Zijn er - buiten de bezoekers - verschillen tussen een Turkse en een Arabische moskee?

Bouwstijl / inrichting, versieringen? Het reciteren uit de Koran, blijft Arabisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.6K

Antwoorden (2)

Opzich is er Geen Verschil, maar je ziet tog wel dat de Turkse moskees moderner zijn en meestal zelfs winkeltjes in hun moskee hebben, De Arabische ( Meestal Marokkaanse) Moskees zijn een beetje oud gebleven en best klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Turkse moskeeën hebben meestal de zogenaamde Ottomaanse stijl. De minaretten zijn bijvoorbeeld cilindervormig. Daarnaast wordt het getal 5 in de bouwkunst en versieringen gebruikt. Moskeeën zijn vaker ronder.

Arabische moskeeën hebben meestal vierkante minaretten en hebben meer met het getal 8. Moskeeën zijn vaker vierkantiger. Ook deuren en ramen hebben vaker een hoefijzervorm i.p.v. gotische deuropeningen.

Het is geen wet van Meden en Perzen, maar slechts een ruwe stijl. Sowieso heeft het Ottomaanse Rijk langdurig ook over Arabische gebieden geheerst.