rooms katholieke kerk: biechten, moet of mag dat iedere dag ?

Toegevoegd na 6 dagen:
hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je elke dag wat te biechten dan?
Ivana
11 jaar geleden
Toen ik op de lagere school zat, gingen wij met de hele klas op zaterdagmorgen biechten. We hadden toen nog school op zaterdag. Omdat wij als kind ons niet bewust waren van enige zonden, gingen we zelf wat verzinnen. We schaamden ons anders dat we er voor niets zaten. Ja, er is een hoop verkeerd uitgelegd binnen het Roomse geloof en een hoop angst aangepraat waar onze generatie (70+) nog steeds last van heeft.
Er wordt nauwelijks nog gebiecht. Maar in het algemeen gesproken is het aan een ander vertellen over dat wat je belast, een goede vorm om schoon schip te maken. Als zodanig was biechten dus wel een goede zaak, te meer daar een priester geheimhoudingsverplichting heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat ik kan vinden over het (op)biechten lees ik hier:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Jak+5
“Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt”. En in meer persoonlijke gevallen hier:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps+32&id16=1&l=nl&set=10
“Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet; ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden, en Gij vergaaft de schuld mijner zonden”. Maar nergens over het opbiechten aan een autoriteit van kerk of sekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivana: dus de verplichting van vroeger dagelijks te biechten is verdwenen? en veranderd in "zo nodig"? doch minimaal 1 keer per jaar? voor pasen? en wat was derhalve de reden dat men vroeger iedere dag moest biechten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die reden is m.i. dat vroeger in de katholieke kerk de geestelijkheid absoluut de dienst uitmaakte en de gelovigen dat slaafs volgden.
Men werd van jongs af aan compleet gehersenspoeld en bij oudere katholieken zie je dat nog steeds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivana/@moolkeesje: kun je het "compleet gehersenspoeld" worden ook m.b.t. euthanasie door voeren?
in de zin van dat een lieve rooms katholieke vriend van mij zeer ernstig ziek was en toch geen nog zwaardere medicatie kreeg en over euthanasie werd al helemaal niet gesproken "omdat wij niet voor "GOD" spelen"!! terwijl dezelfde mensen dat wel m.b.t. huisdieren toepassen: "the LORD works in mysterious ways!" en dan mijn hedendaagse vertaling: rare jongens, die romeinen!! :) ik hoor graag jullie beider visie.

Het beste antwoord

De Rooms-Katholieke Kerk verplicht gelovigen om minimaal eens per jaar te biechten, bij voorkeur voor de Pasen. Maar vaker mag natuurlijk ook. Priesters biechten over het algemeen veel vaker dan eens per jaar, bijvoorbeeld elke maand. Je kunt in dat opzicht onderscheid maken tussen situaties waarin biechten vereist is, na het doen van een doodszonde, en zogenaamd devotioneel biechten. De biechteling heeft bij deze vorm van biechten geen doodszonden gedaan, maar alleen dagelijkse zonden. Het biechten kan hem dan vergeving van die dagelijkse zonden geven, en helpen bij het groeien in geloof. Zelf biecht ik 3-5 maal per jaar. Ik merk dat het goed is om in ieder geval niet te lang tussen de biechtgesprekken te laten zitten. Maar wat een goede frequentie is zal per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Biechten mag altijd. Het is gebruikelijk dat dit voor het vormsel wordt gedaan (tweede heilige communie), maar dit is geen verplichting. Elke dag lijkt me zelf een beetje veel van het goede (of bedoel je bidden?). Want biechten gaat over zondes kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest al voor mijn vormsel ieder jaar voor de kerst en Pasen gaan biechten vanuit de school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, dat is vaak! Was dat ook echt verplicht, of mocht je zeggen dat je niks had om op te biechten? Ik heb het namelijk nooit gedaan.
Biechten doet men ten tegenoverstaande van een geestelijke (gewijd priester) en daarvoor zal je een afspraak moeten maken daar de meeste kerken en pastorijen niet meer bewoond zijn door een geestelijke.

Hierdoor kan het wel eens verdomd moeilijk worden om dagelijks te biechten ook zal door de kerk dagelijks biechten niet geaccepteerd worden als dat gebeurd door iemand die volledig geestelijk gezond is.

