Is een baby een mens dat vrij van zonden en tekortkomingen is? En tot op welke leeftijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede suggestie, maar Rousseau week wel af van de christelijke leer. De verlichting was i.d.d. het begin van de ontkerkelijking en de val van het christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank.

Antwoorden (18)

Ja ik denk het wel, tot het moment dat het zelfstandig gaat denken en dingen doen en dat is voor ieder kind verschillend.
Bovendien wat is zonde? en wat zijn tekortkomingen? Daar zijn al boeken over vol geschreven. Wellicht kun je alle vragen afzonderlijk stellen en dan meer specificeren om meer te weten te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je praat over zonden, neem ik aan dat je een christelijk georiënteerd antwoord vraagt. Hou je vast. Bij geboorte zijn kinderen belast met de erfgronden, Kinderen die niet worden gedoopt, zullen dus branden in hel. Eeuwig en altijd. Ook als ze sterven bij de geboorte. Als ze wel worden gedoopt, dan is er een kleine kans, dat ze niet de hel ingaan, maar die kans is niet groot.

Advies: gooi al die religieuze onzin in de wc en trek door.
Als je het bovenstaande niet gelooft, maag je je van alles noemen, maar niet christelijk.
Ik zal hierop wel een hoop minnen krijgen, maar die zijn dan van ketters die de kinderen in de hel gezelschap zullen moeten houden.

Toegevoegd na 2 uur:
tik 'erfzonde' op google of ga rechtstreeks naar:

