Wat kan ik verwachten als ik ga verhuizen naar een streng gereformeerde gemeente?

Mij is de vraag een paar keer gesteld waarom ik een huis wilde kopen in een streng gereformeerd dorp. Ik wist niet dat deze belijdenis een event. probleem zou kunnen worden en ga me nu afvragen of dit iets is om over na te denken. Iemand enig idee? Zelf ben ik gelovig maar niet kerkelijk o.i.d.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
11.3K
Poet
9 jaar geleden
Geen carnaval, geen winkels open op zondag, wel korfbal en fletsroze en -blauwe rokken, bidden op de basisscholen, serieuze, veelal integere mensen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet grasmaaien op zondag, geen was buiten drogen, niet de kozijnen verven, geen harde muziek.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
en je zult altijd een buitenstaander blijven, want 'niet van onze kerk'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat geeft korfbal ermee te maken?
Computoon
9 jaar geleden
Korfbal is kennelijk een sport die veel beoefend wordt door gereformeerden
nounka
9 jaar geleden
waarom de konzijnen ni verven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat alles niet op zondag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles wat op werken lijkt (tenzij je je dienstbaar opstelt voor de gemeenschap, dus een verzorgend beroep hebt of dominee bent), alles wat lawaai maakt, alles wat op sporten lijkt, alles waarvoor je moet betalen, mag niet op zondag.
redhouse
9 jaar geleden
Je zult inderdaad altijd een buitenstaander blijven , doordeweeks is men vriendelijk , maar zondags wordt je met de nek aan gekeken (eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met redhouse. Als ik op zondagochtend hier in het dorp met mijn hondje loop doen de gereformeerden die op weg zijn naar de kerk net of ik onzichtbaar ben dus heb ik de volgende 'test' bedacht: ik groet vriendelijk glimlachend met GOEDEMORGEN! Wel zo luid dat er niet gedaan kan worden of ze het niet horen. Resultaat? Soms gemompel terug maar steeds vaker goedemorgen terug :-))
Het ligt er ook aan wat voor type je bent. Als je houdt van sociale contacten met mensen lijkt het mij geen goed idee omdat je er niet tussen komt. Ik ben nogal op mezelf dus heb er absoluut geen moeite mee.
Succes met je beslissing!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je uit privacy-overwegingen hier geen antwoord op wilt geven dan begrijp ik dat helemaal, maar het zal erg afhangen van het dorp dat je bedoelt, en waarschijnlijk ook nog je specifieke woonwijk. Ik woon in een groot dorp (meer dan 50 000 inwoners) dat bekend staat als reformatorisch, maar de werkelijkheid is dat je in de ene wijk hoedjes ziet op zondag, en in andere wijken meer hoofddoekjes. Koopzondagen zullen denk ik nog lang onbespreekbaar zijn, maar niemand kijkt je er op aan als je geen rok draagt als vrouw of wanneer je op zondag je auto start. Of wast.
Poet
9 jaar geleden
Korfbal is vooral groot in de bijbelbelt. Het is de enige sport waar jongens en meisjes in één team spelen. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over Bornerbroek bij Almelo, @Lies en het huis git niet in een woonwijk maar ver buitenaf...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet, wat heeft dat er precies mee te maken? Waarom "mogen" jongens en meisjes alleen in 1 team spelen?

Het beste antwoord

Wat je kan verwachten zijn mensen die ergens in geloven, die een overtuiging hebben en die dicht bij elkaar zijn blijven wonen. Waarom? Niemand weet het. Ze kleden zich nogal netjes, vaak ronduit smakeloos maar wat doet dat ertoe? Ik zeg echt niet dat deze mensen goed of perfect zijn maar er zijn dingen die je (bijna) niet van ze zult zien: onbeschoft jatten, vernieling of voordringen ed. Ik hoop met deze reactie een heel klein beetje het vooroordeel weg te krijgen die over deze mensen heerst, ik ken er een stel van en ze zijn nogal wereldvreemd maar ontzettend aardig en een goed hart! Of het een probleem gaat worden als jij jouw huis daar koopt; nee! Ze vinden het allang fijn als je hen met rust laat, dan doen zij dat ook bij jou. Veel plezier in je nieuwe woonplaats :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Buitenshuis niet vloeken,op zondag geen auto wassen, geen werkzaamheden in de tuin, kinderen liever niet buitenspelen, zeker 1 x naar de kerk.
Goed nadenken over aankoop woning, bij verkoop nl beperkt aantal kopers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een rare reactie , ik ben best bekend , zelfs heel goed bekend met zulke plaatsen, maar hier zijn zeer grote vooroordelen , want werkelijk ik loop toch al ruim 60 jaar in zulke plekken rond ,maar hier heb ik nog nooit 1 mens over horen klagen , dit is kwaadsprekerij.
Natuurlijk zullen kerkmensen het niet leuk vinden als er op zondag naast hen getimmerd en gewerkt wordt , maar ik denk dat die buren het ook niet leuk vinden als ze buiten zitten en ze worden met orgelmuziek getrakteerd en psalmen . Dus van beide zijde moet je elkaar respecteren en iets rekening met je buren houden , wat is daar verkeerd aan ?? Als je wederzijds begrip op kunt brengen , heb je de beste buren naast je wonen die je maar kunt bedenken. Mijn buren deden nergens aan, atheisten , nou we hebben nog nooit zulke ellendelingen in de buurt gehad als die onbehouwe schoften , dus ik wil maar zeggen , wat heeft geloof nu te maken of je goede buren zult hebben of hoe het dorp zal doen of reageren , je bent toch geen wereldwonder ?? Nou gedraag je als normale burger , dan is er toch niets aan de hand , mensen blazen vaak de zaak zo op , alsof een kerkelijk dorp of buren wereldvreemde gasten zijn , waar je niet van doen kunt hebben . Kom op zeg , er zijn vele malen meer ongelovige ellendelingen op de wereld dan kerkelijke ellendelingen .
En huizen die hun waarde niet zullen houden is een nog grotere kwats , nog nooit zulke grote onzin gehoord . En wat dan nog ?? Ik woon kort in de buurt van Marokkanen is mijn huis nu ook niet verkoopbaar ?? want er wonen moslims ?? Kom toch op zeg, wat een grote kul .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat leuk dat u het woord respect gebruikt, moet u nu uw eigen reactie eens terug lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan passantje wel begrijpen. Op deze groep heersen erg veel vooroordelen.
Dit kan je verwachten volgens kolossenzen hfst 2:

21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.

23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.