Waarom gebeuren al die wonderen die in de bijbel staan nu nooit meer ?

moses deed de zee open , de 10 geboden werden in gekerft , nog wel meer van die onmogelijke dingen staan er in de bijbel beschreven, ik zal wel willen weten waarom dat in een boek geschreven is en dat zulke dingen nu nooit meer gebeuren.

zijn alle belangrijke personen dan al geweest op aarde ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harry Potter is een redelijk recent boekenreeks met een aantal onmogelijke dingen. Nog onmogelijker dan het inkerven van een aantal woorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=sBQLq2VmZcA ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf je nu flauw reageren op vragen van andere mensen Suniram ?

Het beste antwoord

De vraag is of die verhalen die in de bijbel staan wel juist zijn?

Ik heb vroeger het spel wel eens gespeeld dat je in kring zit en de meester je een verhaal influistert en jij het weer door moet vertellen. Aan het einde van de kring komt er een heel ander verhaal uit dan het oorspronkelijke.

Zou het zo ook niet gegaan zijn met de Bijbel? Verhalen die vaak worden verteld, die weer veranderden en aangedikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik ken een heleboel verhalen die in een heleboel boeken geschreven zijn, en er zullen nog véél meer boeken met nog veel meer prachtige, wonderlijke verhalen geschreven worden. En ook zullen er nog heel veel belangrijke mensen op aarde leven.
Even goed denk ik niet, dat er prinsessen door prinsen wakkergekust worden, en ik denk evenmin, dat iedereen nog lang en gelukkig zal leven.
Dat er juist in moses' tijd een tsunami water als een muur heeft kunnen opduwen, zal best gekund hebben, maar je moet wel errug dronken zijn als je denkt dat water naar wijn smaakt.
De bijbel en de koran zijn boeken, waar verhalen die al eeuwenlang mondeling overgedragen zijn een paar honderd jaar geleden eens een keer zijn opgeschreven.
Als jij vindt, dat dit werkelijk gebeurd is zoals het er staat, is dat helemaal prima.
Men zegt immers : de wonderen zijn de wereld nog niet uit......Blijf elke dag geloven in een wondertje, en je zult elke dag een wondertje zien. De zon blijft elke dag opkomen en ondergaan - of je dat een klein wondertje vindt, of niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet de wonderen zijn het wonder, maar het feit dat Israël steeds net op die plaats was wanneer het natuurverschijnsel zich voordeed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel van de in de bijbel voorkomende wonderen kunnen met onze huidige kennis verklaard worden en blijken een combinatie van onwetendheid (dan is er veel een wonder) en een flinke portie overdrijvingen tot stand te zijn gekomen.

De rode zee die Mozes zou hebben gespleten bleek verkeerd vertaald te zijn, maar op de Rietzee te slaan, een moerasgebied in het noorden van de Nijldelta waar je makkelijk doorheen kan waden. In die bijbelpassage wordt er melding gemaakt van een 'rookkolom' (die voor God wordt aangezien)

Vanuit die positie zou de ontploffing van de vulkaan Santorini omstreeks 1600 v. Chr. er zo uit hebben gezien. Deze ontploffing ging gepaard met een enorme tsunami (eerst terugtrekken water, vervolgens grote golf: wegspoelen leger) die o.a. de beschaving op Kreta bijna volledig heeft weggevaagd.

Het is slechts een theorie, maar wel een mooie. Ik vermoed dat veel van de bijbelverhalen uiteindelijk wel ergens een basis hebben. Zo is het zondvloedverhaal bijna letterlijk overgenomen uit de Gilgamesj, een heldendicht van de Babyloniërs dat op kleitabletten is gevonden die ouder zijn dan de oudste bijbelgeschriften. Pikant verschil is dat de babylonische vertelling rept over meerdere goden.

En de wederopstanding van Jezus? Welnu, je hoeft slechts dit verhaal van de vier evangeliën in chronologische volgorde te lezen en je ziet dat hoe later het evangelie is geschreven, des te wonderlijker de gebeurtenissen werden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik laat het maar hierbij...

Toegevoegd na 4 minuten:
Uiteindelijk kan je stellen dat in de ogen van sommige mensen nu wel degelijk nog steeds wonderen geschieden. Zoals de verschijning van Michael Jackson, prinses Diana of Elvis Presley na hun dood... (Is er verschil met Jezus?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wonderen gebeuren dagelijks, als je ze maar wil of kan zien....

De verhalen in de bijbel krijgen pas betekenis als je begrijpt waar ze voor staan. Zolang je ze ziet als een historisch precies zo gebeurt verslag, begrijp je de lading van het verhaal niet.

Het verhaal van Mozes is dat er altijd een weg uit je problemen is, vertrouw daarop en blik het probleem recht in de ogen. Dan is de kans dat het probleem zal wijken of kleiner worden groter.......
Als je echt denkt dat de zee in tweeen spleet snap je de boodschap echt niet en doe je de schrijvers van het verhaal tekort....

En zo geldt het voor ALLE bijbelverhalen en wonderen!!

De bijbel is geen verzameling kranteberichten van duizenden jaren oud, maar een verzameling levenswijsheden die al zoveel genereaties blijft inspireren...
Totdat je het letterlijk opvat en anderen daarvan dwingend wil overtuigen. Dan ben je een ware afvallige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal wonderen gebeuren nog steeds en zijn zelfs vakgebieden geworden.

Neem nu de handoplegging van Jezus, zijn genezingskracht. Dit is in onze maatschappij Reiki, maar de chinezen hebben dat met QiGong verheven tot een innerlijke diepgang en dat is al ouder dan Jesus zelf.

Als Jezus in China zou leven, was hij niet speciaal. Maar bij ons was het zo onbekend en ongekend dat het een wonder was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het kader van mijn bedrijfsvoering loop ik dagelijks over water. En volgens mij deed Jezus dat ook. Dus als dat een wonder is dan gebeurd het nog steeds iedere dag...

Wetenschappelijk gezien is het volstrekt onmogelijk dat een mens over het water heen loopt. Dus dit zal in de Bijbel een verkeerde interpretatie zijn. Vergeet niet dat de Bijbel is opgebouwd/samengestelt uit 'Volklore, Sage en Mythen'. Aldus mijn visie op dat dikke boek vol met discutabele interpretaties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden er nog eigenlijk,, wonderen,, bestaan als ze toch niet gelooft worden.Wonderen gebeuren alleen bij jezelf als jij ze ervaart.En volgens verlichte meesters(wanneer je daar in geloofd of vertrouwd)zijn we allemaal eender en dat ook wij in het bezit zijn van alles wat met zgn wonderen te maken hebben.Alleen is ons bewustzijn nog niet zover maar ook daar gaat volgens bepaalde mediums verandering in komen .
Je zou eens een blik moeten werpen op de site van 2012 als je daar geintreseert in bent.Typ op google 2012 en je vind genoeg onderwerpen daarover.Ik vraag je niet te geloven of te vertrouwen op meer.Maar ik vraag je gewoon eens open te staan voor dingen die (para)normaal zijn.Misschien is het zo of misschien niet het leven zal het je leren .Er gebeurt genoeg alleen hoe kijk je er tegen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vroeger hadden mennsen het vaak slecht en werd er veel aandacht besteed als er iets moois, schitterends wonderbaarlijks gebeurde want dat gaf mense hoop. Nu word er vooral aandacht gegeven aan negatief nieuws. Maar hier onder kan je lezen en kijken dat wonderen de wereld nog niet uit zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=7LcrdJfBipk (zien)

http://www.youtube.com/watch?v=Fw-0wR87okY (zien)

http://www.gewonewonderen.nl/ (lezen)

http://wonderen.startpagina.nl/ (lezen)

http://www.allaboutjesuschrist.org/dutch/wonderen-van-jezus.htm (lezen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dacht je van het leven zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No need for more words... ;)
Kijk om je heen, voel en ervaar. Het leven is een wonder, liefde, er vinden ontmoetingen plaats tussen mensen op een wonderlijk niveau, wonderen in de natuur... teveel om op te noemen... dagelijks, elk moment en overal.

Dat je ze niet ziet als een wonder, betekent niet dat ze er niet zijn. Ze zijn er, vlak voor je neus. Je hoeft je er alleen maar voor open te stellen om ze te ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch iets beter de historie van deze site doorzoeken voor dat je iets vraagt.
http://www.goeievraag.nl/vraag/religieen-oneerlijk-mensen-nabij-mee.18170
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze nooit gebeurd zijn, maar heeeeel lang gelden door mensen zijn opgeschreven. Dergelijke boeken worden niet meer aangevuld sindsdien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...zegt smurf