Is er ook maar iets van bewijs van het onststaan van de bijbel tora of koran ,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan iets er zijn zonder dat het is ontstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar kan ons verstand gewoon niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je niet 'Kan er aangetoond worden of een van deze verhalen klopt?'?
Dan is het antwoord: nee. Tenminste, niet als 'feitelijke geschiedschrijving', wel als een verhaal. (Bedenk ook dat alledrie de verhalen erg veel van elkaar geleend en overgenomen hebben.)

Antwoorden (8)

Het bewijs is toch overduidelijk : Ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er inderdaad ook niet meer van maken: ze bestaan, dat bewijst dat ze zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goh wat fijn voor je dat je gelooft, maar het woord zegt het al je gelooft en weet dus niet zeker, als je de bijbel en de koran leest komen er zoveel sprookjes achtige dingen in voor dat ik het me niet eens kan voorstellen dat mensen uberhaubt geloven maar evenzogoed respect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm... Ik denk dat je het héél verkeerd hebt begrepen, otjeskind. Wat bewijsbaar is, is dat de bijbel en de koran zijn ontstaan, anders zouden ze nu immers niet béstaan. En bestaan doen ze, ik heb van beide minstens één exemplaar in mijn boekenkast staan. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de ínhoud van de bijbel en de koran allemaal wáár is. Dat zijn inderdaad, zoals je al zegt, sprookjes. Overigens, over dat respect: wat mij betreft is geloven in die sprookjes (er zijn natuurlijk genoeg mensen die dat doen) niet iets om te respecteren. Mensen die dit soort dingen geloven verdienen exact hetzelfde respect als ieder ander, niet ook nog eens speciaal respect omdat ze de verhalen in een sprookjesboek geloven. Ik krijg toch ook niet extra speciaal respect omdat ik die onzin niet geloof?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn fout is waarschijnlijk het formuleren van de vraag dus er zaten idd antwoorden bij die ik niet had verwacht hahahaha.eigenlijk had ik moeten vragen heeft er iemand bewijs dat er een god of allah bestaat en dat respect was eigenijk een beetje cynisch bedoelt.Ik word Namenlijk zo moe van die discussies en wilde gewoon wat meningen van atheïsten horen. ik zal volgende keer wat beter opletten als ik mijn vraag stel.
Van die boeken zijn oude geschriften gevonden, denk aan de Dode Zeerollen van Jesaja, dus die boeken zijn wel echt geschreven, in oude tijden. Of de boeken authentiek danwel geloofwaardig zijn is weer een hele andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Het grootste probleem hierbij is natuurlijk dat de gelovigen graag willen zien dat de verschillende boeken door een wonder zijn ontstaan, en elk stukje informatie wat tot een ander beeld zou leiden wordt afgedaan als onwaar.

Toegevoegd na 27 seconden:
Dat ze bestaan is een feit. Hoe ze zijn ontstaan is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Drukkerij Berne in Heeswijk is genoeg bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel tora of koran word gewoon bij een drukkerij gedrukt en gebonden en daarna gewoon in de kiosk of boekhandel verkocht. Maar Als je doelt op de inhoud van de verhalen dan zeg ik ja.
Alleen niet qua materiaal zoals fosielen of wat dan ook maar meer door onderzoeken die gedaan zijn door bijvoorbeeld mythbusters.
David en Goliath bijvoorbeeld. Dat is gewoon een bijbels verhaal over een kleine jongen die de grote reus Goliath doodde door middel van een heel klein steentje en een katapult. UIt onderzoek is gebleken dat goliath inderdaad kon sterven door 1 klein steentje Goliath leidde aan een groeistoornis en Goliath leidde aan een tunnel effect. Dat hebben de onderzoekers allemaal af kunnen leiden en ontdekken aan de hand van het bijbelse verhaal.
En zo zijn er nog wel meer bijbelse verhalen die onderzocht zijn op werkelijkheid en daarwerkelijk op waarheid konden worden gebasseerd.
Alleen zijn de meeste bijbelse verhalen echt wel aangedikt (hoe dat zit met de tora en koran dat weet ik niet want die ken ik verder niet , maar geheid dat voor die inhoud ongeveer het zelfde geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij geschiedenis is hard wetenschappelijk bewijs sowieso niet mogelijk omdat je geen herhaalbare experimenten kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval wel hoor: Als de bijbel bestaat, is hij ook ontstaan.
Als de bijbel bestaat, ontvang ik een exemplaar als ik hem bestel bij bol.com.
Als ik de bijbel bestel bij bol.com, ontvang ik inderdaad een exemplaar.
Ergo, de bijbel bestaat.
Ergo, de bijbel is ontstaan.
QED
Een aantal thema's waaronder de zondvloed komt al voor in oudere geschriften, zoals het Gilgamesh-epos. Dat is op kleitabletten geschreven. Is ongeveer 5600 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorspronkelijke geschriften van de bijbel werden met de hand op vergankelijke materialen zoals papyrus en perkament geschreven; voor zover bekend is, bestaan er thans geen oorspronkelijke geschriften meer
Kort nadat de oorspronkelijke geschriften waren opgetekend, begon men afschriften te maken. De afschrijvers gingen uiterst zorgvuldig te werk om de tekst nauwkeurig over te leveren; de masoreten telden zelfs de letters die zij afschreven
Er bestaan thans handschriften van vroege vertalingen zoals de Septuaginta (een uit de 3de en 2de eeuw v.G.T. daterende vertaling van de Hebreeuwse Geschriften in het Grieks) en Hiëronymus’ Vulgaat (een vertaling van Hebreeuwse en Griekse teksten in het Latijn, oorspronkelijk vervaardigd omstreeks 400 G.T.)

Door een vergelijkende studie van honderden voorhanden zijnde bijbelhandschriften hebben geleerden tekstuitgaven of standaardteksten vervaardigd. Bijbelvertalers gebruiken thans gewoonlijk tekstuitgaven in de oorspronkelijke taal om hedendaagse vertalingen te vervaardigen