Waarom zie je zoveel gelovige mannen met een baard?

Bij het Christelijk geloof zie je Jezus altijd met baard afgebeeld, net zoals veel heiligen. Bij het Joodse en Islamitische geloof zie je ook vaak mannen met baarden. Vooral de strengere gelovigen. En ik zag net een reportage over de Amish, ook hetzelfde. Waarom? Een beetje een rare vraag misschien, maar ik ben wel benieuwd,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
8.6K

Antwoorden (7)

in de bijbel van het christendom en het jodendom staat namelijk:
"27 "You shall not shave around the sides of your head, nor shall you disfigure the edge of your beard" - (Bible Leviticus 19:27)

voor moslims geldt het zelfde: ‘Narrated Ibn 'Umar: Allah's Apostle (saw) said, “Trim the moustaches short and grow the beard.” ’
(Sahih Bukhari, Volume 7, Book 72, Number 781) => in de islam maakt de lengte niet uit het moet enkel langer zijn dan de snor.

-if you love Allah follow the Prophet(saw) then Allah will also love you (Ch.3: V.32)

Ook werd dit eeuwen gezien als teken van mannelijkheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rasulullah (saw) said: "Trim your moustache, and leave your beard alone, be different than the disbelievers," hij zei ook dat je anders moest zijn dan de ongelovigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En om dan op je vraag te antwoorden waarom Jezus of andere gelovigen altijd met een baard wordt afgebeeld, is omdat het in de bijbel staat EN omdat :
De baard werd gezien als waardigheid en edelheid van mannen. In het Jodendom en Christendom hadden de priesters meestal om die reden een baard. het scheren van die baard werd gezien als een schande ene en teken van schaamte.
Wanneer joodse/christelijke mannen dit vanuit overtuiging doen, is dit doorgaans gebaseerd op Leviticus 19:27, waarin het volgende staat:

"Gij zult de rand van uw hoofdhaar niet rond afscheren, en gij zult de rand van uw baard niet afsnijden."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zoveel mannen met baarden omdat mannen nu eenmaal baardgroei hebben.
Foute vraag, dus. Dat zoveel mannen hun baard afscheren is pas merkwaardig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen zie je die afgeschoren baarden zelden of nooit bij streng gelovigen. En bij heiligen, en bij afbeeldingen van Jezus, en bij Amish, enz enz. vandaar mijn vraag.
Computoon
9 jaar geleden
Naar mijn idee zie je tegenwoordig hier zeer veel jongeren (m) met baarden. Niet geloofsgebonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat over gelóvige mannen.
Streng religieuze mannen dragen wel degelijk vaker een (volle) baard dan niet-religieuzen.
Ik snap derhalve niet hoe je tot de conclusie komt dat dit een foute vraag is en de vraag volkomen uit de context trekt.
Http://www.nieuws.nl/opmerkelijk/20130729/Onderzoekers-baarden-beschermen-tegen-UV-straling

In de islam is het zo dat geboden en verboden er zijn voor ons eigen bestwil. Veel dingen die de islam verbied en waarvan we niet altijd snapten waarom, zijn in de loop der tijd wetenschappelijk bewezen.
Voor de man is het verboden de baard de scheren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals vaak bij het beantwoorden van vragen vanuit religues perspectief een verder volkomen correct wetenschappelijk onderzoek in de verkeerde context gebruikt. Ja, een baard en snor beschermen tegen UV, maar dit is alleen relevant in gebieden waar de zonkracht daar aanleiding toe geeft. Was Mohammed in Lapland geboren dan zou het voorschrift zijn geweest om de baard af te scheren omdat op die wijze er meer UV straling op de huid zou vallen en dit altijd goed zou zijn voor het aldaar dreigende tekort aan vitamine D.
tinus1969
9 jaar geleden
@Mullog, helemaal waar. Zo is het verbod op varkensvlees ook alleen in het Midden-oosten zinvol (aride gebieden met weingi water en bos zijn absoluut ongeschikt voor varkens om in te leven), en in West-europa juist contraproductief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat het verboden is om de baard te scheren vanwege UV-stralingen. Ik heb enkel een link geplaatst van een voordeel van de baard dat momenteel bekend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar je brengt het alsof de islam een voorschrift heeft bedacht dat later wetenschappelijk bewezen is. En dat bewijs is dus locatie gebonden, wat de islam dan weer niet vermeld.
Alle tot nu toe gegeven antwoorden gaan v.w.b. de bijbel uit van een onvolledige weergave van de tekst uit leviticus 19 vers 27 en 28.
Daar staat:
27-28 Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER.
En in een andere vertaling staat: "rouw te te verwerken". Dit komt ook overeen met Leviticus 21 vers 5.
Het lijkt hier dus helemaal niet te gaan om een voorschrift voor de normale dagelijkse "baard- en haardracht", maar om een voorschrift om jezelf (of je haar of je huid) niet "te verminken" als uitting wanneer iemand is gestorven.

Het deels afknippen van een baard (net als tegenwoordig een deel van je stropdas afknippen) werd als schande ervaren, zie ook 2 Sam 10 vers 4 waar staat: "Toen liet Chanun de gezanten van David oppakken; hij liet hun baard aan één kant wegscheren en hun kleren halverwege, tot boven hun billen, afknippen. Zo liet hij ze gaan. "

Het is dus als gelovige prima toe te staan om op basis van de bijbel je netjes te scheren of een baard netjes met een tondeuse op maat te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God schiep man en vrouw , 2 verschillende lichamen die elkaar aanvullen om ook zoals God geboden heeft zich te vermenigvuldigen , dus kinderen krijgen.
Nu wist God ook dat de mens kleding moest gaan dragen , door de zondeval is dit pas gekomen, voor de zondeval zagen Adam en Eva geen naaktheid bij elkaar , na de zondeval schaamde ze zich voor elkaar en voor God omdat zij ontdekt hadden dat zij naakt waren .
Vanaf dat moment zijn er kleren gemaakt , en je moet natuurlijk het in die tijd zien , hadden ze waarschijnlijk gewoon beide rokken aan en we lezen we in de bijbel ook dat de discipelen ook rokken aan hadden , die ze omgorden , dus waarschijnlijk liepen de mannen net zo er bij als de vrouwen , en God wilde wel dat er onderscheid was tussen een man en vrouw en zo heb ik het eens uit horen leggen , dat God dit wist dat de mens kleding zou moeten gaan dragen en daardoor er hetzelfde uit zou gaan zien aan de buitenkant als een vrouw , daardoor schiep God een baard bij de man , zodat het aan de buitenkant duidelijk zichtbaar was of er een man aan kwam of een vrouw , want op een afstand was het onderscheid niet zichtbaar aan de kleding , dus met een baard was al op een afstand te zien dat er een man aan kwam lopen.

Misschien zijn er nog wel andere uitleggingen ,maar deze heb ik zelf eens gehoord en het leek mij heel aannemelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is zonder competitie het meest originele antwoord dat alle andere antwoorden ver achter zich laat +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien wel aardig als sprookje om het voor kinderen aannemelijk te maken, maar meer ook niet.
De mannen moeten volgens hun geloof hun baarden laten staan. In de landen waar de gelofen vandaan komen was het vroeger al gewoon een traditie en hadden ze ook meer baardgroei