hoed oud moet je zijn om je tot het boeddhisme te kunnen bekeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt je niet "bekeren" tot het boeddhisme, tenzij alleen in figuurlijke zin. Het boedisme kent geen god of goden en dus is het boedisme 'slechts' een manier van leven. "Bekeren" is als je leefde zonder God en je besluit je leven te beteren en wel volgens Gods Woord te gaan leven. Maar het Boeddhisme is een houding van de mens tegenover de werkelijkheid. Een manier van 'omgaan met die werkelijkheid', waarbij in principe jij zelf, de "ik" centraal staat. Je gaat aan boedisme doen, omdat het goed is voor jou en in het verlengde daarvan ook wel goed kan zijn voor anderen. Maar er is een principieel verschil met bijvoorbeeld het Christendom waarvan de hoofdregel is: "heb je naaste lief als je zelf". In principe denkt iedereen eerst aan zich zelf, en je kunt je dan bekeren tot het principe van God: "heb je naaste lief als je zelf". Chesterton heeft het verschil wel eens zó aangegeven: een heilige staat met z'n ogen open naar de wereld, een boeddhist met z'n ogen dicht. Een minder sympathieke omschrijving noemde het boedisme ook wel: de meest veredelde manier van onverschilligheid. Het boedisme maakt in het Westen zo'n bloei door, omdat het een goed tegenwicht is tegen het jachten en jagen en de hebzucht. Het af en toe tijd voor jezelf nemen, de ogen sluiten is dan een functioneel middel tegen burnout, maar eigenlijk daarmee weer een functioneel onderdeel van die maatschappij. Toegevoegd na 2 minuten: Conclusie zou ik nog bijna vergeten: er is dus geen leeftijd waarbij je je kunt "bekeren" tot het Boeddhisme. Wel is noodzakelijk dat je zo oud bent dat je in staat bent het boeddhisme te begrijpen om het te kunnen gaan beoefenen. Je kunt niet als kind tot Boeddhist gedoopt worden. Er is hoogstens een leeftijdsgrens waarop je je mag inschrijven bij bepaalde Boeddhistische verenigingen, en ik verwacht dat je daarvoor meerderjarig moet zijn: dus 18.