Waarom hebben sommige bijbels geen psalmen?

Als ik een bijbel wil kopen, zie ik vaak staan met psalmen en degene waar het niet staat of ze wel of niet psalmen hebben. Hebben geen Psalmen. Waarom is dit zo? Waarom worden er bijbels verkocht en specifiek psalmen eruit gehaald?

6 maanden geleden
in: Religie
1K
Amadea
6 maanden geleden
Welke uitgaven zijn dat dan? Voor zover ik weet staan in álle Bijbels de Psalmen!
TurfGraver
6 maanden geleden
Die zijn er zat Amadea.
https://www.jongbloedmedia.nl/product-categorie/bijbels/bijbelvertaling/herziene-statenvertaling/bijbels-zonder-psalmen/
Zal wel zijn dat het lichter en dunner wordt dan.

Antwoorden (2)

De psalmen behoren tot de bijbel, net als alle andere boeken van het Oude / Eerste Testament, en alle boeken van het Nieuwe / tweede testament. In de "katholieke bijbel" zijn wat boeken tussen het Oude en Nieuwe Testament opgenomen, die voor Protestanten niet tot "de bijbel" behoren ("deutero- / pas in tweede instantie / kanoniek"). Er zijn "bijbels" te koop die alleen het Nieuwe Testament bevatten - al zou ik dat geen "bijbel" noemen, maar een deel van de bijbel. Zo zijn er ook aparte uitgaven met alleen de psalmen te koop. En uitgaven die alleen één ander bepaald bijbelboek bevatten (vaak met uitleg van dat ene bijbelboek).
Dus: waarom jij specifiek uitgaven vindt die alleen geen psalmen bevatten kan ik niet zo beantwoorden. Er is van alles mogelijk, aan uitgaven van de bijbel / de verschillende bijbelboeken.
6 maanden geleden
Het is echt niet zo dat er gewone Bijbels zouden zijn die geen Psalmen bevatten. Psalmen zijn een standaard boek in elke Bijbel. Het bijbelboek Psalmen bevat onberijmde psalmen. Die zijn niet geschikt om te worden gezongen, maar alleen om te lezen. En daar staan heel mooie teksten bij, die kunnen troosten, bemoedigen en hoop geven.

Verschil kan worden gemaakt door de toevoeging van de berijmde psalmen uit 1773. Vooral kerken uit de bevindelijk-gereformeerde zuil gebruiken die nog. Door ze in de Bijbel te hebben staan hoeven die kerkgangers geen apart psalmboek mee te nemen.
Amadea
6 maanden geleden