Hoe is het in goden geloven begonnen?

Ikzelf geloof niet in goden, dus vind ik het raar dat mensen dat wel doen. Maar hoe kwamen mensen (die geloven) erachter dat er goden zouden bestaan? en door welk volk is dat begonnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soortgelijke vraag is al gesteld!

Het beste antwoord

Het geloof in goden is volgens de meeste wetenschappers al begonnen in de prehistorie. Mensen maakten positieven en negatieve dingen mee zoals stormen, overstromingen of goede oogsten. In die tijd waren ze nog niet achter de echte oorzaken van bijv. dezen natuurverschijnselen gekomen maar zocht men toch naar een manier om deze toch eigenlijk wonderbaarlijke verschijnselen te verklaren.
Al snel kwamen mensen toen al op goden. Destijds geloofden ze dat alle dingen een ziel had. Zo ontstonden de natuurgodsdiensten.
Later zijn daar de godsdiensten met maar één god uit ontstaan.
Ik hoop dat zo je vraag beantwoord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is door meerdere volken begonnen (waardoor je ook meerdere geloven hebt).

Men was vroeger nog niet zo ver qua technologie, en konden nog alles weten. Ze gingen zichzelf vragen stellen.
"Waar regent het?"
"Wat als je dood gaat?"
"Hoe zijn we ontstaan?"
En zo kan ik er nog wel 1000 verzinnen.
Ze gingen zelf een beetje antwoorden op hun vragen verzinnen. Ze dachten dat het goden waren. Grootse wezens die deze wereld zijn begonnen, en over ons waken. Goden die het lieten regenen, of deze wereld zijn begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen hadden al in de allervroegste tijden iets of iemand nodig, aan wie ze hun falen of slagen konden opdragen.
Een slimmerik bedacht toen maar Oogietoe, da allereerste god.
En dat vond veel navolging, ook al kregen die goden en godjes andere namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespeur ik een lichtelijk denigrerende toon jegens gelovigen in jouw antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstens jegens ( te goed) gelovigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij voor je , inderdaad nogal denigrerende, antwoord.
het is niet serieus bedoeld en daarom dus ook geen goed antwoord op de vraag.
Geloven in God (of goden) zit ten diepste in elk mens. Hoe meer een mens denkt het leven in de hand te hebben en onafhankelijk te zijn, hoe meer dit onderdrukt wordt. Maar echt onafhankelijk zijn lukt niet zo erg. Kijk maar naar oud worden, ziekte, de dood. Je hebt dat niet in de hand. Of, zoals ik geloof, er zijn hogere machten die dat in de hand hebben, die ons begrip te boven gaan. Als je ziet hoe knap een 'simpel' bloemetje in elkaar zit, ga je jezelf toch vragen stellen: 'kan dit zomaar door 'toeval' ontstaan zijn? Of is er een Schepper? Ik kan de vraagsteller maar één advies geven: koop een bijbel, lees hierin hoe God de wereld geschapen heeft. Het gaat er eigenlijk niet om hoe het geloof in God/goden ontstaan is, het draait om de oorsprong van de mens en het doel waarom hij hier op aarde is.
God schiep de mens om tot eer van God te leven. Toen de mens dat weigerde door in het paradijs een eigen koers te kiezen, kreeg de mens een nieuwe kans. Ieder die in God gelooft en in Zijn Zoon Jezus die onze schuld op zich wilde nemen, ontvangt van Hem eeuwig leven. En elk die dat niet gelooft is verloren. Dat is de bijbelse boodschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een wetenschappelijk boek over het ontstaan van leven/aarde/ het heelal en je weet hoe het echt zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het gaat er eigenlijk niet om hoe het geloof in God/goden ontstaan is," Voor jou misschien niet nee, maar voor de vraagsteller duidelijk wel. Geef er dan ook antwoord op, ipv het geloof te komen verkondigen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Enneh, om op de laatste zin van het antwoord terug te komen: ieder die niet in Allah en Zijn Profeet (znwg) gelooft, is verloren. Dat is de Boodschap van het Enige Echte Boek der Waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men is eerder verloren doordat er gekken zijn die vinden dat alle niet-gelovigen moeten worden uitgeroeid, dan dat men verloren zou zijn doordat een of andere hogere macht je zeer langzaam gaat roosteren na je dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij geeft rossum in zijn eerste zin al een heel duidelijk antwoord;" het zit ten diepste in elk mens".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus gewoon niet waar. Het zit eerder in elk mens gewoon te geloven wat een ander zegt, ipv zelf op onderzoek te gaan. Degenen die dat wel doen, kunnen tot de conclusie komen dat er niets is om in te geloven. Zo zit er ook geen geloof in mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je gelooft toch altijd íets! jij gelooft misschien niet wat ik geloof, maar hebt wel je eigen gedachten.
als jouw stelling zou kloppen, zou niemand zelf op onderzoek uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik geloof niets. Ik weet dingen en nog veel meer dingen weet ik niet. Ik kan een vermoeden of een idee hebben over hoe iets in elkaar steekt, maar dat is geen geloof. Dat is gewoon niet weten, maar er wel over nadenken. Bij geloof ga je er ook vanuit dat het zo is. Mijn stelling was niet dat niemand op onderzoek zou uitgaan. Mijn stelling is dat dat er niet al te veel zijn.
Als je nu bijvoorbeeld op een stoel zit, is het niet logisch om er van uit te gaan dat die stoel geen maker heeft. Het is natuurlijk absurd om aan te nemen dat dat ding spontaan - door natuurlijke oorzaken - is ontstaan.

