Waarom zijn sommige Joden zo strict?

Zo ken ik bijvoorbeeld de volgende gevallen (de op de zaterdag gelden): Ze mogen niet bellen. Ze mogen niet autorijden. Ze mogen geen inbrekers alarm inschakelen. Ik heb zelfs nog extremer gezien. Bijvoorbeeld dat ze de koelkast niet open mogen doen en ook geen wc-papier af mogen scheuren.

Dit staat zekerlijk toch niet in hun heilige geschriften ("scheur geen wc papier af op de Sabat")?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is toch het 11e gebod? "gij zult geen wcpapier scheuren op de sjabat!"

Het beste antwoord

Ieder kiest zijn of haar eigen manier om geloof te beleven. De een is daar veel strikter in dan de ander, en dat is niet voorbehouden aan het Joodse geloof - zo ben ik opgegroeid op een plek waar veel gereformeerden van de meest behoudende tak waren, geen tv in huis, op zondag twee keer naar de kerk lopen, vrouwen geen rok aan, geen vaccinaties, en vrouwen maken geen gebruik van hun stemrecht.
Ik ken bedrijven met een webshop die op zondag niet bereikbaar is, de site van het Nederlands Dagblad is op zondag ook gesloten.
Ze zijn ervan overtuigd dat zo'n orthodoxe manier van leven de enige juiste is, min of meer volgens de 'geschreven regels' in de bijbel. En in de tijd dat die geschreven werd, was er nog geen elektrisch licht, en geen fornuis - dus vandaar dat je geen licht aan mag doen en niet mag koken op sjabbat. Want dan mag je alleen jahweh eren en niets anders.

"De viering van de sjabbat is voorgeschreven in de Tien Geboden. Aan het ingrijpende voorschrift van Sjemot/Exodus 35:3 dat men geen vuur mag ontsteken, wordt strikt de hand gehouden door zowel religieuze als traditionele joden. Heden ten dage betekent dit bijvoorbeeld dat men geen gas aansteekt dan wel elektriciteit gebruikt (Zoals bijvoorbeeld auto rijden, het gebruiken van elektrische apparaten, e.d.)."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabbat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar die vrouwen van die strenge protestantse kerken moeten juist wel een rok aan en mogen geen broek dragen. Plus ook nog eens een hoed op en zwarte kousen aan, die arme schapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook! Zie je wel, ik raak er helemaal van in de war ;p

Andere antwoorden (3)

Om dezelfde reden als er heel strikte christenen, moslims, hindoes en jains zijn.
Zij volgen een "orthodoxe" traditie binnen hun geloof.

Sommige mensen hebben de neiging om leefregels erg letterlijk te nemen, en denkbeelden uit het verleden op nieuwe omstandigheden te projecteren.

Toegevoegd na 10 minuten:
En de genoemde voorbeelden zijn een erg strikte interpretatie van het begrip "werken".
En ze gelden trouwens niet op zaterdag maar op "Sjabat" (en da's niet hetzelfde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Op sjabbat onthouden orthodoxe Joden zich van alles wat op werken op scheppen lijkt. Want G-d rustte van het scheppen. Als je de koelkast open doet gaat het lichtje aan, en daarmee zet je elektriciteit op in licht, dat is scheppen in die visie. Voor dat inbraakalarm geldt hetzelfde. Overigens is het geen kwestie van MOGEN maar een kwestie van er voor KIEZEN om het geloof op die manier vorm te geven.
Zij denken dat dat de beste manier is om vorm te geven aan de 613 ge- en verboden die in de Thora staan. Het gaat er vaak om een hek om de wet te zetten. In de zin van: je mag niet werken, maar om te voorkomen dat we toch het gebod overtreden interpreteren we de wet wat ruimer, zetten er een hek omheen en noemen dingen die strikt genomen geen werk zijn toch als ongewenst. Daardoor weet je zeker dat je de wet niet overtreedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij interpreteren hun bijbel (Thora) letterlijk (en de 7e dag was een rustdag (sabbat)). Ja, daar kun je alle kanten mee uit.