Foto's maken is niet toegestaan in de Islam, maar wat als iemand een foto maakt van jou? Is dat dan toegestaan?

Dus iemand maakt een foto van jou of filmt jou mag dat dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Aub duidelijk en goed antwoord bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
19.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wist dit niet, maar waarom zet IS dan wel beelden van iemand die onthoofd wordt op internet.
En waarom nam Bin Laden films op die hij uitzond.
Zij hadden de Islam toch zo hoog in het vaandel?
nounka
7 jaar geleden
Als je zo gaat denken dan ga je niet meer buiten mogen komen want iedereen kan ten alle tijden een filmpje met zijn gsm aan het opnemen zijn.... als jij er toevallig voorbij gaat .
Om nog maar te zwijgen van de camera's die overal hangen in winkels, banken, stations... ( en die we zelfs vaak niet zien )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over welke stroming in de Islam heb je het?

Antwoorden (1)

Strikt gezien mag het niet al is daar veel meningen over:
De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.
Of foto’s en beelden toegestaan zijn, is een kwestie die vele geleerden eeuwenlang bezig houdt en nog zeker bezig zal houden. Naast de overleveringen die duidelijk zijn in het verbod hiervan, zijn er ook overleveringen die vermelden dat tekeningen op (textiel)stof toegestaan zijn (Muslim Libas 5; Tirmizi Libas 17, Nesai; Ziyne 112)
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat als iemand een foto maakt van mij?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dat dan ook haram voor mij?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn moslimvriend heeft foto's van zijn huwelijk, video opnames van zijn huwelijk en heeft heel wat opnames van zijn kinderen vanaf hun geboorte tot
nu.
Goed antwoord. @Hamza 64 Jij bent niet verantwoordelijk voor wat anderen doen ook al werd een foto van jou gemaakt.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden volgens de islam.
Logischerwijs is dit dan ook niet haram voor jou. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt Amadeus voor je antwoord.