Tijdens een proef-meditatieles gebeurde er wat raars: het gezicht van de lerares veranderde, weet iemand hoe dit kan?

Shri Satya Sai Baba

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gezicht van de lerares veranderde dus in dat van een wijze vriendelijke oude Indiase man met wit haar. Pas na jaren durfde ik erover op onderzoek te gaan en kwam ik dus uit op Shri Satya Sai Baba (de vorige incarnatie van de Sai Baba van nu). Het geheel intrigeert me mateloos, ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Ik heb al diverse mensen gevraagd naar de betekenis hiervan. Ik heb antwoorden gehad als: het komt allemaal vanzelf wel goed, heb geduld en: God heeft jou als boodschapper aangewezen.
Ik ben er vol van maar tegelijkertijd weet ik ook niet goed wat ik ermee aanmoet.
Ik ben ca. 3 weken geleden voor het eerst naar een Mandir (tempel) geweest een ook daar was alles weer overweldigend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Drie mogelijkheden. 1. Het gezicht van de lerares veranderde. Jij zag dat, en jij herinnert je dat nu. 2. Het gezicht van de lerares veranderde niet. Jij zag echter wel een verandering, puur door de bijzondere staat waarin je jezelf had gebracht. Dat herinner je je nu. 3. Het gezicht van de lerares veranderde niet. Jij zag ook geen verandering. Intussen, wellicht mede door andere ervaringen, is je herinnering veranderd, waardoor je je nu wel een verandering herinnert. Mogelijkheid 1 is absoluut uitgesloten. Geen sprake van. Mogelijkheid 2 of 3 zou het dus kunnen zijn. In beide gevallen heb jij zelf voor die waarneming cq herinnering gezorgd. Dat zegt veel over jou, en niets over wat er gebeurde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat betekent "Shri Satya Sai Baba"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahum dat kon ik zelf ook ff googelen http://www.sathyasai.nl/
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat je op die site niet zult lezen, is dat Sai Baba in grote rijkdom leeft. Behalve als er camera's zijn, dan leeft hij zogenaamd in armoede en eet hij heel eenvoudig voedsel. Wat je ook niet zult lezen, is dat zijn trucs zijn doorgeprikt. Hij doet net alsof hij as uit de lucht plukt, of alsof die as spontaan in zijn hand ontstaat. Soms plukt hij zelfs voorwerpen (vaak bloemen) zomaar uit de lucht, die spontaan in zijn aanwezigheid ontstaan. In werkelijkheid kan hij goed goochelen. We weten precies hoe hij het doet, anderen hebben het gewoon nagedaan. Sai Baba is dus ontmaskerd. Maar dat zul je op die site niet lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee idd, zoiets dacht ik ook al. Jammer dat veel goeroe-figuren zo gecorrumpeerd raken door rijkdommen en vooral macht (over goedwillende maar ook goedgelovige mensen die een antwoord zoeken op allerlei onrust).

Antwoorden (5)

Nee, maar door de meditatie en de concentratie erop is het heel wel mogelijk dat je waarneming in de realiteit wordt aangetast.
Blijf vooral met beide benen op de grond staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt mij voor als een demonische verschijning. Let op demonen veroorzaken alleen maar problemen!

Bevrijding van dit soort manifestaties door Jezus Messias.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dingen anders laten zien dan ze in werkelijkheid zijn, is een van de grote kwaliteiten van de mind.

daar is niets mis mee, alleen moet je niet geloven wat de mind je voor tovert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sai Baba,

Spontane hallucinaties bij meditatie komen wel vaker voor.
Dit fenomeen kent verschillende oorzaken.

* Een verkeerde houding tijdens de meditatie;
Als je je kin bijvoorbeeld niet intrekt kun je problemen krijgen met je bloedsomloop in je hoofd. Gevolg: hoofdpijn en in sommige gevallen hallucinaties.

* Meditatie op basis van visualisatie;
Bij meditatie gebaseerd op visualisatie roep je een beeld op.
Sommigen visualiseren heiligen, zoals engelen, Christus, Maria, Boeddha, Mohammed of hun eigen Godsbeeld. Het kan zijn dat tijdens de meditatie je enthousiaste verbeelding een loopje met je heeft genomen. Je geeft in je verklaring al aan dat je het zo overweldigend vond. Je verkeerde in een soort van mystieke extase.

