Beide.
Het is een lust, want het is leuk om dingen heel goed (perfect) te doen.
Maar.... Je eist vaak dat de mensen in je omgeving de lat net zo hoog leggen als jij dat doet. Dit geeft veel frustratie. Jij vind het nooit goed genoeg en doet het liever zelf. Zij doen hun best en voelen zich ondergewaardeerd. Het is dus ook vreselijk lastig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Kan behoorlijk belastend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een last en een onmogelijke opgave. Fouten maken is menselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een last. Met de meeste dingen die je doet gaat de 80/20 regel op. met 20% van de inzet bereik je 80% van het resultaat. Die laatste 20% kost 80% van de energie, onevenredig veel dus. 80% van het resultaat zal in de meeste gevallen genoeg zijn om aan de verwachtingen te voldoen en als "goed" te boek staan.

Perfectionisme is ook nooit klaar. Er is altijd wat te verbeteren en voor je het weet zit je in een flow waarin je veel te ver doordraaft en totaal niet meer realistisch bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Ditbenik;

Ik ben op weinig gebieden perfectionistisch, maar probeer dit wel te zijn op mijn taalgebruik. Voor mijzelf meestal een lust, voor anderen soms een last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een last, want het is per definitie en ten slotte nooit goed genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een last en lastig, want perfectie bestaat niet. Je kunt je hele leven naar perfectie streven, maar dan blijf je altijd ontevreden, omdat perfectie niet haalbaar is. Het kan er wel dicht bij in de buurt komen, maar honderd procent?
Bovendien hang het ervan af wat je perfect noemt of wilt noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans een last. De persoon zelf heeft er last van omdat ze vaak dingen blijven wijzigen. De omgeving heeft er last van, omdat ze gek worden van het niet kunnen accepteren dat iets "nog niet af genoeg is". En daarmee heeft de perfectionist er zelf ook weer last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's ook wat zeg... Heb ik net een hele discussie over gevoerd met m'n zusje.
Wij hebben besloten dat het een last is en m'n vaders schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het heerlijk, en heb er ook m'n werk van kunnen maken. M'n collega's vinden het maar wat lastig, daarentegen.

Maar: buiten kantooruren kan ik het gelukkig laten lopen, omdat alle dwangmatigheid nu voor proffesionele doeleinden kan worden gebruikt. Dit geeft ook weer wat meer rust in m'n privé-leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als perfectionisme gertelateert is aan hoogmoed is het een last (je moet dan steeds voldoen aan een beeld van eenander). Als het ten dienste van de mede-mens is is het een lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een lust is dan zul je het niet als een last voelen maar als het een last is zorg er dan voor dat een een lust wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een van Clavelll's boeken over Japan, ik denk in Gai-Jin of in Tai-Pan, verzucht de Shogun dat hij blij is om niet meer jong te zijn. Als reden voert hij aan, dat hij niet meer wordt afgeleid door zijn behoeftes, die hem afleiden van waarmee hij bezig is. Wat zijn die behoeftes die de Shogun als last ervaart? Behoefte aan Slaap, eten, driinken, Sex, en perfectie,
Ik ervaar dat gedeeltelijk zelf ook zo, vooral in het verleden, toen ik erg bezig was met sex. Mijn streven naar perfectie heeft mij er altijd van weerhouden een boek uit te geven of te promoveren.

Toegevoegd op 26-04-2009 09:42:59
Maar ook is waar: dat geen enkele eigenschap erg is, zolang het je maar niet in de weg zit.