Hoe gaan de joden om met alle andere geloven? christendom? Boedhisme, Hindoeistme en de moslims?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

Het Jodendom kent geen zendingsdrang. Zij laten andere geloven gewoon naast hun eigen geloof bestaan. Het is voor hun genoeg dat God er voor hun is.

Toegevoegd na 17 minuten:
In Exodus 23 staan voorschriften hoe men dient om te gaan met andere volkeren die andere goden dienen. Hoe men dit naar deze tijd vertaalt, weet ik niet zo. De voorschriften stammen uit een tijd waarin ieder volk zijn eigen god had, al of niet met een beeld erbij. De God van Israel waarschuwt om Hem niet te verlaten. En Hij zal voor zijn volk zorgen.
Er spreekt niet direct een beeld uit van agressie. meer van assertiviteit.

Ik heb nooit gelezen van enige Joodse agressie waar ook ter wereld tegen enige godsdienst ook.

Zij hebben geen behoefte om te interacteren. Zij hebben hun God.

WAt nu in Israel gebeurt, is het verhaal van de kat in het nauw. Misschien zit iedereen daar klem.

Na de tweede Wereldoorlog is Palestina door de grote mogendheden aangewezen als de plek waar de Joden zich konden vestigen. Een oorspronkelijk dunbevolkt woestijngebied kwam in ontwikkeling. De grond was wel van de Palestijnen, maar de Joden hebben er niet om gevraagd om daar te mogen wonen. Het gebied werd hun toegewezen. Palestina was destijds een Brits Protectoraat.

Het is heel tragisch.

Orthodoxe Joden zien het land uiteraard als het Beloofde Land. Zij leven al eeuwen met hun seideravonden waar de vlucht uit Egypte naar het Beloofde Land wordt herdacht. Dus 20 eeuwen maken voor hun niets uit.
De Palestijnen zijn al 20 eeuwen de vrijwel enige bewoners van het land geweest. Er woonden al wel wat verdwaalde Joden, maar toch niet veel.
Die Palestijnen ervaren het nu als hun grond.

Beetje te ruim antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per jood. Er is een verschil tussen Jood zijn en het Joodse geloof aanhangen. Voor Hitler maakte dat overigens geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joden gaan net zo om met andere geloven als Christenen, Boeddhisten, Hindoes en Moslims dat doen. Ze laten ze namelijk links liggen, want mensen die geloven die onderzoeken niet, die bekritiseren alles behalve hun eigen geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de joodse gemeenschap erg bang is voor de Islam.