Waarom wordt god god genoemd en niet elah of elahim?

Aangezien Jezus Christus Aramees en of Hebreeuws sprak werd God in het Aramees “Elah” genoemd wat heel veel lijkt op Allah en in het Hebreeuws “Elahim” wat in het islam ook God betekent (Ilahi). Waarom is dat in de huidige tijd veranderd naar het woord God en niet bij de oorspronkelijke naam gehouden van de bijbel en de thora?

een jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk omdat hij hier de al bestaande goden moest vervangen. Dus dat is niet in de huidige tijd gebeurd, maar al eeuwen geleden. En toen hebben ze hem ook maar meteen een Europees uiterlijk gegeven, inclusief blond haar en blauwe ogen. Vind zo iemand maar eens in Israel en omstreken
een jaar geleden
In het Joodse geloof, en het daaruit voortgekomen Christendom en enkele eeuwen later de Islam was er sprake van één God, een monotheïstisch geloof. Alle andere Godsdiensten waren - en zijn - polytheïstisch. De vroege Christenen zullen gedacht hebben dat als je God een naam heeft hij één van de velen kan zijn. Dus omdat er slechts één God is kun je die beter gewoon God noemen.
een jaar geleden
Omdat het woord ‘god’ ouder is en al werd gebruikt in Europa voor de komst van het christendom.
een jaar geleden