maangoden voordat de Islam werd verspreid. Vast staat dat de referentie naar Allah's dochters later is verwijderd, als zijnde "duivelsverzen": Mohammed zou door de duivel op een dwaalspoor zijn gezet en dicteerde bij wijze van misverstand deze verzen. Wellicht bevinden zich nog meer "duivelsverzen" in de Koran. Duivelsverzen die tot op de dag van vandaag nog niet als zodanig zijn herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze website lijkt mij wel behulpzaam om in vergelijking met de bijbel wegwijs te raken in de koran: http://www.bijbelenkoran.nl/
Amadea
13 jaar geleden
Weet je, mijns inziens gaat het niet om wat er gewijzigd is en zo... De bijbel is een richtlijn voor je zieleleven. Het kan je inspireren in het leven waar je in staat.

Als je Islamitisch bent zal dit ook zo zijn voor het lezen van de Koran. Het is maar waar jij je thuis bij voelt en wat jou op God richt.