* Psychische oorzaken;
Het kan zijn dat je psychisch niet zo lekker in je vel zat ten tijden van je meditatie. Ook dan kan je verbeelding ( tijdelijk) op hol slaan.
Je voelt je niet voor niets aangetrokken tot de rust van meditatie...Het kan zijn dat je onbewust die rust met een Indiër associeerde. En spontaan dat beeld opriep en projecteerde.

Die gehallucineerde objecten kunnen voor psychotische patiënten bijv een ontzagwekkende realiteit en werkelijkheid hebben. De werkelijkheidsbeleving is echter niet gestructureerd, waardoor er sprake is van een 'realität ohne wirklichkeit '.

( Let wel.. ik zeg niet dat je psychotisch bent! Maar iedereen heeft wel eens een fase waarin je psychisch even niet zo lekker in je vel zit)

* On-balans in chakra's;
Chakra's zijn energiewielen in je lichaam.De chakra’s, nemen als een soort wielen energie op en geven energie af.
Een geblokkeerde chakra kan een onbalans in de overige chackra's veroorzaken.
Emoties worden zo onderdrukt over overactief.

Sai,
Blijf vooral mediteren.. Maar realiseer je dat mediteren vooral gaat over bewust in het hier en NU zijn.
Over aandacht voor wat waarheid en werkelijkheid IS.

Laat je als beginneling GOED begeleiden door een ervaren meditatie leraar.

Let op je houding, voorkom afknellen van de bloedsomloop.

Zorg dat je regelmatig goed " aard" om teveel zweven te voorkomen.

Onderzoek bij jezelf de reden waarom je mediteert... en vraag je af of meditatie op dit moment voor jou de juiste en enigste weg is om te krijgen/ vinden waar je blijkbaar zo'n grote behoefte aan hebt.

Als je goed begeleidt en voorbereid nog steeds zulke beelden ervaart tijdens meditatie, kun je je altijd nog gaan verdiepen in een mogelijk groter spiritueel plan voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Plusje voor de goede teksten, ondanks de alinea over de (volkomen theoretische) chakra's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. :)

