waar gebruikt de roomse kerk het altaar voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar elke kerk het altaar voor gebruikt!!!!

Antwoorden (2)

Is een overgebleven ritueel uit heidense tijden; het altaar werd vroeger als offerblok gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een altaar is een zware tafel of verhoogde plaats in de kerk waarop tijdens de eucharistieviering brood en wijn worden geplaatst.

In het delen van brood en wijn gedenken de gelovigen dat Christus door zijn dood een offer voor de mensheid heeft gebracht. Vandaar dat de tafel waarop brood en wijn geplaatst worden, de zogenaamde ‘Tafel des Heren’, als altare ofwel offerplaats wordt gezien.
Ieder Kerkgebouw bevat heeft tenminste één centraal altaar, het zogenaamde hoogaltaar.
Een kerk bevat naast het centraal geplaatste hoogaltaar soms ook nog altaren aan de zijkanten van het gebouw. Zijaltaren kwamen in de Middeleeuwen in zwang. Ze werden vaak gebouwd door Gilden of rijke leken: zij wensten eigen missen, opgedragen aan een eigen altaar.