Waar draait het in het Christelijk geloof nu eigenlijk om?

Is het christelijk geloof, als religie, een geloof dat een gevaar in zich meedraagt? Of is dit een overstatement? Ja en nee antwoorden zijn goedkope antwoorden en voegen niets toe aan de waarde van de vraag dus, indien mogelijk, gemotiveerde antwoorden!

Het Christelijk geloof kent diverse stromingen. In Nederland, worden deze stromingen voornamelijk aangevoerd vanuit de Calvinistische hoek. Deze hoek gaat van dogmatisch streng Calvinistisch naar de meer liberale kant.
Ook kennen we in Nederland een stroming vanuit de Wesleyaanse traditie. Deze gemeenschap legt de nadruk op de genade van God en staat uitermate positief, en met beide benen op de grond in de samenleving.

Als we de bijbel goed bestuderen dan is het voor mij overduidelijk dat er in het Christelijk geloof geen enkel kwaad zit. Het is juist het tegenovergestelde! Maar zoals diverse in hun antwoorden schrijven wordt het anders ervaren. Vandaar deze vraag. Ik ben nieuwsgierig waarom mensen dit vinden, en op welke feiten zijn hun uitspraken hebben gestoeld?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (13)

om alles behalve Jesus...

Toegevoegd op 27-04-2009 13:54:04
Omdat de man sprak en zelf niets opschreef, kan men twisten over wat hij nu werkelijk zei, vandaar de vele verschillende interpretaties, katholieke kerken genaamd...
Omdat de man een profeet was, en precies opschreef zoals hij het hoorde, is er globaal maar één islam...

En het draait om macht en niets anders... getallen en niets anders. Daarom zijn de stones beter dan de beatles, omdat zij meer platen verkocht hebben... Pure onzin natuurlijk...

Alles kan verkeerd begrepen worden, alles... En niets ligt zo gevoelig dan geloof...

Maar het draait in ieder geval niet om Jesus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een korte opmerking over de Islam, heb je ooit gehoord van Soennieten, Sjiiten enzovoort? Heb je ook enig idee of en hoe die stromingen inhoudelijk van elkaar verschillen voor wat betreft opvattingen over het geloof? Wist je ook dat de Koran toch nog verschillende vertalingen heeft, waarbij ook de vertaling als zodanig niet als propagandamiddel wordt geschuwd ten bate van verzet / geweld? Wist je ook dat er belangrijke meningsverschillen zijn over de correcte tekst van de Koran? Zo wordt er bijvoorbeeld beweerd dat de 72 maagden in het paradijs in de oorspronkelijke tekst 72 druiven(trossen) zouden zijn geweest, maar dat dat op de een of andere manier verkeerd vertaald is. Zie voor dat laatste bijvoorbeeld deze link: http://hetziekenhuis.net/content/667/72_maagden_blijken_druiven_te_zijn Dit alles is wat mij betreft niets ten nadele van de Islam of haar volgelingen overigens, maar het toont wel aan dat de hier op GV kennelijk vrij algemeen geuite mening over Christenen bepaald niet uniek hoeft te zijn voor dat geloof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik ken dat ook... Maar als ik meteen alles zeg, kom ik elke keer over die 2500 karakters heen.. Maar klopt helemaal wat je zegt.. :-) vul me maar aan dan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ XiniX
Niet om het een of ander, maar Jesus het toch Jezus ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt, dat wist ik helemaal niet joh... Dank je voor de correctie... +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ditbenik Ik doe niets anders dan dat... En ik kom ermee weg ook nog.. Ik zwets en spui alleen maar...
Ha, die Ditbenik;

Zoals bij de meeste relgies schuilt het gevaar niet in het geloven zelf, maar in de institutionalisering ervan.

Toegevoegd op 27-04-2009 14:04:35
"Religies"dus....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort samengevat: Om de eer van God.