Het bestaan van de chakra's wordt door de Westerse
wetenschap inderdaad (nog) niet officieel erkend. Er lopen wel veel onderzoeken die een brug lijken te slaan slaan tussen de chakraleer en wetenschap. Google maar eens op: Valerie Hunt, hoogleraar kinesiologie (fysiologische bewegingsleer) aan de University of California in Los Angeles. http://valerievhunt.com/ValerieVHunt.com/Valerie_Hunt_EdD.html Zelf heb ik ruim 4 jaar klassieke shiatsu gestudeerd.
Voor mij zijn enegie centra en banen een voelbaar en soms zichtbaar gegeven.
Maar vooral natuurlijk omdat ik grotendeels sta achter de oosterse filosofie en hun kijk op gezondheid en lichaam. Mijn blik is dus anders gekleurd dan iemand met alleen een westerse kijk op de zaak.
Niet beter, niet slechter, alleen anders. Wat je denkt , ervaar je.
Anders denkende ervaren andere dingen.
De ervaringen zijn voor beiden vaak even reeel. Saibaba kijkt op dit ogenblik ook door een oosterse bril, vandaar mijn opmerking over chakra's.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er is inderdaad sprake van een andere bril. De wetenschap onderscheidt zich door niet alleen te kijken naar hoe je iets *ervaart* als je een bepaalde bril opzet, maar vooral uit te gaan van hoe iets *is*. De ene persoon ervaart zus, de andere persoon ervaart zo - het enige waarmee we verder kunnen komen, is inzicht in hoe het *is*. Dat mensen chakra's ervaren, wil niet zeggen dat die er zijn. Het zegt alleen maar, dat je ze ervaart. Dat is het cruciale punt waarop paranormaal en wetenschap zich splitsen. Ga je uit van je ervaring *en beperk je je daartoe*, dan volg je het paranormale pad. Ga je uit van je ervaring *en verbreed je die met hoe het is*, dan volg je het wetenschappelijke pad. De wetenschap beantwoordt trouwens ook de vraag hoe je dingen kunt ervaren die er niet zijn. Het vereist bescheidenheid, inzicht en acceptatie om verder te kijken dan alleen je ervaringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn zijn meditatie, boeddhisme en shiatsu niet paranormaal. Voor mij wordt dezelfde scherpe en exacte manier
van naar de dingen kijken die in de wetenschap wordt
toegepast om de uiterlijke wereld te bestuderen, in het boeddhisme en de oosterse medicatie gebruikt om de innerlijke wereld te onderzoeken. EN zijn relatie met de buitenwereld. De oosterse en westerse wetenschap legt uit hoe, en maakt het praktische leven van mensen gemakkelijker. Boeddhisme legt uit waarom en maakt ze gelukkig.
De oosterse gezondheidsleer combineert binnen en buiten. Het vereist moed, zelfinzicht en acceptatie om verder te kijken dan alleen de uiterlijke wereld. Ik ben de wetenschap dankbaar voor het praktische en het boeddhisme dankbaar voor m'n innerlijke rust. Bij ziekte raadpleeg ik een oosterse EN een westerse arts.
Ik staar me niet blind op het een of het ander.
Ik schat ze beide naar hun waarde per specifiek geval.
En volg vervolgens mijn eigen gezonde verstand.. zolang ik dat nog het mijne mag noemen ;) 't is net maggi... een beetje van beiden maakt de soep voor mij lekkerder en beter te verteren. maar ja... wie ben ik...
Cryofiel
13 jaar geleden
Je maakt een verschil tussen oosterse en westerse wetenschap. Dat verschil bestaat niet. Er is maar één wetenschap. Het ervaren van de innerlijke wereld kan zeker nuttig zijn - dat is ook wat de wetenschap vertelt, al proberen velen dat te ontkennen omdat ze vinden dat de wetenschap slecht "moet" zijn. Tot hier zijn de wetenschap en de oosterse leren het dus helemaal met elkaar eens. Het wordt anders zodra je vanuit de gevoelswereld dingen probeert op te leggen aan de werkelijkheid. Hier maakt het natuurlijk niet uit of je dat doet vanuit de oosterse omgang met de gevoelswereld, of vanuit de westerse. Dat is wat ik bedoel met mijn opmerking over de chakra's. Die chakra's zijn bedacht door één van de oosterse manieren om om te gaan met je innerlijke ervaringen. Je kunt met enige oefening chakra's ervaren. Deze oosterse interpretatie gaat er dan automatisch van uit dat die chakra's ook echt bestaan. Daarmee ontkennen ze een enorme hoop inzichten die we intussen in de wetenschap hebben opgedaan. Ik vind dat verkeerd. Waarschijnlijk is dat het grote verschil tussen de wetenschappelijk georiënteerden en de geloofsgeoriënteerden. De geloofsgeoriënteerde houdt het bij zijn ervaring, en bedenkt daar een hele wereld bij. Of die wereld overeenkomt met de werkelijkheid, is niet zo belangrijk - het gaat erom, dat de zelfbedachte wereld fijn voelt, dat je er graag bent, en dat die wereld overeenkomt met je ervaringen - wat wil je nog meer? De wetenschappelijk georiënteerde ziet de persoonlijke ervaring als slechts één aspect van een groter geheel. Het gaat niet in eerste instantie om die ervaring; het gaat juist om dat grote geheel. De ervaring kan een startpunt geven voor een speurtocht, maar kan nooit een eindpunt zijn. Als de persoonlijke ervaring en de waargenomen werkelijkheid niet met elkaar overeenstemmen, waar kies je dan voor? De paranormale persoon kiest voor de persoonlijke ervaring en past (zijn idee van) de werkelijkheid daaraan aan; de wetenschappelijke persoon kiest juist voor de waargenomen werkelijkheid, en brengt zijn persoonlijke ervaring daarmee in overeenstemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Zoek je antwoord eens in alternatieve spirituele hoeken inplaats van de wetenschap.... Door meditatie kan je vibratie veranderen omdat je bewustzijn veranderd.. dit betekend dat je een vergevorderd spiritueel hoog bewust zijn hebt en er maar bepaalde poorten doorbroken moeten worden om in een hogere vibratie te komen. Vibratie is de energie die jij afkaatst, en in een hogere vibratie kan je andere waarnemingen doen. De echte wereld, het universum speelt zich af in een veel hogere vibratie, die wij niet kunnen waarnemen omdat wij spiritueel nog niet vergenoeg ontwikkeld zijn. Dit heeft ermee te maken dat wij nog niet liefdevol genoeg zijn en de transformatie naar een hogere vibratie bijna niet kunnen maken. Dit valt echter niet aan jezelf te verwijten dit is op de hele aarde zo en dit heeft te maken met het systeem van de aardoppervlak bewoners. Het gerucht gaat dat wij in ons leven nog de ontwaking van de aarde gaan mee krijgen. Ben niet bang voor verandering het kan heel positief zijn. Deze groei is de groei wat je ziel wenste door te maken toen hij naar de aarde kwam.