Noemen Joden hun heilige boeken ook de bijbel als verzamelterm?

Ik bedoel dus niet de losse elementen als Talmoed, maar alles bij elkaar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (2)

Nee, zij noemen ‘onze bijbel’ de christelijke bijbel.
Voor de Tanach en Talmoed hebben ze geen verzamelnaam.

De Tenach of Tanach (Hebreeuws: תנ"ך) is het heilige boek van het jodendom. De Tenach bevat 39 Bijbelboeken die ook in het Oude Testament voorkomen (maar in een andere volgorde). De algemene term, gebruikt in de wetenschap, is Hebreeuwse Bijbel. Een alternatieve naam is Mikra wat 'geschrift' betekent.
De Talmoed (Hebreeuws: תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (voor christenen het Oude Testament) het belangrijkste boek binnen het jodendom.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"De Talmoed (Hebreeuws: תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach het belangrijkste boek binnen het jodendom". Mmm, het merendeel der Joden stellen de talmoed boven de Tenach.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens mij toch de Thora: de eerste vijf boeken van de Tenach, die de grondslag van het joodse geloof vormen en daarmee als de voornaamste heilige boeken van deze godsdienst gelden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit zou logisch zijn en zo zou het eigenlijk moeten zijn. Maar de realiteit is toch anders.
De talmoed is de uitlegging van de zowel schriftelijke als overgeleverde Torah van eeuwen wijsheid door hun zogenaamde rabbi's daarom hechten zij er meer waarde en belang aan dan het Woord van Gd.
TeNaCh zijn de drie Hebreeuwse lekker(klanken) die verwijzen naar de verzameling van boeken.

T staat voor Torah, In de boeken staan de wetten.
N staat voor Nebiim, In deze boeken staan de verhalen van de profeten.
C staat voor Chetubim. In deze boeken staan liederen, gedichten, spreuken en verhalen van de mensen die in de Levant leefden.

In het Christendom heet de TeNaCh het oude testament. In dit testament wordt verwezen naar de komst van een nieuwe profeet. De messias. Joden geloven dat hij nog moet komen, terwijl Christen geloven dat het Jezus van Nazareth was. Dit is beschreven in het nieuwe testament door de volgelingen van Jezus en diens influenceren die via geschriften ideeën konden delen over tijd en afstand, waardoor dit ook andere delen in de wereld bereikten, zoals Europa.
Dus nee, zij noemen de verzameling van boeken geen Bijbel, maar gebruiken de afkorting TeNaCh.
Toegevoegd op 16 februari 2021 20:35: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Het is een Ja/Nee-vraag. Je zegt geen Ja en geen Nee.
paulos
3 jaar geleden
Bedankt voor je feedback LeonardN. Je hebt helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je antwoord is correct! In je eerste paragraaf zeg je dat "TeNaCh" drie hebreeuwse letterklanken zijn die verwijzen naar een verzameling van boeken. Hier is geen sprake van "bijbel".
Verder in paragraaf drie zeg je: " In het Christendom heet de TeNaCh het oude testament. In dit testament wordt verwezen naar de komst van een nieuwe profeet." .... Je hebt dit perfect toegelicht in je tweede paragraaf... TeNaCh is de verzamelnaam van de hebreeuwse boeken of voor de christenen het oude testament... Ook hier geen verwijzing naar "bijbel," dit is logisch want het woord "bijbel" wordt over het algemeen door christenen gebruikt en niet door Joden als term voor verzameling van boeken.+ Men hoeft niet altijd met ja of nee te antwoorden als het antwoord is af te leiden. Natuurlijk is het makkelijker te begrijpen als je in het begin van je antwoord een ja of nee plaatst en het vervolgens toelicht....