Vaccineren boeren die hun kinderen niet laten vaccineren hun vee wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze consequent zijn doen ze dat niet. Het idee is: God leidt het leven, dus als je ziek wordt (of als je vee ziek wordt) is dat Gods bedoeling met het leven. Wanneer je vervolgens ziek bent mag je hier wel tegen in het geweer komen, als je dan beter wordt is dit Gods hulp, als je sterft heeft God hier een bedoeling mee. De redenering klinkt heel krom, maar zo werkt het wel. Van het verkopen van vee en vervolgens terugkopen heb ik nog nooit gehoord, dat lijkt me nog krommer dan bovenstaande redenering.
Wel is het natuurlijk zo dat, wanneer een boer die niet wil inenten naar een veemarkt gaat en daar vee koopt, hij nooit zeker kan zijn dat het vee niet is ingeënt, op die manier kan hij, al dan niet per ongelijk, toch ingeënt vee kopen. Daarnaast is het natuurlijk altijd persoonlijk. De ene boer zal het wel doen de ander wellicht niet. Hier kan ook in meespelen dat een boer 200 koeien kan hebben die elkaar besmetten. Wanneer hij 4 kinderen heeft is dat makkelijker te bestrijden dan 200 koeien. Dit kan een overweging zijn om vee wel in te enten en kinderen niet (omdat ziektes vaak goed te bestrijden zijn). Overigens komt het amper meer voor dat kinderen niet worden ingeënt (weet ik uit ervaring).

Antwoorden (2)

Dat is een héél goeie vraag.
Officieel natuurlijk niet. Maar ik weet dat het voorkwam dat boeren hun kudde voor één (toen nog) gulden aan een niet zo gelovige buurman verkochten. Die liet de kudde dan inenten, en verkocht ze terug aan de oorspronkelijke eigenaar.
Waarschijnlijk onder het motto: God heeft dat toch niet in de gaten.

En wát iemand nu wel of niet gelooft, dit is natuurlijk ongelooflijk hypocriet gedrag. Ten eerste denken ze blijkbaar dat God dom is. En ten tweede vertrouwen ze dus tóch niet echt op het gebed, terwijl ze dat wel beweren.
Helaas kun je kinderen niet verkopen. Dus dergelijke boeren hadden dan wel gezond vee, maar hun kinderen konden zomaar geveld worden door polio.

Ik heb ooit eens gesproken met iemand die geen televisie mocht kijken, en die 'dus' zijn antenne op het dak van de buren had geplaatst. Ook zoiets.

Ik weet trouwens niet of dat verkopen van die kuddes nog steeds gebeurt. Het zou me niet verbazen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, bij het vee wordt over het algemeen niet gevaccineerd en kiest men voor het opruimen van de veestapel als er een besmettelijke ziekte uitbreekt. Door dit beleid zijn besmettelijke ziektes binnen de veestapel zo ongeveer uitgebannen binnen het gebied van de Europese Unie. Vaccineren werkt dit beleid tegen en wordt maar zelden toegepast.

De besmettelijke ziektes waar we nog last van hebben zijn arbovirussen en bacterieziektes. De bacterien kunnen in mest overleven (Q koorts), de arbovirussen leven ook in en worden overgebracht door insecten (knutjes met blauwtong). Ook voor deze ziektes wordt niet gevaccineerd.