Waarom is een profeet die visioenen krijgt heilig terwijl mensen die nu visioenen krijgen psychpaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (5)

De profeet is normalitair dood en niets dan goed voor de doden?

Nee, serieus: De kerk besluit of een persoon echt visioenen krijgt, of of er een mis-functioneren in de hersenen plaats vindt. HOe ze dat doen.. Dat is mij onduidelijk. Het zal wel in een gebed naar boven komen dat iemand echte visioenen had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit hem met name is hoe overtuigend deze persoon zijn visioenen kan brengen. Je ziet dit bijvoorbeeld bij sektes dat de leiders hiervan heel erg charismatisch zijn. Zij overtuigen zoveel mensen van de echtheid van hun visioenen dat ze voor deze groep als profeet gelden.

Hetzelfde geldt voor profeten uit de oudheid. Pas wanneer zij een grote groep mensen konden overtuigen van de waarheid van hun visioen werden zij als profeet gezien.

Als je kijkt hoe weinig mensen er worden gezien als profeet over de geschiedenis heen dan is het niet vreemd dat er nu niemand door een grote groep mensen als profeet gezien wordt. En daarnaast zijn mensen tegenwoordig beter opgeleid, dus zij zijn minder makkelijk op grote schaal met verkeerde argumenten om de tuin te leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd opletten, maar soms gebeurt dat niet en hopla, dan hebben we een profeet ipv een gek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar: het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: Ik denk dat jij mijn opmerking verkeerd interpreteert (Adriaan ook). Ik bedoel te zeggen dat het altijd gekken zijn en sluit de optie profeet per definitie uit. Alleen let men soms niet goed op en trapt men in de uitspraken van de gek en noemt men hem profeet.
Volgens het christelijk geloof werden profeten door God uitgekozen en aangesteld door de Heilige Geest.

Daarom wisten zij wat zij moesten verkondigen.

Dikwijls waren dit gebeurtenissen die nog ver in de toekomst lagen.

Volgens de woordenlijst van de GrootNieuwsBijbel betekent heilig: " afgezonderd voor God, hem toegewijd, gereed voor zijn eredienst... ."

zie ook: punt 8

http://www.encyclo.nl/begrip/heilig

Daarom waren zij in dit opzicht "heilig", en bedoel ik hiermee niet dat iemand tot "heilig zijn " is verklaart.

Er zijn christelijke stromingen die nog sterk in de gave van "profeteren" geloven en andere stromingen niet.

Dit kan aanleiding geven dat profeten door sommigen niet als "heilig" worden aanzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe weet je dan of het gaat om een profeet die door god is uitgekozen of dat het gaat om een gek? of een valse profeet. zou het niet zo kunnen zijn dat er profeten zijn die door iedereen als 'betrouwbaar' worden gezien, terwijl het eigenlijk valse profeten zijn? in de bijbel wordt daar toch ook voor gewaarschuwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, een goede vraag, Jezus zegt: "wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden." ik heb dit gevonden: http://www.nl.amazinghope.net/test-ware-profeet-hoe-weten-we-het-ware-van-de-valse-profeet/
Er zijn in de oudheid altijd mensen geweest die een 'directe verbinding' met God hadden en boodschappen van God ontvingen voor de mensen. Zij waren een soort spreekbuis voor God. Zij werden geëerd door de mensen hiervoor.

Uiteraard is het voor het accepteren van een verbinding met God hebben en boodschappen ontvangen van God wel eerst nodig dat je in God gelooft.

Tijdens Jezus zijn leven op aarde zegt hij tegen zijn leerlingen dat na zijn Hemelvaart de Geest van de Waarheid, de Trooster zal komen, die bij ieder mens in het hart zijn intrek zal nemen. De Geest van God spreekt vanaf dat moment in elk mensenhart, tenminste als een mens ervoor kiest om te luisteren. Het is de innerlijke stem die ieder mens bezit, maar waar maarweinig naargeluisterd wordt helaas.

Mensen die momenteel profeteren worden niet meer geaccepteert, aangezien onze wereld behoorlijk 'van God los' is. Er zijn maar weinig mensen die geloven dat God spreekt en nog minder mensen die geloven dat God door een ander mens spreekt.

Als je een 'moderne' profeet wilt leren kennen, lees dan eens de boeken van Neale Donald Walsch. Heel bijzonder en heel erg prachtig en ontroerend hoe God in deze boeken spreekt. Er zijn nog veel meer boeken waarin God spreekt, ook de Cursus in Wonderen is gedicteerd door Jezus en ook de boeken van Jakob Lorber zijn door het innerlijke woord ontvangen.

Maar, ..... je gelooft het wel........ of je gelooft het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens!
Het hangt er van af wie er waarneemt, wat er wordt waargenomen en onder welke omstandigheden het gebeurt. Een ongelovige druggebruiker zal het niet snel een heilige profeet worden. Daarentegen hebben we ook in de moderne maatschappij allerlei profeten die het einde der wereld voorspellen. In 2012 vergaat de wereld ook weer een paar keer. Veel van die profeten krijgen een tweede en zelfs derde kans als hun eerste voorspelling niet is uitgekomen.

Voor een aantal visioenen is later een wetenschappelijke verklaring gegeven. Zo wordt over Bernadette van Lourdes beweert dat haar visioenen veroorzaakt zouden kunnen zijn door een schimmel die op het brood groeide dat ze at. Bernadette was erg gelovig en van zeer nederige komaf en van sommige broodschimmels is het bekend dat ze lsd-achtige stoffen produceren.

Als je streng gelovig bent, niet bekend staat als druggebruiker en leeft volgens de leer van de kerk (welke dan ook), en als je daarbij vaag genoeg blijft over je voorspellingen, die bij voorkeur zeer bedreigend zijn, dan maak je ook nu nog kans denk ik.