http://www.christelijkebegrippen.nl/christendom/Erfzonde.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij vast een + om al die verwachte minnen te compenseren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Augustinus, jou bovenstaande relaas, wat een onzin verkoop je hier! Het doe me pijn om dit te lezen. Als je dit als klein kind hebt meegekregen, dan heb ik een diep medelijden met je. Jezus in de wereld gekomen, en heeft de hellen overwonnen.Hij is voor de zonden der wereld gestorven. Wij moeten tegen de zonden vechten om ze niet te doen, En wie echt spijt heeft van zijn verkeerdheid kan bij GOD terecht en krijgt er vergeving voor. Hij zal nooit een kleinkind in de hel werpen, Kinderen die klein sterven worden in de hemelen grootgebracht, en onderwezen.
Dus ook een kind van niet gelovige ouders, laat dit voor iedereen duidelijk zijn. Zelf lees ik de boeken van Lorber en Swedenborg. http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=4&hoofdstuknr=110
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Augustinus, wie heeft je die "wijsheid" allemaal verklapt? Weet je, als je iets over de koningin zou willen zeggen, zonder haar te kennen of zonder iets over haar gelezen te hebben, dan sla je de plank in elk geval mis. Als jouw opvatting eventueel voorkomt met het oog op het christendom, dan adviseer ik je te grasduinen in de Bijbel. Dan zul je merken dat de kern daarin gaat om "onvoorwaardelijke liefde". Daar zie ik niets van in je reactie. Je hebt er dus nog niets van begrepen. Toch biedt het geloof in God oneindig veel meer van de beloofde maagden in het hiernamaals die anderen volgens hun geloof denken te kunnen bespringen. Kun je nagaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier blijkt maar weer eens dat iedereen een product is van zijn opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de geschriften van de 'kerkvaders' goed gelezen.. Ik lees niet de aanpassingen die zijn geschreven in de waan van de dag voor mensen die de consequentie niet durven trekken. Ik verwierp het christendom volledig toen ik 16 was als zijnde een liefdeloze en brute stroming van menselijke aard. Waar dacht je dat mijn nickname vandaan kwam, en wat dachten jullie van de mensen die dat ook niet konden geloven, maar wel mooi op de barndstapel terechtkwamen.
@roodborstje: daar klopt helemaal niets van, Lorber van S ik ook zo'n 'profeet', als de tv-dominees in de US
@Lonardus: een studie godsdienst aan een universiteit en het leze van de oorspronkeleijke boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ augustinus onzin, je haalt "een" theologie aan. dit is niet zuiver bijbels te onderleggen. de doop en de daaraan gekoppelde veronderstelde wedergeboorte is een aanname. ik mis indeze een goede bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iig een bron dus: de eerste zin is al gelijk raak, het gaat om een dogma. maar jij haalt 2 dingen aan nl 1 de erfzonde 2 zonder doop ga je naar de hel. 1 is vrij wijd verbreid onder alle denominaties 2 is slechts onder een kleine groep een aaname, de meerdeheid zal er niks over zeggen. of het anders uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@menno: religie is volksbedrog. Dat weten jij en ik. En het is net zoals de advocaat van Paarlberg zei: 'Hoe kun je spijt hebben wat je niet hebt gedaan' Vertaald naar hier en nu: we kunnen nu wel discussiëren over wat de verschillende geloofsrichtingen beweren, maar dat leidt tot niets. Het is natuurlijk wel veelbetekenend, dat de huidige Paus het voorgeborchte (pakhuis voor de zielen van bij de geboorte gestorven babies) heeft gesloten. En dat soort zaken schijnt de Paus van de ene op de andere dag te kunnen doen.
Ik ben 100 % atheist en ik heb dus de vraag niet beantwoord vanuit mijn geloof. De vraag zelf heeft de erfzonde als achtergrond, want anders zal ieder normaal mens aannemen, dat kinderen niet belast zijn. Aangezien vraagsteller kennelijk andere gedachten hierover heeft is het enige wat ik bereid ben te doen, de achterliggende gedachte aan te vallen, te verwerpen en belachelijk te maken.
