Als baby ben ik gedoopt,in mijn tienerjaren bekeert tot moslim maar,door omstandigheden terug katholiek moet ik opnieuw gedoopt worden?

een jaar geleden
in: Religie
1.8K
Vortexxx
een jaar geleden
Het gaat er om als jij er lekker bij voelt om nog eens gedoopt te worden wie houdt je dan tegen? De regels binnen een geloof zijn ook maar verzonnen en staan open tot vrije interpretatie. Geloof je dat je een nóg beter mens wordt door nog eens gedoopt te worden doe het, en anders laat je het achterwege, leg je de koran in de boekenkast en de bijbel op je nachtkastje, en als jij je weer bedenkt dan vice versa.
Amadea
een jaar geleden
Nee. Een doop blijft altijd geldig, die hoeft nooit over te worden gedaan.
Vortexxx
een jaar geleden
"Nee. Een doop blijft altijd geldig, die hoeft nooit over te worden gedaan."
Je schoolexamen hoef je ook niet over te doen, maar als je dat nu wil, wie staat je dan tegen om het doen?

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft niet opnieuw gedoopt te worden.
Volgens de Katholieke kerk, drukt de doop een "onuitwisbaar geestelijke merkteken" in de ziel van de dopeling. Dat betekent, dat ook toen je je bekeerde tot het islamitisch geloof, dit merkteken niet is uitgewist. Het zit nog steeds in je ziel. Daarom hoeft de doop niet herhaald te worden.
Wel zou je, als je dat prettig vindt, met iemand uit de parochie waar je nu woont kunnen bespreken wat voor jou passend is om weer volledig in de katholieke kerk opgenomen te worden, ook voor je eigen gevoel.
een jaar geleden
Nee, je hoeft niet opnieuw gedoopt te worden. Als je je bekering tot de islam hebt bevestigd, ben je al gedoopt in de islamitische traditie. Als je terugkeert naar het katholicisme, hoef je niet opnieuw gedoopt te worden.
9 maanden geleden