Hostie zonder communie, is dat mogelijk in de kerk?

Wij gaan met enige regelmaat naar de kerk. Mijn vrouw is katholiek van huis uit, mijn zoontje van 8 is gedoopt en ik vind het gewoon fijn in de kerk te zijn.

Mijn zoontje wil altijd graag een hostie ontvangen en meedoen met alle gelovigen. De pastoor weigert hem telkens een hostie te geven omdat hij nog geen communie heeft gedaan.
Hij heeft hier nog geen behoefte aan en ik vind het persoonlijk niet nodig, maar blijkbaar zonder communie geen hostie! Dit is keer op keer voor mijn zoontje een domper want 'ik word anders behandeld', zegt hij dan.
Is dit niet wat hard tegenover het kind, is dit de normale gang van zaken?

een jaar geleden
in: Religie
4.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Kunt ze zelf meenemen.
https://www.carmelitana.be/nl/religiosa/2137100/hosties
Computoon
een jaar geleden
Je zoontje (feitelijk iedereen) kan tijdens de communiegang naar voren komen met voor de borst gekruiste armen. Dat is voor de priester het teken dat iemand een zegen wil ontvangen. Hij zal dan een kruisteken maken op het voorhoofd van je zoontje
Amadea
een jaar geleden
Bij ons in de protestantse kerk krijgt iedereen dit dat wil een hostie, ook de kinderen.

Antwoorden (2)

Hi Noel!
Mag niet van het geloof pas inderdaad na de heilige communie! In deze lijkt me communicatie met je zoontje het allerbelangrijkste
een jaar geleden
Dit is de normale gang van zaken.
Volgens de het katholieke geloof, mag je alleen de communie ontvangen als je in gemeenschap bent. Daarmee wordt bedoeld, dat je je bewust bent van wat het katholieke geloof inhoudt en wat de regels zijn.
Daarom kunnen binnen de katholieke kerk kinderen, zodra ze ongeveer 7 jaar oud zijn, voor de eerste keer te communie gaan. Dat is een groot feest binnen de kerk. Maar voor de eucharistieviering in de kerk (het gebouw dus), waarin ze voor de eerste keer te communie gaan, krijgen deze kinderen (de communicantjes) regelmatig les, waarin hen wordt verteld en uitgelegd wat het katholieke geloof inhoudt en ook wat het sacrament van de communie betekent.
Als je zoontje zo graag ook een hostie wil ontvangen maar nog niet mee wil doen aan de communie, zal iemand, bijvoorbeeld je vrouw, met hem een gesprek moeten voeren. Bijvoorbeeld over wat de hostie voor een katholiek is; dat het niet zomaar een "koekje" is.
een jaar geleden
Noel
een jaar geleden
Helemaal duidelijk, bedankt voor je antwoord!
Mvg
Computoon
een jaar geleden
Je zoontje (feitelijk iedereen) kan tijdens de communiegang naar voren komen met voor de borst gekruiste armen. Dat is voor de priester het teken dat iemand een zegen wil ontvangen. Hij zal dan een kruisteken maken op het voorhoofd van je zoontje