Jouw opmerking inzake 2 geloof ik niet. In mijn christelijke jeugd is mij anders geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je laaste punt: neem aan dat je ouders een denominatie aanhingen... je legt zelf uit hoe die dogma's, theologische aannames en cultuur als bijbelse waarheid slijten. maar de "vertaling" van de bijbel door een denominatie is natuurlijk vaak de denominatie aan te rekeken niet de bijbel. vind zelf dat geloof en religie gescheiden moeten worden. je antwoord gaat indd in op religie. religie hoefen we niet te verdedigen en ook niet te beschermen. geloof wel. in dit licht vind ik ook dat de RK als sekte geen bescherming zouden mogen genieten op basis van vrijheid van godsdienst. verbieden die hap, aangezien hun kaste systeem misdadige impicaties heeft. daarbij willen ze kerk en staat niet scheiden. maar nogmaals geloven moet altijd en overal mogen, maar verwar het persoonlijke recht van geloven niet met religie wat absoluut restricties nodig heeft daar het een menselijk copingsysteem is voor het geloof wat gewoon onder art 1 onderhevig is. uit interesse: in welke kerk ben je je oorspronkelijk opgegroeid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gereformeerd. En volgens de ouderlingen zou ik in de hel eindigen, vanwege mijn duivele vragen. Ik ben het eens met jouw onderscheid tissen geloof en religie, en dat geloven vrij moet zijn en dat je als mens daar niet meer spot. . Geloven kan geen dogmatisch geloven zijn., en dan is het goed.
Mijn buren zijn moslims met wie ik normaal burenverkeer kan onderhouden. Voor de rest komen ze bij ons eten en wij koken halal voor hen. Dat ervaar ik bij de meete wat meer ontwikkelde moslims. Zodra ik echter een man als Rouvoet of zelfs Verhagen voor de tv zijn praatje zie doen, dan walg ik daarvan. Jij mag het onderscheid dus wel maken, maar weten zij dat ook? Ik verzet mij overigens niet tegen geloven: ik geloof onbewust in Middelaarde a la Tolkien. Niet rationeel maar bassaal op de achtergrond, en verzamel daar mijn iirrationele gedachten. Maar ik haal daaruit geen regels voor anderen uit , alhoewel ik wel teleurgesteld ben als mensen niet aan die regels voldoen. Die set regels heet dus in principe 'mijn fatsoen'. Ik vloek ook niet in de kerk, en echte devotie geeft mij wel een warm gevoel vanbinnen, maar ik kan mij moeilijk onttrekken aan de vileine kanten van religie en de brute kolder in ge bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig mag iedereen in het christendom zelf kiezen hoe hij met zijn geloof leeft. Erfzonde???
Daar geloof ik niet in, ieder mens krijgt bij zijn geboorte een schone lei, daar ben ik van overtuigd. Dikke min voor jouw veroordelende antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Berlotje: sorry maar jij ben geen christen, je bent een zwevende ketter. @Doepie: ik geloof er niet in, ik ben atheist geworden, maar dat kan natuurlijk niet inhouden dat ik het christendom zo maar kan veranderen. Verminken zeg je terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag onbekend, @roodborstje: daar klopt helemaal niets van, Lorber van S ik ook zo’n ‘profeet’, als de tv-dominees in de US
@Lonardus: een studie godsdienst aan een universiteit en het leze van de oorspronkeleijke boeken. In de tijd dat Lorber leefde bestond de tv nog niet, dus kan niet met tv dominees vergeleken worden. En waarom maak je Berlotje uit voor een zwevende ketter zo gaan we vandaag de dag niet met elkaar om, we maken elkaar vandaag niet meer af. ketters bestonden er in 1500, had je een afwijkend geloof dan kon je op de brandstapel komen. Mensen moeten vandaag de dag wat humaner met elkaar omgaan. Wat erfzonde betreft, ik geloof dat de meeste mensen vaker op aarde komen, dat het leven niet éénmalig is.
En we hier aan ons zelf moeten werken, ons best doen dus En waar baseer ik dit op, op de Bijbel! Spreuken 8: 22-31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de doop wil niet zeggen dat je daardoor in de hemel komt
Ja een baby is geheel vrij van zonden en tekortkomingen.
Het komt onschuldig ter wereld.
Een leeftijd is niet te noemen, als een kind het besef heeft van goed en kwaad en dan bewust iets stouts doet is er nog geen sprake van zonden of tekortkomingen maar meer een tijd van uitproberen tot hoever kan ik gaan?
Pas met de tiener leeftijd komt het echte besef pas, denk ik en pas op de volwassen leeftijd is men er op aanspreekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het het algemeen kun je zeggen(als je er in gelooft) tot het moment,dat ie bewust zijn eerste zonde begaat.Daar is dus geen leeftijd voor vast gelegd.
In de RK Kerk moet zo'n kindje ook nog eerst gedoopt worden,anders erkent (hun) God hem niet eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste geldt ook in de protestantse godsdient. Zoveel verschil zit er niet tussen de katholicism en het protestantisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de RK Kerk moet zo’n kindje ook nog eerst gedoopt worden,anders erkent (hun) God hem niet eens. Moolkeesje waar kan ik dit in de Bijbel vinden dat God het kindje niet zou erkennen? en hoe zit het dan met het kindje in de buik van de moeder, die al in de baarmoeder sterft? Die zijn ook niet gedoopt!
Een baby wordt puur geboren. Pas als een volwassene aan te pas komt wordt het gevormd. Dus eigenlijk gelijk na de geboorte (of daarvoor al wel).

