hoed oud moet je zijn om je tot het boeddhisme te kunnen bekeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Antwoorden (5)

Daar staat geen minimumleeftijd voor, om je als monnik te bekeren moet je 18 jaar zijn:

http://wiki.answers.com/Q/How_old_do_you_have_to_be_to_become_a_Buddhist_monk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is geen bepaalde leeftijd voor. Het is een geloof/levenswijze en die kan je op elke leeftijd aannemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeddhisme is geen geloof, maar een leefwijze.
Zodra je je erin verdiept, begint te lezen, en gaat denken en leven volgens de leefwijzen en aanbevelingen van het boeddhisme zou je dus kunnen zeggen, dat je boeddhist bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeddhisme is óók een geloof/religie. Er is alleen geen bepaalde "God", maar een persoon die gevolgd wordt. Als je de Boeddhistische geschriften doorleest kom je toch wel wat aparte dingen tegen, die je niet kunt wegstoppen als levenswijze. Zoals in het eerste antwoord is gezegd, je kan je aanmelden bij een boeddhistische tempel vanaf je 18e.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat naar een tepel, enkele uren nadat je geboren bent :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeddhisme is geen religie, wel een geloof.
Je kunt je niet "bekeren" tot het boeddhisme, tenzij alleen in figuurlijke zin. Het boedisme kent geen god of goden en dus is het boedisme 'slechts' een manier van leven. "Bekeren" is als je leefde zonder God en je besluit je leven te beteren en wel volgens Gods Woord te gaan leven. Maar het Boeddhisme is een houding van de mens tegenover de werkelijkheid. Een manier van 'omgaan met die werkelijkheid', waarbij in principe jij zelf, de "ik" centraal staat. Je gaat aan boedisme doen, omdat het goed is voor jou en in het verlengde daarvan ook wel goed kan zijn voor anderen. Maar er is een principieel verschil met bijvoorbeeld het Christendom waarvan de hoofdregel is: "heb je naaste lief als je zelf". In principe denkt iedereen eerst aan zich zelf, en je kunt je dan bekeren tot het principe van God: "heb je naaste lief als je zelf". Chesterton heeft het verschil wel eens zó aangegeven: een heilige staat met z'n ogen open naar de wereld, een boeddhist met z'n ogen dicht. Een minder sympathieke omschrijving noemde het boedisme ook wel: de meest veredelde manier van onverschilligheid. Het boedisme maakt in het Westen zo'n bloei door, omdat het een goed tegenwicht is tegen het jachten en jagen en de hebzucht. Het af en toe tijd voor jezelf nemen, de ogen sluiten is dan een functioneel middel tegen burnout, maar eigenlijk daarmee weer een functioneel onderdeel van die maatschappij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Conclusie zou ik nog bijna vergeten: er is dus geen leeftijd waarbij je je kunt "bekeren" tot het Boeddhisme. Wel is noodzakelijk dat je zo oud bent dat je in staat bent het boeddhisme te begrijpen om het te kunnen gaan beoefenen. Je kunt niet als kind tot Boeddhist gedoopt worden. Er is hoogstens een leeftijdsgrens waarop je je mag inschrijven bij bepaalde Boeddhistische verenigingen, en ik verwacht dat je daarvoor meerderjarig moet zijn: dus 18.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er van af wat voor soort monnik je wilt worden. Er zijn vier soorten:

Bhikkhu (Pali; Sanskriet: bhiksu): een boeddhistische monnik, volgt de patimokkha en de vinaya voor bhikkhus.

Samanera (Pali): een mannelijke novice, volgt de tien voorschriften. Minderjarigen (jonger dan 20) kunnen alleen samanera worden, geen bhikkhu.

Bhikkhuni (Pali; Sanskriet: bhiksuni): non of zuster, volgt de patimokkha en de vinaya voor bhikkhunis.

Samaneri (Pali): een vrouwelijke novice, volgt de tien voorschriften. Minderjarigen (jonger dan 20) kunnen alleen samaneri worden, geen bhikkhuni

Kortom, het juiste antwoord is 20.
Onder die leeftijd kan je alleen de 10 voorschriften volgen, als voorbereiding. Dit zijn de voorschriften die de overgang van leek naar monnik in het boeddhisme kenmerken. Kleine kinderen kunnen hier zelfs aan meedoen. Er wordt nog niet veel van je verwacht.

Toegevoegd na 36 minuten:
Hier nog even de tien voorschriften:

1. Ik onderneem de training van het niet doden van levende wezens.
2. Ik onderneem de training van het niet nemen van wat aan anderen toebehoort (niet stelen).
3. Ik onderneem de training van het afzien van al het seksueel gedrag.
4. Ik onderneem de training van het niet liegen of de onwaarheid spreken.
5. Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs en alcohol).
6. Ik onderneem de training van het niet eten op de foute tijd (de foute tijd is van het middaguur tot het ochtendgloren).
7. Ik onderneem de training van het niet bezoeken van shows en gelegenheden van vermaak.
8. Ik onderneem de training van het niet dragen van lichamelijke versieringen en parfums.
9. Ik onderneem de training van het niet gebruiken van een hoge en comfortabele slaapplaats.
10. Ik onderneem de training van het niet gebruiken van goud en zilver (en geld).

Voor kinderen ligt de nadruk heel sterk op het ondernemen van de training. Je doet je best, meer wordt er niet verwacht.