Wat is een heiden?

Is dit die zich heiden noemt?
Is dit die er op los leeft?
Of is dit die afgoden aanbid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.5K

Het beste antwoord

Het ligt eraan aan wie je het vraagt. Een aanhanger van één van de grote monotheïstische godsdiensten zal een ongelovige of andersgelovige een heiden noemen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook aanhangers van polytheïstische, pantheïstische en/of natuurreligies die juist zichzelf heiden noemen, voor wie andersgelovigen en ongelovigen dus juist geen heiden zijn. In dat geval zou je 'heiden' kunnen zien als geuzennaam.

Toegevoegd op 09-06-2009 20:39:08
Overigens wat achtergrond: het woord 'heiden' is in latijn 'paganus', dat vrij vertaald zoiets betekent als 'iemand van het platteland'. De term schijnt zowel neutraal gebruikt te zijn als enigzins denigrerend, vergelijkbaar met de Nederlandse term 'boer' die behalve voor 'agrariër' ook wel denigrerend gebruikt wordt.

De term is voor-christelijk, en had de bijklank van mensen die niet 'bij' waren met Romeinse gebruiken (die werden gezien als minder beschaafd/verfijnd) en die andere goden aanbaden dan het Romeinse pantheon. De term bleef in gebruik toen het christendom de officiële godsdienst van het Romeinse Rijk werd, dan voor mensen die de 'oude goden' bleven aanbidden in plaats van het nieuwe christelijke geloof aan te nemen.

Ook 'paganus' wordt wel gebruikt als geuzennaam, het moderne heidendom wordt ook wel 'paganisme' genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Geen van beiden. Het is een woord om andersgelovigen mee te omschrijven.

De betekenis van het woord heiden is afhankelijk van het perspectief van degene (de gelovige) die het bezigt. Een aanhanger van een bepaald geloof kan een aanhanger van een ander geloof, een niet-gelovige of een afvallige aanduiden als heiden. In dit perspectief zijn we dus allen zonder uitzondering heidenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan het mooi bewoorden, daar kan ik nog iets van leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de link staat er ook netjes bij ^^ De eerste zin is wel van mezelf trouwens, misschien doelde sharona daarop? ;)
Een heiden is een anders- of ongelovige, bekeken vanuit het perspektief van een gelovige
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanhanger van een bepaald geloof, kan een aanhanger van een ander geloof aanduiden als heiden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan afgoden aanbidden.
Hij kan er op los leven.
Hij kan zich ook een heiden noemen.

Een heiden is een mens die God niet kent.

1 Thessalonicensen 4:5 Niet in kwade beweging der begeerlijkheid, gelijk als de heidenen, die God niet kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad het antwoord als je het aan een christen vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guidance Zie totaal niet waarom het niet mogelijk is dat een heiden zich niet een heiden kan noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal ik nooit begrijpen Guidance. Als ik een grove fout gemaakt hebt kan ik me eigen inderdaad een klootzak noemen. En dan klopt het nog ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een christen is een ongelovige een heiden. En een aanhanger van een paganistische godsdienst kan zichzelf een heiden noemen. Aanhangers van paganistische godsdiensten zijn in het perspectief van een christen per definitie een ongelovige. Het kan dus dat iemand heiden genoemd wordt door een christen die zichzelf ook heiden noemt. Maar wat de christen en de paganist met dat woord bedoelen, en welk oordeel ze ermee uitspreken, dáár zit een wereld van verschil tussen.
Dat is iemand die door gelovigen zo word genoemd omdat hij/zij niet geloofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je aan de -1'tjes bij alle voorgaande juiste antwoorden ziet, zitten er hier op Goeievraag.nl nogal wat mensen die het niet prettig vinden dat men het over geloof heeft als 'onbegrip hebbend'.

Het is inderdaad zo, dat persoon a die niet in de god van persoon b gelooft, voor persoon b een heiden is.

Het is niet iemand die iets specifiek gelooft, een Christen kan voor een Moslim heiden zijn, maar een Jood voor een Christen ook (alhoewel deze twee redelijk naast elkaar schijnen te kunnen bestaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me bij het antwoord van SuzyQ aan, maar nog een toevoeging:
Heiden (het Nederlandse woord) komt, zo heb ik in ieder geval begrepen, van het woord heide - en hier werd in vroeger tijden, toen het christendom nog niet ver verspreid was, iemand mee bedoeld die op de heide woonde. En omdat deze volken nog in de oude natuurreligies geloofden, werd het voor hen die het christendom kwamen verspreiden synoniem gemaakt aan 'andersgelovigen' of mensen die niet het christendom aanhingen - en deze betekenis is uiteindelijk de boventoon gaan voeren boven het 'zij die op de heide wonen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er iets niet klopt in mijn beredenering hoor ik dat trouwens graag =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogstens één aanvulling: voor zover ik weet, is het niet helemaal zeker of deze theorie klopt. Maar het is zeker plausibel.
Er zijn toch ook 2 groepen van heiden de eerst: die het geloof christendom niet kennen.
De tweede: die het geloof christendom wel kent maar niet in wil geloven.
Kennen jullie de twee benamingen?