Daarmee wil ik niet zeggen dat ze dan zondig en met tekortkomingen gaan leven. Sterker nog, ik geloof daar niet in. Ieder mens moet op zijn of haar manier ervaring op doen. Daar is verder niets mis mee.

Het wordt pas link als er ernstige tekortkomingen van aandacht, liefde en verzorging aan te pas komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb altijd geleerd dat wij alle zondig zijn,zo worden we ook geboren !
Jezus heeft door zijn dood ons losgekocht van de zonde
dat houd in dat iedere mens die sterft,los is van de zonde!

Toegevoegd na 56 minuten:
Volgens de christelijke leer is Jezus de eniggeboren Zoon van God, de door God in het Oude Testament bij monde van de profeten (o.a. Jesaja 53:3 en verder[2]) beloofde messias, de gezalfde van God, die de mensen verlost van hun zonden en de harmonie tussen God en mensen herstelt die verbroken was als gevolg van de zondeval van de eerste mensen in het paradijs. Hij beloofde de mensen die in hem geloven, als zijnde het plaatsvervangend zoenoffer voor God en daarmee de straf op zich nemend voor de zonden van de mensheid, te 'behouden' en 'eeuwig leven' te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gemakkelijk, het maakt dus niet uit wat ik doe, ik ben toch al gered?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep t staat echt in de bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, maar dat is wel een addertje onder het gras, dat ik het hele verhaal ook nog moet geloven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moeilijkheid met ons als mensen is dat we niet graag gered willen worden. Dat kan onze grootste misrekening zijn. Uiteindelijk zullen we onszelf niet kunnen redden. Het geloof in Jezus biedt alleen maar perspectief, voor altijd. Als mensen dat niet willen geloven, ook goed, maar leef er dan nu flink op los, want straks ben je heel lang dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik opgevoed met de christelijke leer. Sinds ik de boeken van Lorber en Swedenborg lees, begin ik de Bijbel beter te begrijpen. Jezus is wel voor de zonden gestorven maar, dan moeten wij ook een leven leiden dat dat naar de Hemel voert. De zonden vermijden. Onze naaste liefhebben als ons zelf, dat is een hele grote kluif waar ik mijn leven lang aan heb te werken. Jezus zegt niet voor niets in de Bijbel dat hij de weg is, en langs deze weg moeten wij ons leven richten. Naaste liefde betrachten, de ander niet de oren wassen, maar de voeten,geen hoogmoed hebben. De meeste christenen denken dat ze er niets voor hoeven te doen, niets is minder waar, het is hier een leven van aan je zelf werken. Aan de zeven eigenschappen werken: Liefde,wijsheid, Wil, orde, ernst en barmhartigheid. Iedereen een gezegende zondag gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat staat echt niet zo in de Bijbel Marion61.
In de humanistische visie, komt een kind onschuldig op de wereld. Tekortkomingen ligt iets genuanceerder, want het is de vraag of je hier ook eventuele handicaps mee bedoelt. Een autistisch kind bijvoorbeeld, krijgt deze tekortkoming al met de geboorte mee, maar je gaat er pas later iets van merken.
In de bijbel staat dat kinderen in zonde worden ontvangen. Kinderen zijn bij voorbaat al belast met de zonde die hun voorvaderen (tot in het 4e geslacht) of zelfs al vanwege die appel van Adam en Eva , hebben begaan. Dat ze hier niet voor hoeven te boeten, is genade van de schepper. Jezus is immers op aarde gekomen en aan het kruis gestorven, om de gelovige mens nog in de hemel te kunnen laten komen.
Ik ben meer van visie nr 1 en geloof in de totale onschuld van een baby. En wanneer de die onschuld verdwijnt of minder wordt, is moeilijk te zeggen. Misschien als het kind niet meer eerlijk durft te zeggen wat het vindt, bijvoorbeeld omdat het bang is uitgelachen te worden. Of wanneer het verzwijgt iets stuk te hebben gemaakt. Uit angst voor straf of een negatieve reactie. Of misschien pas als het bewust iets van een ander kind afpakt, of een ferme tik uitdeelt..
beoordeling van ' schuld' hangt samen met jouw gevoel van wat goed en slecht is. Ten diepste betekent onschuld eigenlijk, onbewust, natuurlijk en spontaan, eerlijk gedrag.
En zulk gedrag kan best heel onaangenaam voor anderen zijn. Maar het blijft toch onschuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baby is een mens dat vrij van zonden en tekortkomingen is tot de dag dat hij begint te huilen als iemand aan zijn speelgoed zit. Daarna heeft hij zijn hele leven lang om dat af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker kort maar krachtig ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :-)
Gooi al die oorzaken van kerkscheuringen en zo maar weg. Daar hebben 20 eeuwen allerlei mensen, die niets anders te doen hadden, hun hoofd over gebroken.
Wees blij met een baby en probeer het kind met veel liefde en gezond verstand groot te brengen.
Deze tijd vraagt om een nieuwe orientatie op geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens. Maar mensen durven wel A te zeggeb, maar niet B. Natuurlijk zijn zaken als erfzonden en voorgeborgte (pakhuis voor vroeg gestorven babies) onzin, maar zeer dan ook het hele valse geloof erom af. Dat laatste is het B zeggen.
Absoluut niet,wat zegt David in Psalm 51