Als er een God bestaat is er een groot wezensverschil tussen Schepper en Schepsel. Zo'n stoel zal nooit het wezen van de meubelmaker kunnen doorgronden. De Meubelmaker maakt echter door het ontwerp wel duidelijk wat de bedoeling is.

Dat de mens ooit is overgegaan om in God te geloven lijkt mij een geval van logisch nadenken!
De "schepping" zoals wij die waarnemen moet het resultaat zijn van een creatief proces, omdat chaos zich niet vanzelf ordent. (Eerder het tegenovergestelde is het geval: na verloop van tijd vervalt orde tot chaos als er niet wordt ingegrepen.)

De evolutietheorie, die aantoont dat soorten zich ontwikkelen, sluit niet uit dat er een "Schepper" bestaat, maar maakt dat juist aannemelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De evolutietheorie zegt heel wat anders dan de bijbel. 1 van de 2 klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat chaos niet tot orde kan leiden?
Meng water en aarde en na verloop van tijd zal de modder zich vanzelf scheiden onder invloed van de natuurkrachten.
Kijk nu om je heen en zie dat de bladeren zich 'vanzelf' (door de wind) op bepaalde plekken verzamelen.
De natuur is prima in staat om dingen te laten ontstaan, er is dus geen enkele noodzaak voor een god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De evolutietheorie zegt heel wat anders dan de bijbel. 1 van de 2 klopt dus niet."
Ja! Er kan natuurlijk maar één Waarheid zijn. Religie en wetenschap dienen met elkaar overeen te stemmen. Religie zonder wetenschap is bijgeloof en wetenschap zonder religie is materialisme.
We moeten blijven zoeken naar waarheid en daarbij bedenken dat onze interpretatie van de Bijbel én van ons huidige wetenschappelijke denken onvolkomen is. "Meng water en aarde en na verloop van tijd zal de modder zich vanzelf scheiden onder invloed van de natuurkrachten."
Daarmee veronachtzaam je het ontstaan van water, aarde en de natuurkrachten. Zijn die dan ontstaan uit het absolute niets?
Een machine (de natuur) produceert producten uit losse grondstoffen. Maar die machine moet wel eerst bedacht en gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stoel kan ook niet denken en onderzoeken. (Sommige) mensen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit noemen we dus een tegenstelling:
"Ja! Er kan natuurlijk maar één Waarheid zijn. Religie en wetenschap dienen met elkaar overeen te stemmen." "Religie zonder wetenschap is bijgeloof"
En wat is er dan wetenschappelijk aan de bijbel? "wetenschap zonder religie is materialisme"
En waarin moeten we dan geloven, in de wetenschap?
En wat is er slecht aan materialisme? "interpretatie van de Bijbel"
Moeten we de bijbel niet letterlijk nemen, als God de bijbel immers zo heeft laten schrijven? En wie is de mens dan om te bepalen hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden? Met alle respect natuurlijk voor gelovigen en niet-gelovigen.