Waarom hebben de groot geestelijken de bijbel in hun voordeel herschreven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je misschien grote geestelijken? Wie versta je daar dan onder? Heb je bronnen of bewijzen dat dit gebeurd is?

Het beste antwoord

Omdat ze zelf waarschijnlijk ook wel wisten dat de geschriften ("de" Bijbel) die ze aantroffen het product van mensenwerk was en niet het absolute woord van een of andere Godheid.

En wanneer je je daar eenmaal van gewaar bent, tja wat zou je letten dan om je eigen inbreng te incorpereren. Zo kun je een mooie stempel achterlaten van je bestaan en zelf een beetje eeuwigheid claimen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarom denk je dat ze het in hun voordeel hebben geschreven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit gebrek aan bescheidenheid watzelfde is als uit opportunisme. In de geschiedenis er veelvuldig voorkomende vervalsing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag? Tot jouw voordeel waarschijnlijk, om je kennis te verbreden.

Of te wel: Alles wat we schrijven of vragen is tot ons eigen voordeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Flauw, maar waar: omdat het in hun voordeel was om de bijbel in hun voordeel te herschrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben geen professional op dit gebied en niet gelovig, maar toch intrigeert de bijbel me, omdat een groot deel van de wereldbevolking de waarheid is.
Wiki bevat veel informatie over de oorsprong van "de bijbel" die teruggaat naar de aartsvader Abraham.
Wat ik ervan begrepen heb is dat op een gegeven moment oeroude mythische verhalen zijn opgeschreven en door afspitsing van gelovigen telkens zijn herschreven. En aangezien de bijbel vroeger een wetboek was zal iedere machthebber de wet hebben herzien. Het voordeel had denk ik dus vooral met macht te maken en hebben samengehangen met verschil in interpretatie van de wet door de bevolking. Een machthebber zal wel rekening hebben gehouden met een bepaalde gedragenheid door het volk.
"de bijbel" bestaat dus eigenlijk niet. Er zijn door de tijd heen vele afspiltsingen geweest en nu heeft elke religie weer ijn eigen bijbel, tenach, koran, etc. met elk een eigen interpretatie van feiten en fictie.
En ze zijn allemaal waar, want het staat geschreven :-)

herstel: "omdat het voor een groot deel van de wereldbevolking de waarheid is"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben gek (geleerd en knap) maar deze vraag snap ik niet!?
Wat je hier vraagt is waarschijnlijk (mis)interpretatie!
Het woord van God is nl. altijd voor een ander. Het woord van God is een liefdesbrief voor alle mensen op onze aardkloot.
Egocentrisme is de kern activiteit van zonden.... dus als jij deze vraag stelt, dan klopt er iets niet.... De vraag is dan, wat klopt er niet. De bijbel of jouw vraag?