Waarom telt iedereen vanaf de geboorte van Christus, ook de mensen die er niet in geloven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Amadea
9 jaar geleden
Tja, er zijn wel meer dingen in de geschiedenis gebeurd waarvan sommigen niet geloven dat die echt plaats hebben gevonden. Maar daar worden de geschiedenisboeken toch heus niet om aangepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanaf welk jaar moeten de mensen die niet geloven dan tellen? Dat wordt lekker afspraken maken...
Reddie
9 jaar geleden
Je kunt natuurlijk beginnen te tellen bij de big bang.
Maar aangezien we niet op een paar miljoen jaar weten wanneer dat precies was, is dat een beetje moeilijk. En het jaartal zou dan nogal groot zijn.
Overigens zijn jaartallen natuurlijk volkomen arbitrair. Het enige wat van belang is datwe allemaal allemaal dezelfde telling aanhouden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet iedereen op deze wereld
Antoni
9 jaar geleden
Reddie, je schrijft "Het enige wat van belang is dat we allemaal allemaal dezelfde telling aanhouden.". Dat is precies de reden waarom iedereen (in de Westerse wereld althans) de christelijke jaartelling gebruikt. Dat is nu eenmaal zo in het verleden afgesproken (toen religie in het maatschappelijke leven een veel grotere rol speelde dan tegenwoordig). We zouden er best voor kunnen kiezen een andere afspraak te maken, maar voorlopig is de kans dat dat gaat gebeuren erg klein.
Reddie
9 jaar geleden
Overigens is Christus wel geboren in een zeker jaar, ook al geloof je niet "IN" hem. Hij heeft wel bestaan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is *waarschijnlijk* dat er ooit in die contreien een knakker heeft rondgelopen die Issa heette (een heel gewone naam in die tijd). Dat die knakker wonderen heeft gedaan is niet waarschijnlijk. Dat die knakker de zoon van een god zou zijn is ongeloofwaardig.

Het beste antwoord

De expansiedrift van de Europese landen heeft ertoe geleid dat wereldwijd de standaard kalender de Gregoriaanse kalender. Deze is gebaseerd op het (vermeende) geboortejaar van Jezus. Ik schrijf "vermeende" omdat feitelijk niet zeker is op welk moment Jezus geboren is. In de internationale communicatie wordt deze kalender als standaard gehanteerd omdat iedereen het dan over hetzelfde heeft.

Daarnaast zijn er vele kalenders op verschillende grondslagen die gebruikt worden of werden. De Joden hebben een eigen kalender, er is een Islamitische kalender, een Chinese, de Maya's hadden een eigen kalender etc... Voor een opsomming, zie de link.

Toegevoegd na 58 seconden:
Geloof heeft daarom weinig van doen met het hanteren van de Gregoriaanse kalender.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is niet zo. Er zijn verschillende jaartellingen. Kijk maar eens wat Willem Wever hier over zegt.
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/waarom-zijn-er-verschillende-jaartellingen