Waarom bidden mensen op Zondag?

Religieuzen gaan zondags vaak naar de kerk en bidden dan voor van alles en nog wat. Maar zondag is ook de rustdag van god volgens het christendom. Is het dan niet beledigend om hem dan te storen met wat gebeden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (10)

Nee, want God mag je op elk tijdstip "lastigvallen" en dat weet iedereen.
En waarom ze dit vaak op zondag doen? Tja, veel gelovige mensen zitten dan in de Kerk en gezamenlijk bidden is toch een stuk prettiger dan allen vinden velen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat ik dat al duidelijk had gemaakt. Voor God is de zondag geen rustdag, hij heeft de rustdag niet voor hemzelf gecreeerd maar voor de mensen. Hem mag je op ieder tijdstip benaderen.
En bidden in de Kerk, ik neem niet aan de je dit werk vindt voor de mensen in de Kerk toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef al geen antwoord meer te geven zie ik. Maar Stephanie4, je hebt gelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik ging zo op in mijn verhaal dat ik het maar even van je overnam :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De betekenis van de tekst in de Bijbel is als volgt:
Houdt de 7e dag in ere, het is een heilige dag. 6 dagen lang kan je werken en arbeid verrichten maar de 7e dag is een rustdag, die gewijd is aan God, dan mag je niet werken, dit geldt voor iedereen. God heeft deze dag gezegend en heilig verklaart. Hij hoeft dus niet te rusten want die dag mag je wijden aan Hem.
Bidden mag je altijd doen is niet zo storend hoor. De rustdag is meer vn dat je niet mag werken/geld verdienen, maar dan ook niet anderen laten werken voor jou.

Ik ben zelf gereformeerd opgevoed en ik weet nog dat wij zelfs geen ijsje mochten kopen op zondag omdat je dan derden aan het werk zet. In dat opzicht was het een rustdag.
Bidden is geen werken maar een communicatie naar God toe, zo is ons geleerd.
Moet wel bekennen dat ik op mijn achttiende jaar me uit liet schrijven bij de kerk. Nu ben ik een verloren schaapje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de herkomst van de zondag als rustdag is Calvijn ook helder. Omdat het ceremoniële aspect van het vierde gebod is vervuld, is de kerk niet meer gebonden aan de zevende dag, maar onderhoudt ze net als de oudchristelijke kerk de zondag. Hij schrijft daarbij: „Wij vieren de dag niet met pijnlijke nauwgezetheid als een ceremonie, waardoor wij menen dat een geestelijke verborgenheid wordt afgebeeld, maar wij nemen hem aan als een middel dat noodzakelijk is om de orde in de kerk te bewaren.” (Institutie II, viii, 34).

Allerlei uitgebreide beschrijvingen van wat er wel en wat er niet op zondag mag, treft men bij Calvijn niet aan. Bekend is dat hij ook meer vrijheid toestond dan zijn nazaten. Maar één ding stond voor hem vast. Op zondag is het van het grootste belang dat de gemeente samenkomt. Daarom veroordeelde hij in een preek over Deuteronomium 5:12-14 hen die de zondag doorbrengen met zakendoen of lekker dineren en de kerkdiensten verzuimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen op zondag bidt dan is dat nogal belabberd. Geloven is een relatie aangaan, dus dat is altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik weet zeker dat mensen die in God geloven ook op andere dagen wel bidden, maar op zondag, die dag is nu eenmaal bepaald als de dag waarop je stopt met werken, en je bezint, en samen in de kerk beleeft dat je in God gelooft, een liedje zingt, een belijdenis uitspreekt, een stukje uit de Bijbel besproken hoort, en samen bidt.

In de Bijbel zegt Jezus dat waar meer dan twee mensen in mijn naam samen zijn, daar ben ik in hun midden.
Christenen weten zeker dat in de kerk God in hun midden is. En dus luistert, en ook in alle kerken over heel de wereld.

Als je samen bidt, geeft dat troost, gevoelens van verbondenheid met anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bidden is een belangrijk onderdeel van een mens, en dan niet alleen op zondag.
Door je geestelijk open te stellen is de hele dag een gebed, door je verbondenheid met het hemelrijk.
Door de intensie van je gebed, helpen hemelse wezens om jouw gebed bij God te brengen.
Waar God wel een hekel aan heeft is dat mensen bidden uit traditie, en vervolgens er maar op los leven.
Maar hij vind het heerlijk als mensen hun hart en gevoelsleven open stellen voor hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rustdag van God is de zevende dag van de week.
De zondag is de eerste dag een dag van samenkomst door de christenen eigenmachtig ingesteld als rustdag maar dit heeft geen bijbelse ondersteuning.

Voor wat betreft het bidden roept de apostel Paulus ons op dit te allen tijde te doen in de Naam van Yeshua Messiach ( De Heere Jezus) dus ook op de rustdag.

Groet Henk Rijstenberg
Veenendaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God vind dat niet storend, Hij wil graag dat je naar Hem toe komt met alles. Hij wil je helpen en er voor je zijn, in goede en slechte tijden.
Op zondag kun je je juist het beste aan Hem wijden, geen drukte om te werken enzo. Geen dingen die moeten.
God wil ook graag dat je rust. (de maatschappij juist niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL.''Op zondag kun je je juist het beste aan Hem wijden, geen drukte om te werken enzo''.........
heeft ie nog een bijbaantje ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee wij hoeven dan niet te werken (behalve beroepen in de zorg enzo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat God een rustdag nodig had na al dat scheppingswerk. Maar waarom moet de mens dat dan overnemen, Koolwitje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat God die dag geheiligd heeft.
Ze doen dat op zondag omdat ze dan alle andere dagen met rust gelaten worden...

Zij die alleen op zondag naar een plek gaan om te bidden noem ik geen religieuzen, sorry hoor, maar dan ben ik het niet met je eens...

God kun je niet storen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag, maar God laat zich niet storen door een stelletje biddende mensen. Hij denkt alleen, wat dom dat die mensen denken dat ze door bidden in de hemel komen, laten ze iets doen aan de ellende op de wereld.