Iedereen kan zich bekeren tot de islam en word ook met open armen ontvangen. Is het ook mogenlijk om te bekeren tot het jodendom?

Of ben je alleen joods als je word gebore als jood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

Je bent een Jood als je moeder Joods is.
Je bent Jood totdat je je tot een andere religie bekeert.
Niet-praktiseren van het Joodse geloof disqualificeert je niet als Jood, maar overgang en aanhangen van een andere (wereld)religie doet dat wel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een niet-jood kan jood worden; die overgang heet gioer. Iemand die zich wil bekeren, moet drie keer worden geweigerd om iemands oprechtheid en doorzettingsvermogen te testen. Voor het Beet Dien (Rabbinaal gerechtshof) worden slechts religieuze motieven geaccepteerd; wil iemand joods worden omdat hij een joodse partner heeft, dan zijn de rabbijnen op hun hoede. Joods worden kun je alleen voor jezelf doen.
Na de test begint de leer- en praktiseerfase. De bekeerling moet wennen aan het naleven en uitvoeren van de geboden. De dagelijkse praktijk van het joodse leven omvat veel details, die je alleen kunt leren door ze te doen. Gioer is ook een ’inburgering’; kandidaten krijgen vaak een familie toegewezen bij wie ze regelmatig de sjabbat en feestdagen doorbrengen.
Dan verschijnt de kandidaat weer voor Beet Dien. De drie belangrijkste onderdelen van het joods-worden (aanvaarding van de ge- en verboden, besnijdenis en onderdompeling in het mikve) gebeuren daar.
Vlak voor het moment suprême – het onderdompelen – vraagt het Beet Dien de kandidaat nogmaals waarom hij joods wil worden, want men wil later geen klachten hebben over ’het juk van het jodendom’. Na het mikve krijgt de kandidaat een joodse naam en de zegen. Hoe orthodoxer de groepering waarbinnen men gioer doet, hoe breder de acceptatie van de nieuwe jood.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kind van een joodse moeder is joods. Ook als hij niet als jood is opgegroeid. Dat wil zeggen dat er zijn veel mensen in de wereld die niet bewust zijn van het feit dat ze joods zijn.
Het is niet makkelijk om te bekeren tot het jodendom de rabbijnen die zo'n procedure begeleiden willen het zo moeilijk maken om er van overtuigd te zijn dat de "kandidaat" jood echt serieus is.
Het proces duurt twee tot drie jaar en de verwachting is ook dat de kandidaat zaal echt volgens de joodse wetten zal leven. Er zijn ook stromingen binnen de moderne Amerikaanse joodse beweging die een veel makkelijker procedure hanteren maar deze wordt niet herkend door de joodse opperrabbijn in Israël en zeker niet door de ultraorthodoxen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zangeres Lenny Kuhr heeft zich bekeerd tot het joodse geloof, toen zij in het huwelijk trad met een joodse arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het geloof" het geloven in god moet toch voor iedereen toegangelijk zijn dat zijn de woorden van god maar als de jodendom er dwanghekken om heen zette ja ik weet dan niet of dat nog een juiste geloof is. de meeste joodse mensen die ik ken willen daar het liefst niet over hebben en dat is wel jammer. terwijl als je met een moslim over het geloof wil praten er gelijk open over gesproken wordt in de media zijn er dan wel weer van die conflicten maar in the real life gaat het er veel beter aan toe.