Valt het Angliaans geloof onder protestantisme?

een maand geleden
in: Religie
jc54
een maand geleden
Volgens wikipedia is het een onderdeel/afscheiding van de Roomse Katholieke kerk.
Geschiedenis
Reeds in de eerste eeuwen na Christus is er van een geordende kerkgemeenschap sprake met een bisschop in Londen. Uit de kernen in het noorden (Lindisfarne, York) en in het zuiden (Salisbury, Canterbury) groeide onder de heilige Augustinus van Canterbury (597-604), stichter van de Katholieke Kerk in Engeland, een (in termen van vandaag) meer nationaal kerkverband, dat zich sterk op Rome richtte. De term "Ecclesia Anglicana" ("Engelse Kerk") komt al in de Magna Carta voor (1215).
HannekeJanssen
een maand geleden
@JC54: Maar ja, dat is het protestantisme ook, een afscheiding van de RK kerk...
HannekeJanssen
een maand geleden
Leuke vraag! Ik zou in eerste instantie zeggen dat het anglicanisme wél protestant is, maar dicht tegen het Katholicisme aanligt (Zoals ook bijv. het Lutheranisme dichter bij de Katholieke kerk ligt...). Maar ik zie nu, oa op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anglicanisme dat het een eigen stroming is, zowel "gereformeerd" (Protestant) als Katholiek.

Antwoorden (2)

Nee, het Anglicanisme valt niet onder het protestantisme. Het is een aparte stroming binnen het Christendom.
Het Christendom kent meerdere stromingen. De vier grootste stromingen zijn (in orde van grootte wereldwijd):
nr. 1 Rooms-katholieke kerk;
nr. 2 Oost-orthodoxe kerken;
nr. 3 Protestantisme;
nr. 4 Anglicanisme.
een maand geleden
erotisi
een maand geleden
Het anglicanisme is terug te voeren tot het missiewerk van Augustinus van Canterbury in 597. De Kerk van Engeland geeft er de voorkeur aan hierin haar oorsprong te zien, in plaats van de gebeurtenissen tijdens de Engelse reformatie. Het schisma van de Rooms-Katholieke Kerk ten tijde van Hendrik VIII van Engeland, de excommunicatie van zijn dochter Elizabeth I en de continentale reformatie zijn alle omstandigheden die tot de stichting van de Kerk van Engeland hebben geleid, maar haar oorsprong wordt gevonden in de komst van de enige heilige katholieke en apostolische kerk op de Britse eilanden
Mikaapje
een maand geleden
Maar het Anglicisme heeft heel veel overeenkomsten met het katholieke geloof. Meer dan Protestant
erotisi
een maand geleden
Om een einde te maken aan de ideologische strijd of het anglicanisme onder de katholieke dan wel de protestantse stroming van het christendom valt, vestigde de Elizabethan settlement van 1558 de opvatting dat de Kerk van Engeland zowel katholiek als gereformeerd is: katholiek in de zin dat zij zichzelf ziet als deel van de universele kerk van Jezus Christus in onverbroken continuïteit met de vroege apostolische kerk;
gereformeerd in de zin dat zij gevormd is door doctrinale principes van de 16de-eeuwse Reformatie, met name de negenendertig artikelen en het Boek van Gemeenschappelijk Gebed.
HannekeJanssen
een maand geleden
@erotisi: ik denk dat je hier letterlijk citeert uit Wikipedia - daar kwam ik deze informatie nl. ook precies zo tegen....
Ja, anglicanisme wordt wel degelijk als een protestantse religie gezien. Het begon toen de Engelse Kerk zich afscheurde van de Katholieke Kerk. Dat gebeurde onder Hendrik VIII, omdat de paus zijn huwelijk met Catharina van Aragon niet wilde ontbinden. Dat was in de zestiende eeuw, de periode van de Reformatie.

Bij conflicten in Noord-Ierland had men het vaak over katholieken vs. protestanten. Voor oudere conflicten geldt hetzelfde. In Groot-Brittannië bedoelt men met "Protestants" vaak de anglicanen.
een maand geleden