Kan ik mezelf Christen noemen? (zie beschrijving)

Mijn vader is islamitisch en mijn moeder gelooft niet. Toch heb ik een bijbel en bid ik vaak tot de Heer. Ik zit op een Christelijke school en ik geloof echt in de dingen die men daar vertelt. Kan ik mezelf, ondanks mijn ouders, een Christen noemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent een mens en je gelooft in christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet je niet eens willen..
capthavoc
13 jaar geleden
rethorisch,..... waarom niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soofjor: ieder z'n ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij in God gloofd mag jij jezelf Christen noemen , mag ik vragen waarom deze vraag zo belangrijk voor je is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moslim gelooft ook in Jezus de Messias.
Er zijn wel verschillen zoals bijv. dat de moslim niet in de drie-eenheid gelooft.
Maar er zijn een heleboel Christenen die ook niet in de heidense drie-eenheid geloven. Geloof je ook in Mohammed?

Antwoorden (30)

Als jij in Jezus gelooft dan ben je een christen. God maakt geen onderscheid in een goede of slechte christen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, Jezus had ook Joodse ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo kun je jezelf noemen.
Christenen geloven in de drie-eenheid God de Vader, de Zoon Jezus en de Heilige Geest.
Je hoeft niet tot een bepaalde groeperingen te horen om Christen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het gaat om jouw geloof. Wat jouw ouders geloven maakt niet uit of jij wel of geen christen bent.

Gods zegen toegewenst in je verdere leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die Jezus Christus wil volgen, is een christen :-)
Het maakt Hem geen donder uit waar je vandaan komt, wat je afstamming is of wat je familie gelooft. Als jij in Hem gelooft, is dat genoeg voor Hem. Uit je verhaal maak ik op dat je in Jezus gelooft als de Zoon van God, en dus ben je Christen, zelfs als je je niet zo noemt ;-) je bent het gewoon!

God's zegen toegewenst!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan :-)
Als je ooit vragen hebt of zo, hoor ik het graag :-)
Tuurlijk. Het christendom is geen religie die 'erfelijk' is, je hoeft dus geen christelijke ouders te hebben om zelf christen te zijn.

Wanneer je volwassen bent, kun je er ook voor kiezen om jezelf te laten dopen binnen de stroming van het christendom die jou het meest aanspreekt. Dan wordt je als het ware 'gecertificeerd' christen. Maar ook nu al zal vrijwel niemand vinden dat je jezelf geen christen kan noemen, je gelooft immers in de christelijke leer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij jezelf een Christen vind kun je je zo noemen, daar is geen vaste omschrijving voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent de enige die dat kan bepalen!

Niemand kan in je hart kijken, of de diepte daarvan peilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je zelf een christen vind, dan ben ben jij een christen.
Er is geen toelatingsexamen of een eisenlijst waaraan je moet voldoen.

Dus geloof lekker, zoals jij gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wel eens van gehoord, was hij minister van verkeer en waterstaat?
Sorry hoor, maar niemand, maar dan ook NIEMAND heeft het recht om een ander iets op te dringen. En zeker niet uit een boek waar de huidige inhoud dusdanig onder invloed heeft gestaan van de persoonlijke visie en interpetatie van de vertaler en herschrijver. En tot nu toe staat de teller van mensenlevens nog zwaar in de min. Tot nu toe kost het geloof meer levens dan dat het beschermd. En dan begin ik nog maar niet over de ontwikkeling van de mens.
Maar mijn punt is dat de vraagsteller zelf zijn geloof moet creeren. En dat er niet een bepaalde richtlijn is.
In veel religies wordt tot Jezus gebeden. Ook de moslims en Hindoes bidden bv. tot Hem.

Om als Christen beschouwd te worden, geloof je o.a. dat Jezus de Zoon is van God, op aarde gezonden en de kruisdood gestorven ter vergeving van alle zonden van de mensen, en herrezen uit de doden op de derde dag.

Een Christen laat zich dopen als teken van geloofsbelijdenis en wordt vanaf dan officieel opgenomen in de christengemeenschap.

Maar belangrijker dan het kerkelijke gebeuren, is de wijze waarop je leeft en wat je in je hart gelooft; enkel dat maakt je tot wie je werkelijk bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat men via Christus tot God bad.
Of lees ik het verkeerd?
Men bid dus tot God ,niet tot Jezus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@izmo: precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@izmo: dank u voor de rechtzetting wat betreft moslims. Jezus wordt door moslims in elk geval erkent als profeet; mijn verkeerd begrip dat moslims niet tot profeten bidden.
zonder twijfel, iedereen die op die manier geloofd is christen. bij het christendom is dan ook hetgeen of je ouders christen waren niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kun je doen. Hoewel je, om het helemaal af te maken, eigenlijk gedoopt zou moeten worden.

Niet dat God dat iets uitmaakt. Die maakt geen verschil tussen joden, christenen, moslims, hindoe's boeddhisten, jains, parsi's, maanaanbidders en mensen die "nergens"in geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1 Sherpa.
Als jij geloofd ben je christen. En een verlangen heb Jezus meer te lerebn kennen en hem te volgen.

