waarom staat er op geld "god zij met u"?

wat heeft god met geld te maken?

nou ga ik niet zeggen dat geld slecht is het gaat er dan eerder om hoe en door wie het wordt gebruikt.
als bijvoorbeeld die dictators van tunesie en dergelijke in hun kluis kijken met al hun "gestolen" geld en ze pakken het op en lezen de tekst "god zij met u" dan zou je haast denken, hoe meer geld ik heb de dichter ik bij god sta?

dit is toch niet logisch?
wie heeft dit bedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

De randtekst dateert uit de tijd dat munten nog van echt goud en zilver waren. Om te voorkomen dat mensen kleine randjes van de zijkant zouden snijden, werd er op de rand een tekst gezet. Bij kleinere munten waren dat ribbeltjes, omdat de tekst toch niet leesbaar zou zijn. Als er met een munt geknoeid was, was het meteen te zien.
Dit dateert al uit een tijd dat bijna iedereen nog godvrezend en vroom was. Er is toen voor deze tekst gekozen.
Dat de tekst ook op de rand van euro's staat, is uit nostalgische redenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De tekst staat alleen nog op de 2-euromunten, niet op euromunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nostalgie? Of een lobby van één van de vele geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal beide zijn... De Amerikanen hebben er 'In God we trust' op staan... soms geven ze daar zelf nog wel eens 'All others pay cash' als commentaar op... Ik denk niet er er heel veel gelobby achter zit. De Atheisten onder de bevolking kan het doorgaans geen klap schelen. Voor gelovigen heet het vaak nog wel waarde dat de staat (en het staatshoofd) een zekere blijk laat geven dat de staat bestaat bij de gratie Gods. In het geval van de Euro munten geeft het een extra nationaal tintje en herkenbaarheid en dat maakt de nieuwe munt toch weer wat meer geaccepteerd. Ik denk dat dit een grotere rol bij die beslissing heeft dan enige actieve lobby uit een gelovige hoek.

Andere antwoorden (4)

Ik ben het helemaal eens met Haivon. of de franse franken van tijden de Revolutie stond het bekende liberté, egalité en fraternité omdat nadat de revolutie was uitgewoed en europa door frankrijk was onderworpen, zijn er in landen als het koninkrijk italië waardeloze munten ingevoerd die een bepaald gewicht in goud re presenteerde.

In Duitsland ontstond na de éénwording de mark waarop de tekst stond en "op de euro nog staat" Gott mit uns. Het is dus geen specifiek Nederlands ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad onzin dat dat op geld staat. Maar weet je verwar het christendom niet me de islam. Waar jij het over hebt de dictators van Tunesie dat zijn geen christen maar moslims. Geld is natuurlijk niet slecht, maar het moet niet alles worden en op nummer 1 staan.

Maar misschien dat andere er anders over denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch aanbidden ze allemaal dezelfde fictieve god, zonder het te weten. best grappig.
Bovendien gaat er in feite een soort poging achter schuil om God verantwoordelijk te stellen voor het bestaan van geld en voor het gebruik ervan.
Aldus hopen uitgevers er van een gewetensreactie uit te lokken, of op z'n minst mensen met iets wat voor schuldgevoel moet doorgaan op te zadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-In de vorige eeuw was de samenstelling van ons volk aan grotere invloeden van de Roomse Kerk onderhevig.
-Een eerbiedwaardige slogan was toen meer op zijn plaats dan dat er nu op had gestaan:"Balkenende voor eeuwig!"
-De rand van de euro-munten lenen zich niet meer voor zulke teksten.
-Zij hebben n.l. een andere functie gekregen (Denk hierbij aan de blinden).
-Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat jij je druk maakt over dictators als zij de tekst "God zij met U" op hun gestolen geld lezen.
-Ik zou me meer zorgen maken als ik jouw was, als er nieuwe munten geslagen worden met op de rand "allah akbar".