Toegevoegd op 27-04-2009 13:59:54
Graag een reactie bij een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag een reactie bij een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God maalt er niet om wat je van hem vind of dat je hem (haar of het) eert... Interesseert hem (haar of het) geen moer... daarom klein duimpje :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik citeer je antwoord hierboven X ini X: "En niets ligt zo gevoelig dan geloof…"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Om de eer van God' lijkt mij in de klasse van eerwraak e.d. te vallen.
Primitief dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom wraak? Is het erg om iemand te eren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Guidance en ditbenik, bedankt voor jullie commentaar. Ben blij dat er ook nog respectvolle mensen bestaan. ;)
Het Geloof draait om datgene dat ieder persoon er zelf in zoekt. In persoonlijke zin is geloof de spirituele weg die iemand kiest als hulp bij het leven.

Je vraag draait om een specifiek geloof en hierbij is het dan de vraag of je dit bedoelt vanuit religieus oogpunt of vanuit belijdenis. In het eerste geval zal het antwoord tweeledig beantwoord zijn: Voor de Christen binnen die religie is het een leer en voelt iemand zich gesterkt in zijn geloof door de 'achterban', voor iemand van buiten het Christendom zal het lijken op een controle structuur.
In het tweede geval is het antwoord zo divers als het aantal mensen dat Christen is.

Uit je aanvulling lees ik dat je zelf Wesleyaanse traditie aanhangt ('traditie' is een woord dat je met respect uitspreekt, 'hoek' juist niet). Daarmee maakt het je als vraagsteller ietsjes dubieus: Vraag je het om je 'stroming' aan de man te brengen of ben je serieus kritisch. Ik denk momenteel het laatste en neem de vraag daarom ook serieus.

Over de boeken als de Thora, Koran en Bijbel weet ik weinig, omdat ik ze geen van alleen uitgelezen heb. Ik kan slechts antwoorden uit de waarnemingen die ik doe in de woorden van de mensen die verschillende instellingen hebben.

Je eind vraag lijkt erg afwijkend van je begin vraag: Waar draait het Christelijk geloof nu eigenlijk om? EN
Waarom vinden mensen dat er gevaar schuilt in teksten de Bijbel?

Zoals gezegd ken ik de teksten niet voldoende en is het bij mij voornamelijk hear-say. Daarentegen is de tweede vraag een veronderstelling: De teksten op zich zullen niet direct een 'gevaarlijke' gedachte uiten (al heb ik anders gehoord over alle drie bovengenoemde boeken), maar hoe de interpretatie wordt verwerkt is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt compleet af van de beleving van de groepering binnen het geloof en de personen.
Als we kijken naar het boek de bijbel dan draait het christelijke geloof om de eer van God. Door God te eren en de aspecten uit de bijbel na te leven komen wij later in de hemel .Dat wil niet zeggen dat wij geen fouten mogen maken, iedereen maakt fouten. Maar leer wel van je fouten. Het naleven van deze wetten en het eren van God heeft als "cadeau" later een plaats in de hemel. Iets wat geweldig moet zijn aldus de bijbel.

Of je er in gelooft is aan jezelf. Ikzelf snap alle ophef die alle atheisten creeren. En ikzelf ben ook zoekende en absoluut niet iemand die snel ergens in gelooft. Maar door de getuiging van andere mensen en de speciale dingen die sommige mensen meemaken (gebedsgenezing, aanrakingen met het abnormale) uit mijn nabije netwerk ben ik er wel enigzins van overtuigd dat er meer moet zijn dan alleen maar de mens en de kenniseconomie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is alles wat aanhangers kent bezijden de Waarheid.
De waarheid is dat waarin we leven en waar we uitdrukking van zijn.
Christelijk geloof in deze maatschappij gaat over zieltjes winnen, dat er maar 1 God is die heet God!
Haha wat een nutteloze bezigheid, zolang je het ene bevecht leef je per definitie in onwaarheid. Er valt niets te bevechten en niets te winnen of te verliezen. dat maakt het hoofd ervan, leven vanuit het hoofd is de grootste bedreiging voor het leven. The mind vind altijd redenen om het leven,geloof te bevechten. Wie zijn we zonder het hoofd? Een wandelend hart en niets anders dan dat.
Het hoofd is nodig voor praktische zaken; steek je hand niet in het vuur dat doet pijn maar omdat het leven ons pijn heeft gedaan, omdat we niet gezien zijn in wie we werkelijk zijn -licht en liefde- zijn we van ons hart naar ons hoofd verhuisd en daar begint alle ellende.
Het geloof is een kapstok om het goede en het kwade te bevechten.Ik zeg je: het bestaat beiden niet, het leven Is.

