Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben protestanten en katholieken een eigen boek?

Zoja, hoe heten ze. Zonee, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens je vragen beter te formuleren, je vragen nodigen nu uit tot rare antwoorden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat mijn moeder katholiek en mijn vader protestants was (Nederlands Hervormd), heb ik via mijn opvoeding en later door eigen studie aardig wat inzage gekregen in de twee geloofsdenominaties.

In het algemeen kun je zeggen dat protestanten de bijbel letterlijker nemen tov de katholieken. De laatsten accentueren de beleving van het geloof meer. Zoals al eerder is vermeld zijn de boeken die ze hanteren nagenoeg hetzelfde, ook de uitleg. De beleving van de katholieken is ook emotioneler en minder rationeel, minder lange preken, meer zang. Katholieken nemen het Woord veel overdrachtelijker, symbolischer. Protestanten zijn meer van het letterlijke woord waarbij wet, veel meer wet is. In die zin hebben protestanten wel iets van de farizeeen onder de joden ten tijde van Jezus, die ook toen meer met de woorden dan met de daden van de geest in de bijbel bezig waren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat heel veel mensen, heel veel eigen boeken hebben. Ik heb er een stuk of 300.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt de bijbel waarschijnlijk.
Die hebben ze allebei, alleen wordt/werd bij protestanten vaker uit de bijbel gelezen. En dan met name het oude testament, bij katholieken meer het nieuwe
(Lees meer...)
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
o sorry, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen, Ik heb in goed vertrouwen mijn antwoord geschreven
Nee, beiden gebruiken de bijbel.
In de katholieke versie zijn daarin nog enkele apocriefe boeken opgenomen die in de protestantse bijbel zijn weggelaten, maar die hebben verder weinig invloed op de totale inhoud van de geloofswerken.

Toegevoegd na 2 minuten:
De katholieken zelf noemen deze apocriefe werken deuterocanonieke boeken. Het zijn boeken die na het vaststellen van de canon (inhoud van de bijbel) zijn teruggeplaatst / toegevoegd.

Voor een overzicht van deze - mij dus geheel onbekende - werken, zie de link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De protestantse bijbel is een vertaling vanuit de grondtekst door het nederlands bijblegenootschap. Deze heet dan de nieuwe bijbelvertaling = nbv. De katholieke hebben de vertaling van de grondtekst gedaan naar hun vertaling in de Willibrord vertaling. De bijbel bevat 52 bijbelboeken maar de katholieke bijbel bevat er in het oude testament nog een paar meer. De zogn Canonieke boeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel Apocriefe boeken ipv canonieke boeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel bevat 66 boeken, 27 boeken nieuwe testament 39 oude testament.
buiten protestanten en katholieken, zijn onder christenen nog genoeg andere "stromingen" (als ik het zo mag noemen).

ze lezen allemaal de bijbel, alleen lezen ze het allemaal anders.
waardoor dus verschillen ontstaan binnen het geloof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Protestanten hebben de Bijbel, de katholieken hebben de Heilige Schrift. Ze lijken als twee druppels water op elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding