Waar haalde de bijbelse Noach pek vandaan om de ark te bouwen.?

Om de ark waterdicht te maken, gebruikte Noach pek (zie Genesis). Wij kennen pek als een bijprodukt van destillate van steenkool of hout, Destilatie was in die tijd kennlijk nog niet uitgevonden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
4.2K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik vermoed dat als je dit verhaal letterlijk wil nemen of neemt, het niet veel uitmaakt hoe hij aan die pek kwam. immers God heeft wel vreemdere dingen laten gebeuren zonder dat er een logische verklaring voor was, behalve dan dat die verklaring God wil is/was. zo kan hij net zo goed die pek uit de grond hebben laten opborrelen of iets in de richting.(mogelijk vonden de auteur(s) van de Bijbel dit niet noodzakelijk uit te leggen) als je in God gelooft, dan is dat al verklaring genoeg, de rest vloeit daaruit voort. als God iets irrationeels wil laten gebeuren, dan kan hij dat, in tegenstelling tot mensen, die geen magisch aandoende/ogende/almachtige krachten hebben. ja, de wereld zit vreemd in elkaar.

Antwoorden (4)

Noach is gee histroische figuur en zijn Ark heet waarschijnlijk nooit bestaan.

Echter, rond 10-5e eeuw voor Christus (de tijd dat het OT is opgeschreven), was houtteer als bijproduct van houtskoolproductie al bekend. Het zou ook kunnen dat één of andere hars is bedoeld.
3 jaar geleden
KennisDelen
3 jaar geleden
Noach is gee histroische figuur en zijn Ark heet waarschijnlijk nooit bestaan?
I disagree.
Vermoedelijk werd de pek zo gemaakt: via een een visgraatpatroon van insnijdingen werd hars uit een pijnboom verzameld.
Daarna werd de boom omgehakt, bedekt met aarde of as, en langzaam verbrand om koolstof te produceren (houtskool).
De laatste stap was het toevoegen van houtskoolpoeder aan kokende pijnboomhars. Verschillende verhoudingen van houtskool en hars zouden pek van verschillende eigenschappen opleveren.
.
Een andere theorie gaat er vanuit dat de ark (deels) van riet (Phragmites australis, Phragmites communis) is gemaakt. Het Hebreeuws qnm zou afgeleid zijn van קנה (qaneh) waarmee waar "riet" mee wordt bedoeld. Recente commentatoren geven dan ook de voorkeur aan riet, omdat de context het heeft over bouwmateriaal. De Egyptenaren gebruiken nog steeds riet voor het dichtstoppen van hun houten schepen.
.
Theoretisch had Noach dus een schip met pek kunnen bouwen, praktisch is het onmogelijk een schip van deze omvang met bijvoorbeeld koala’s uit Australië, lama’s uit Zuid-Amerika en pinguïns uit Antarctica in een storm te laten varen:
https://www.livescience.com/44442-noahs-ark-true.html
Veel mensen beschouwen het verhaal van de Ark van Noach slechts als een mythe over Gods straf voor de slechtheid van de mens.
Toegevoegd op 21 mei 2020 07:27: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Pek en teer werden in de tijd van de Phoeniciërs (1200 tot 800 v. Chr.) gewonnen uit harshoudende bomen, zoals de grove den (pinus sylvestris). De Phoeniciërs (oorspronkelijk afkomstig uit Kanaän) beheersten als zeevaarders vanuit Libanon de gehele Middellandse Zee.
Ook werd door de Phoeniciërs voor het dichtmaken van scheepsnaden gebruik gemaakt van werk (uitgeplozen touw van een natuurlijke vezel).'Van Dale geeft als definitie van werk: grove verwarde draden van vlas of hennep, die bij het hekelen afvallen. Als scheepsterm: gepluisd touwwerk om naden en voegen tussen planken te breeuwen (breeuwen of kalfaten/kalefateren is het dichtmaken van naden).
Bron: https://maken.wikiwijs.nl. Pagina: De Phoeniciërs (pag. 62)
3 jaar geleden
Het Hebreeuwse woord dat daar in Genesis met „teer” is vertaald, slaat blijkbaar op bitumen, een in de natuur voorkomend bestanddeel van aardolie.
In de natuur komt bitumen in twee vormen voor: vloeibaar en vast. Scheepsbouwers in de oudheid gebruikten de vloeibare vorm; die smeerden ze rechtstreeks op hun vaartuigen.
Het vloeibare bitumen droogde vervolgens op en werd hard, waarna het een waterdichte laag vormde.
Bitumen kwam in Bijbelse landen veel voor. De Laagvlakte van Siddim, in het gebied van de Dode Zee, „was vol asfaltputten” (Genesis 14:10).