Verbreekt het vasten in de ramadan als je opzettelijk zaadlozing krijgt na zonsondergang?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
18.5K

Antwoorden (1)

Tijdens de ramadan onthoud je jezelf van 'wereldse lusten' tussen zonsopgang en zonsondergang (dus wanneer het licht is). Denk hierbij aan eten, drinken maar ook het hebben van sex of het opzettelijk teweeg brengen van een zaadlozing/orgasme.
Na zonsondergang (vandaag rond 21:05) 'mogen' deze dingen weer; je mag eten, drinken en de bed in duiken met je partner.

Dus als antwoord op jouw vraag: zaadlozing ná zonsondergang verbreekt het vasten niet omdat je na zonsondergang niet aan het vasten bent. Zorg je - opzettelijk - voor een zaadlozing gedurende de momenten dat je vast (overdag, wanneer het licht is), dan verbreekt dit inderdaad jouw vasten voor die dag, en wordt deze ongeldig verklaard.

Koran 2-183: O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen.

2-187: Het is jullie in de nachten van het vasten toegestaan omgang te hebben met jullie vrouwen. Zij zijn (als) kleding voor jullie en jullie zijn (als) kleding voor hen. Allah wist dat jullie jezelf bedrogen, Hij aanvaardde jullie berouw en vergaf jullie. Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang. En hebt geen omgang met hen, terwijl jullie I’tikâf in de moskeeen verrichten. Dat zijn de grenzen van Allah, nadert deze daarorn niet. Zo maakt Allah Zijn Tekenen duidelijk voor de mensen, hopelijk zullen zij (Allah) vrezen.