Bestaat er zo iets als ongeloof?

Atheisme is een geloof, het christendom is een geloof en eigenlijk, als je er zo over nadenkt, bestaat er in deze wereld geen ongeloof! Ongeloof bestaat wel maar dat is altijd gerelateerd aan iets wat een ander gelooft! Bestaan er mensen die in essentie ongelovige mensen zijn?

Atheïsme wordt door theologen gecategoriseerd onder ‘neutrale’ godsdiensten.

Weet jij het antwoord?

/2500

In de context van geloof bestaat er ook ongeloof. Je wordt niet geboren als ongelovige, je kan wel gewoonlijk niet zo veel geloven. Dan wordt je door meerdere mensen (die verschillende dingen geloven) gezien als ongelovige. Beknopt: Ongeloof bestaat. Mensen die in essentie ongelovig zijn niet.

Ha, die Ditbenik; Ik denk dat de vraag een beetje mank gaat op de letterlijke interpretatie van 'geloof'. Dat kun je zien als 'religie, overtuiging' maar ook als 'vertrouwen'. Geloof (of religie) is een levensovertuiging, atheïsme is dat ook. Ongeloof drukt volgens mij iets anders uit; een gemoedstoestand, een tijdelijke situatie van iets niet kunnen of willen geloven, specifiek op een bepaald onderwerp gericht, niet als levenshouding. Daarom kun je volgens mij beter een van niet-gelovig spreken in plaats van ongelovig.

Atheïsme is het geloof dat er niets is behalve de materie om ons heen, niet-gelovig zijn heet agnosticisme. Hier neem je niets aan, maar sluit je niets uit als je iets niet kunt bewijzen...

"Atheïsme is een geloof." Lijkt me echt onzin. Dan ben ik vanaf vandaag geen atheïst meer.