IK ben in ongerechtigheid geboren,en lees verder over de erfzonde

Tik ook eens erfzonde in bij Google
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Barcelonaman, je bent in ieder geval consequent. Als je het ook allemaal gelooft, dan ben je daarbij ook nog ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zeg jij met een iq dat op het nulpunt staat
Een zelfstandige baby is niet levensvatbaar - zonder steun van anderen is een baby niet in staat zichzelf in leven te houden. Dat lijkt me een behoorlijke tekortkoming.

Voor wat betreft zonden: een baby is niet eens op de hoogte van moraliteit, dus is het niet in staat om dit bewust te verbreken. Typisch geval van ontoerekeningsvatbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja elk mens is vrij van zonden. Zodra een mens bewust dingen verkeerd doet, en daarmee bedoel ik : bewust anderen benadelen op welke wijze dan ook, dan begaat diegene een zonde.
Ik weet niet genoeg af van het geweten van kinderen om hierover een oordeel te geven, maar ik schat dat kinderen vanaf een jaar of zes heel goed weten wat goed en fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wordt bijna letterlijk ziek van dit soort vragen, en ik heb dan een sterke deja vu met mijn jeugd.
God is een God van liefde en licht, die houdt van zijn kinderen.
Wij zijn geen slaven, maar verantwoordelijk voor onze levenswandel en daden.
Wees liefdevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonde is een menselijk begrip en is gecreeërd om mensen passend te krijgen binnen een bepaald sociaal kader en daar controle (=macht) op uit te oefenen. In die context is niemand vrij van zonde, tenzij je helemaal alleen en onontdekt op een eiland leeft. Er vanuit gaande dat je vrij blijft van geest en niet doordraait en een rare religie bedenkt omdat toevallig 3 keer per zonnecyclus een clubje dolfijnen langszwemt of iets dergelijks...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een baby heeft nog nooit iets fout gedaan. hij of zij kan immers ook nog niet veel meer dan slapen, huilen ,eten en al het andere wat baby s nog meer doen. wanneer een mens zijn eerste zonde begaat is niet vooraf te zeggen. dat verschilt per persoon. wel is bekend dat sommige mensen al van heel jongs af aan al de meest rare, extreme en soms ook verkeerde gedachten kunnen hebben.
de een voert het uit en de ander laat het bij alleen gedachten. maar echt een gemiddelde leeftijd wanneer zonden en tekortkomingen beginnen valt niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier antwoord op het vraag,de bijbel zegt in romeinen 3-23-26 en david psalm 51 hoe over ons zonde en ook kinderen.hier onder heb ik een engels (bron) beschrijving.kinderen en leefttijd.
The Bible says were are born "as a sinful creature but not as a sinner". A child that dies goes straight
to heaven. We are all born into sin but not a sinful person. The reason babies and young children go
to heaven is because they have a sin nature but have not committed a sin by doing something they
know is wrong.

There is no set age. Each person becomes a sinner when they commit an act that their conscience
tells them is wrong but do it any. Prior to committing this first act of willful sin, each child was born
into sin possessing the sin seed but has not sinned yet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baby heeft de zonden geërfd van zijn (voor)ouders. Dus is niet vrij van de zonden. Voor alle mensen geldt: Als gij niet wederom geboren wordt gij zult het Koninkrijk Gods niet beërven.
Geef gehoor aan de oproep van Petrus op de Pinksterdag: Bekeer u en beërf het Koninkrijk Gods.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk. Een mens of dier wordt niet vals of gemeen geboren maar zo gemaakt.
En een deel is karakter. Dus wat jij erin stopt, komt er ook weer uit.
Als je de hele dag loopt te schelden en te vloeken...gaat je kindje dat ook doen. Goed voorbeeld doet volgen maar een slecht voorbeeld dus ook.