Hoe kijkt het moderne Zoroastrisme aan tegen de grote geloven die na het klassieke Zoroastrisme zijn gekomen?

Dit van oorsprong monotheistische geloof uit de 10e eeuw voor Christus wordt nog steeds beleden. Hebben de verkondigers van de modernere monotheistische godsdiensten (Jezus, Mohammed) ook een plaatsje gekregen in het moderne Zoroastrisme?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoals je weet sprak Zarathustra: (in het Grieks Zoroaster) Een god hoeft niet aanbeden te worden en zeker niet gezien te worden als een soort van mens [ En dan ook nog perse een MAN!] met een lange baard die op een troon zit en waar iedereen ontzag voor moet hebben. De ware god, volgens de zoroastristen is zo groot dat ie daarboven staat. Boven iedere vorm van aanbidding. En boven iedere vorm van regeltjes en angst. En aangezien er geen zonden zijn, zijn er ook geen zondenaren. En daarom ook geen Laatste Oordeel. Dus de verkondigers van modernere godsdiensten hebben het niet zo goed begrepen. Die hebben een god gecreeerd waar mensen bang voor moeten zijn, of die ze moeten aanbidden. En omdat dat weer aanvaardbaar te maken hebben ze er allerlei verhalen bij verzonnen en voorschriften uit de tijden dat die mensen zelf nog leefden, duizenden jaren geleden. Dus nee. Dat gaat niet samen met de echte god van de zoroastristen. Want die heeft dat allemaal niet nodig. Toegevoegd na 5 uur: Bronnen http://www.zoroastrianism.cc/

Die vraag kun je heel kort en heel lang beantwoorden. Ik kies voor de tussenweg en verwijs je naar het lange antwoord (via de bijgevoegde bron). Het moderne Zoroastrisme heeft zich in ongeveer 3000 jaar tijd ontwikkeld. Er is zelfs reden om aan te nemen dat een aantal bekende concepten in de Abrahamitische geloven oorspronkelijk uit het Zoroastrisme komen. "Het gaan dan om concepten als de duivel, hel, hemel, wederopstanding, schepping van de wereld in zeven fasen of dagen, komst van een messiah, individueel laatste oordeel, etcetera. Zoroastrische ideeën zijn waarschijnlijk het Jodendom binnengekomen toen de Joden in ballingschap waren in Babylonië en werden bevrijd door de Perzische koning Cyrus de Grote in 538 v.Chr. Daarna zijn deze concepten waarschijnlijk weer overgenomen door het Christendom. Hoewel Zoroaster niet als profeet voorkomt in zowel het Christendom als de Islam. " "Als je het bekijkt uit religie-vergelijkend perspectief, verschilt het godsbeeld van de Islam niet wezenlijk met die van het Zoroastrisme." (..) "Toch waren bepaalde Islamitische regimes niet altijd even tolerant tegenover Zoroastriërs. Zij en andere niet-moslims worden toch blijvend met een soort minachting beschouwd. " Er is dus een nogal moeizame relatie met de islam. Tijdens de opkomst van de islam zijn dan ook veel zoroastristen (zoals de Koerden) al dan niet gedwongen overgestapt naar de islam. Langzamerhand voelen Zoroastristen zich in mindere mate minderwaardig tov de andere religies. Dit is onder andere te zien aan de openlijke manier waarop Indische Zoroastristen (de Parsi) zich tegenwoordig durven uiten. Terugkomend op het stukje waar ik mee begon: het idee van een messias is eigenlijk door het joden- en daarna christendom overgenomen van de zoroastristen, niet andersom.

Bronnen:
http://www.hum.uu.nl/medewerkers/c.hanssen...