Toegevoegd op 27-04-2009 14:10:32
Het antwoord op de vraag luidt: het christelijk geloof gaat nergens over net zoals alle dingen.
Het is de betekenis die je er zelf aan geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry geaccepteerd
Er is een enorme verwarring ontstaan de laatste decennia. De kerk als instituut heeft veel van zijn geloofwaardigheid ingeboet om welke redenen dan ook. (vervaging van normen, mondigheid, betere scheiding van geestelijke en wereldlijke macht) Dit moet los komen te staan van het echte geloof. Ik ben als jongeling in een streng jezuitencollege opgevoed, ben nu humanist en heb katholieke vrienden, die ik respecteer. Het geloof heeft geen gevaar in zich , de instituten die het geloof verspreiden zijn hopeloos verouderd en vormen een gevaar voor een verdere ontworteling van de mens in de 21 ste eeuw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het Christelijke geloof als zodanig is geen gevaar. Ja, er zijn dwalingen geweest zoals kruistochten, er is eeuwenlang een mengvorm van seculier en religieus bestuur geweest die ik persoonlijk in die vorm afkeur en daarnaast zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Dit alles zegt echter niets over het geloof zelf, maar veel meer over de (slechte) interpretatie van de boodschap ervan door de mensen die zich gelovigen plachten te noemen.

Het is natuurlijk moeilijk om de ware leer aan te hangen en dagelijks uit te dragen, geen mens is zonder zonde, dus het zal altijd een keer misgaan in een mensenleven, gevaarlijk wordt het pas als die dwalingen als de enige ware leer worden gepresenteerd en andere mensen dit gaan volgen. Je hebt dan ook niet voor niets een eigen vrije wil en een geweten, daarbij komt dat je hierdoor het onderscheidingsvermogen hebt meegekregen waarmee je geacht wordt het waarheidsgehalte te testen van een boodschap waarvan gezegd wordt dat die van God afkomstig is.

______________________________________________
1 Johannes 4:

1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld. 4 Gíj zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is. 5 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen. 6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.
______________________________________________

Als je deze plicht verzaakt en voor zoete koek aanneemt wat anderen beweren dat God gezegd zou hebben of wat hij bedoeld zou hebben dan loop je het risico dat het geloof als zodanig van jou individueel of van de groep waar je deel van uitmaakt als gevaarlijk bestempeld wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om een leugen in stand gehouden door mensen welke niet zonder macht kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad.
Ik geloof dat elke religie een gevaar kan inhouden voor je geestelijke gezondheid omdat je je zelfstandig en onafhankelijk denken voor een deel opgeeft en zonder meer bepaalde dingen voor waar aanneemt, je "gelooft" het. In de naam van God zijn vele mensen gedood, in de naam van Allah ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volks mennerij, het is een van de eerste geimplementeerde crowd control methodieken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef volgens mij wel een antwoord. Waar draait het om in christelijk geloof? Antwoord: Volks mennerij, het is een van de eerste geimplementeerde crowd control methodieken.
Om het onderdrukken van de medemens.
Wat de onderliggende theorie ook moge wezen, dit is de praktijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het draait in de 1e plaats volgens mij dus niet om God of om elke zondag fijn te gaan zingen. Ik vind dat het christendom draait om zijn schepping in orde te houden. Dat wil zeggen; verantwoord met moeder aarde omgaan en het milieu in acht nemen, geen uitbuiting van je medemens en voor elkaar zorgen. Een menselijke god zou aanbeden willen worden, de Echte staat daar boven.