Loopt Nederland achter qua ontwikkeling op het christendom?

In Nederland zijn nog plekken in de biblebelt waar het superstreng is qua leefregels. Ook buiten Staphorst. Ik vroeg mij of of we in dit land op dit gebied niet achterlopen op ontwikkeling in vergelijking met andere westerse landen? Uitgezonderd de VS.

Het katholieke geloof is in Nederland in dat opzicht vele malen minder streng dan het protestantse denk ik.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Religie
1.6K
nounka
2 jaar geleden
Een echt antwoord kan ik niet geven enkel wat zeggen uit ervaring.
Ik ken protestanten ( werk ) en ben zelf Katholiek.
De leerplannen protestantse godsdienst zijn veel 'stipter'. Zo ver zelfs dat er echt een planning aan vasthangt. Dit ( inhoud ) zie je dan ( maand ).
De katholieke variant laat meer over aan de lesgever zelf. Dit moet gezien in zijn de loop van deze graad ( 2 jaar ). Van de 3 collega's kan ik ook niet zeggen 'zo is het nu' want de 3 verschillen zelf.
1 ervan is vrij liberaal gelovig, 1 gelovig en 1 vond de uitleg van een collega niet goed omdat het niet correct verwoorde wat er volgens in de Bijbel stond. Persoonlijk vond ik haar uitleg zonder fundering, niet overdacht en erg veel op een uitvlucht lijken. Zelf ben ik niet heel echt extreem qua denken moet ik zeggen. Daarentegen ken ik ook verschillende anderen van mijn vak die veel letterlijker alles opnemen dan ikzelf.
Veel hangt af van de mensen zelf.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Deze vraag is niet echt te beantwoorden. Want "achterlopen" is een subjectief begrip - welke kant wil je op? Vind je progressiever worden, verder verwijderd raken van de leerstellingen die in de jaren '50 nog volop werden beleden, vooruitgang of achteruitgang? Vanuit de bijbelgordel zal de beweging naar meer vrijheid als achteruitgang worden gezien. Terwijl meer progressieve gelovigen, en niet-gelovigen, de mensen die (nog) heel strikte geloven nogal eens als "achterlijk" bestempelen.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Nounka, eerlijk gezegd begrijp ik jouw uitleg niet helemaal. Bedoel je dat je lerares levensbeschouwing / godsdienst bent? En dat er in jullie team verschillend wordt gedacht? (Dat lijkt mij, en ook dat je bijv. Belgisch bent?)
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Nog een reactie - deze vraag triggert me...
Mumme haalt denk ik de leer van de verschillende kerken, en de praktijk door elkaar... De leer van de Katholieke kerk is best vrij streng, maar veel gelovigen houden zich er niet aan. Ik denk dat Nederland wat dat betreft "erger" is dan andere landen - dat wij ons minder aan de regels van de kerk gelegen laten liggen dan gelovigen elders. Binnen de Protestantse Kerken zijn heel veel verschillen - van superstreng, dogmatisch, mensen die bijv. vinden dat de coronaregels niet gelden voor kerkgangers, omdat hun geloof belangrijker is dan de regels van de wereldlijke overheid (en de overheid heeft ook niet zoveel te zeggen over de kerken: godsdienstvrijheid). En aan de andere kant mensen die zich christelijk / protestant noemen, maar niets (meer) hebben met het instituut kerk, met de kerk zoals die was - maar die vooral "individueel geloven" - of bijv. tussenvormen zoeken en vinden, als een "protestant klooster".
MarBet
2 jaar geleden
Binnen de protestantse kerk zijn veel verschillen, de meesten zijn niet zoals de groep waar jij op doelt, de reformatorisch gereformeerden. Toch is die groep inderdaad wel veel groter dan veel mensen denken, en ik denk ook ten opzichte van andere landen uniek.
nounka
2 jaar geleden
Idd Hanneke

Antwoorden (1)

Nee, er zijn meer landen in Europa met biblebelts.
Daarnaast heeft Nederland veel oecumenische gemeenschappen. Deze gemeenschappen zijn zowel vanuit de katholieke als protestantse kerken ontstaan. Omdat veel groepen zich naast de oecumene met de basis van 'de Kerk' identificeren, noemen zij zich basisgroep. Oecumene kwam in Nederland met name op in de jaren 1970, toen ook de Rooms-Katholieke Kerk hier de deur op een kier zette. Doorgaans onderhoudt een oecumenische gemeente vaak wel contacten (lokaal) met bijvoorbeeld de Raad van Kerken in Nederland, maar verzet zij zich duidelijk tegen wat zij de "Kerk als instituut" noemen. Ook speelt dogmatiek maar nauwelijks in deze gemeentes.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een merkwaardig en ongenuanceerd kaartje
Geheel Beieren een biblebelt?