Men mag wel iedere dag ten overstaan van God (in gebed) zijn zonde te belijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag het ook de hele dag doen, dat begrijp ik.
de vraag is of het vanuit de kerk, de rk kerk mag of moet iedere dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dagelijks biechten heeft geen zin en zal daarom ook niet door de kerk worden toegelaten, enkel bij een zogenaamde doodzonde is men verplicht terstond de biecht af te leggen en ik ken niemand die dagelijks een doodzonde begaat.
Het mag iedere dag, maar ik vermoed,dat de geestelijke die je de biecht afneemt, je na de derde of vierde dag terug stuurt met de opmerking,dat er weinig tot geen mensen zijn,die zoveel zonden begaan,dat ze ze elke dag moeten biechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus de verplichting van vroeger dagelijks te biechten is verdwenen ? en veranderd in "zo nodig" ? doch minimaal 1 keer per jaar ? voor pasen ? en wat was derhalve de reden dat men vroeger iedere dag moest biechten ?
Biechten mag iedere dag, maar is geen verplichting, belangrijk is dat je oprecht uw zonden beleid.

Geen enkel mens kan jou je zonden volledig vergeven, dat kan alleen God.
Maar we hebben een priester, en dat is Jezus, die bij God in de hoedanigheid van een Hogepriester onze zonde beleid.

Hebreeen 14:
"15 Onze hogepriester kan volledig meevoelen met onze zwakheden. Hij heeft alle beproevingen net zo ondergaan als wij. Alleen, gezondigd heeft hij niet.
16 We kunnen dus vol vertrouwen naderen tot de troon van de genadige God. Daar zullen we barmhartig en genadig behandeld worden en op de juiste tijd hulp ontvangen. "

Wat we wel kunnen doen is elkaars zonden vergeven, dit zijn mensen die door hun zwakheden een fout begaan naar ons toe.
Jezus zegt hetvolgende hierover:

Mattheus 6:
"14 Want als u anderen hun fouten vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
15 Maar vergeeft u anderen niet, dan zal uw Vader uw fouten ook niet vergeven.’ "

Dus de mate waarin wij vergevingsgezind zijn naar anderen toe, zal dus mee bepalend zijn in onze oprechtheid waarin wij tot God naderen indien wij onze zonden beleiden.

http://www.laodicea.nl/index_files/Vergevingsgezindheidenbelijdenisvanzonden.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik in mijn eigen woorden samenvat hetgeen de katholieke Kerk erover zegt:

het is een van de geboden van de Kerk dat iedere katholiek minstens eenmaal in het jaar (in de paastijd) te biecht gaat (= het sacrament van boete en verzoening ontvangt).

Maar als je zwaar gezondigd hebt tegen God, tegen elkaar of tegen jezelf dan dien je ook dit sacrament te ontvangen, eerder mag je niet meer de H. Communie ontvangen. Het gaat dan om wat de Kerk doodzonden noemt: willens en wetens ("met volle kennis en weloverwogen toestemming") in een ernstige zaak ("een zwaarwegende materie") iets doen wat tegen God ingaat. Wie berouwloos sterft in staat van doodzonde zal het eeuwig geluk bij God niet deelachtig worden.

Die "zwaarwegende materie" zijn zaken die ernstig ingaan tegen de Tien Geboden. Dit zijn zonden als moord, euthanasie, abortus, seks hebben met elkaar terwijl je niet met elkaar getrouwd bent, vreemdgaan, meineed plegen, bijgeloof (zaken als afgoden dienen, je bezig houden met waarzeggerij en magie), je ouders aan hun lot overlaten als ze hulpbehoevend zijn, diefstal, fraude, liegen, enz. enz.: allemaal doodzonden als ze weloverwogen gebeuren. ("Je bent je er volledig van bewust dat het zonden zijn en doet het toch"). Als iemand berouw over zijn zonden heeft, dan kan hij ze gaan belijden bij de priester die in naam van Jezus Christus de zondenvergeving uitspreekt en een penitentie ('boetedoening') oplegt. Jezus Christus zei: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.’ (Matteüs 9:12) Door dit sacrament krijgt de berouwvolle zondaar genezing, als hij natuurlijk ook het voornemen heeft niet meer te zondigen ("Gaat heen en zondig niete meer.")

Kortom, het 'moet' eenmaal per jaar. En vaker als er zwaar gezondigd is. En het kan iedere dag.
Computoon
11 jaar geleden
Iedere dag biechten heeft geen zin. Want als je iedere dag wat te biechten zou hebben van belang, dan kun je net zo goed thuis blijven. Je biecht, omdat je spijt hebt van je zonden. Na de biecht probeer je dan je leven te beteren. Maar je kunt de biecht niet als een mechaniek gebruiken door bijvoorbeeld in te zetten als je overspel pleegt. Het werkt niet zo dat je eerst iedere dag je vrouw bedriegt en dan voor dat je naar je eigen vrouw naar huis gaat, dat je dan even gaat biechten en dat er dan niks aan de hand zou zijn. God laat zich natuurlijk niet voor de gek houden. Iemand die blijft zondigen en ook niet het voornemen heeft om daar mee op te houden, die kan net zo goed thuis blijven. God laat niet met zich sollen natuurlijk.