Bedankt voor je mooie getuigenis...
doet me vreugt het te horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de Here Jezus gevraagd hebt om Heer te zijn over je leven en daarbij vergeving gevraagd heb over je zonden dan ben je een Christen en heb je God's Geest ontvangen in je hart.
Je ouders bepalen niet je geloof, maar jou keuze voor Hem.
Heel veel zegen en veel wijsheid toegewenst.
God houdt van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan je jezelf christen noemen. Hoewel ik van mening ben dat de islaam de juiste weg is, kan jij een andere mening hebben en voor het christendom kiezen!

Blijf respectvol naar je ouders toe, maar iets dat je gelooft zit in JOUW hoofd/hart. Daar heeft niemand iets mee te maken.

Als je ouders het niet prettig vinden dat je bijvoorbeeld een kruisje draagt, besef je dat het niet iets is dat moet. Je ouders hebben je uiteindelijk wel groot gebracht. Respect voor anderen, met name je ouders, is het toverwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat vind ik wel.
Een Christen is iemand die gelooft in het verlossende werk van Jezus icm. het geloof in de God van de Bijbel.
Een gegeven is dat je je dan kunt laten dopen (zelf raad ik dat aan) en behoor je tot diegenen die de genade ontvangen die Jezus voor de Zijnen heeft verworven.
Wat je ouders geloven of zelfs de school doen daar niets aan af.
Dus je GELOOF maakt dat je een Christen bent.
Moeilijker is het niet, gemakkelijker ook niet.
Dit is een weergave van een eigen visie die wel gebaseerd is op veel ervaring en zielszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees het verhaal van Nicodemus eens na
13 jaar geleden
natuurlijk wel, je gelooft in God en bid voor hem als je dan geen Christen bent weet ik het ook niet, want het hangt niet af aan je ouders, maar aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg je hart, en bidt Oprecht naar God voor Leiding Op het Rechtepad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof in niks, maar als jij je een christen voelt ben je het ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof je ook niet in leven na de dood?
Kristal
13 jaar geleden
Izmo, mee eens, gelukkig mag iedereen zijn/haar eigen geloof of niet-geloof hebben. Niemand is daar minder om.
Kristal
13 jaar geleden
Spinal, een +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof in niks, , ook niet in hel en hemel als je dood ben ben je dood,
Jezus was zelf Joods.
Het gaat er om dat jij je zo voelt, en dat je er echt in gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wel.
Ik zelf ben gedoopt in een Katholieke Kerk .
Maar als je erin gelooft denk ik wel dat je een christ bent.
Maar als je gedoopt bent dan ben je het officieel (denk ik . ) ik weet het niet zeker hoowr,! ik heb zelf ook op een christelijke school gezeten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik vind van wel. Want als je ouders er niet in geloven en jij wel dan vind ik van WEL.

Gr. chimenegracia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noot vooraf: ik zie mezelf niet als Christen, maar heb wel interesse in geloofszaken. Vanuit dat oogpunt heb ik de Bijbel een paar keer gelezen.

Als jij gelooft dat Jezus Christus de Zoon is van de Here God, en dat deze op aarde is gekomen om de zonden van de mensheid op zich te laden door aan het kruis te sterven, waarna hij wederopstond om ten hemel te gaan. En als jij tot de Here God bidt via Jezus Christus, dan kun je jezelf een Christen noemen.

Als je op een Christelijke school zit, dan zal het idee van de Verloren Zoon je bekend voor komen. Het Nieuwe Testament is een inclusief boek: als je erbij wilt horen en echt gelooft, dan ben je welkom. Dat is de boodschap van het Evangelie. de leer van Christus is er een van vergeving en van puurheid in het hart en geloof, vandaar ook dat hij op meerdere plaatsen betoogt dat de oude voorschriften (bijvoorbeeld qua voeding, maar eigenlijk alle regels die de toenmalige (Joodse) priesters verzonnen hadden niet tellen. Je kunt die regels naleven en een slecht mens zijn. Maar als je ze breekt, kun je in je hart nog altijd goed en puur zijn.

Als jij je Christen noemt, dan mag dat. Uiteindelijk is het laatste oordeel aan God.

Tot zover mijn interpretatie van de Christelijke Leer. Ik wou dat ik erin kon geloven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben van mening dat je geen screentest hoeft te doen en aan bepaalde eisen moet voldoen om christen te zijn.

het hangt namelijk af van jou als mens, hoe je in het leven staat en waar je in geloofd.
als dit bij jou aansluit is het een feit dat je christen bent.

wat je eerder wel of niet was, wat je ouders wel of niet zijn, wat je basis en afkomst is zegt verder niets over hetgeen waar jij in geloofd.
persoonlijk denk ik dus dat jij jezelf christen kan noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk jij gelooft toch in de verhalen die verteld worden over god en geloof toch ook in god dan kan je jezelf christen noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent Christen als je Jezus Christus als verlosser accepteerd. Dat je gelooft dat Hij de zoon van God is, en dat hij op het kruis gestorven is voor onze zondens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzou maar meegaan met je vader's geloof. Beter voor je, want dat is de ware religie (mijn mening)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God kijkt er niet naar of je ouders geloven of waar die in geloven.
Jou geloof bepaalt of je christen bent, daar heeft NIEMAND anders iets over te zeggen of te bepalen.
Bekijk de volgende bijbelteksten dan eens:
- "Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven." Joh 10:28
- "Wij echter behoren niet tot degenen die terugdeinzen en ten onder gaan, maar tot hen die door hun geloof behouden blijven. " Hebreeën 10:39

Ik hoop dat dit je helpt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk kan je dat, je gelooft toch? In je hart ben je Christen en dat is het enige wat telt