Zijn de kinderen van een Joodse man, ook Joods?

Het Jodendom wordt vanaf de vrouw door gegeven aan de kinderen.
Wat als zij een zoon heeft, die later kinderen heeft. Zijn die kinderen dan ook joods (ervan uitgaande dat die zoon een vrouw heeft, die niet joods is?

4 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://joodsleven.nl/Encyclopedie/Jood/WieIsJood.htm

Antwoorden (1)

Het jodendom wordt inderdaad door de vrouw door gegeven en niet door de man. Als een joodse man trouwt met een niet-joodse vrouw, zijn de kinderen officieel niet-joods.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Klopt helemaal ! (Plus) Toch, omdat de geschiedenis van de Joden nu eenmaal verweven is met de Nazi's, zij hielden er een heel andere methode op na: Bron: https://wikikids.nl/Rassenwetten_van_Neurenberg Om dit allemaal na te gaan moesten alle burgers een soort van formulier invullen. Dit bestond uit zes rondjes. Een zwart rondje betekende Joods en een wit rondje Duits. De eerste vier rondjes stonden voor je grootouders. Daarna volgden twee rondjes voor je ouders en daarna een rondje voor jezelf. Stel je opa was Duits en je oma was Joods dan was je vader of moeder half-Joods (half-zwart rondje). Als hij/zij met een Jood was getrouwd was jij driekwart-joods (driekwart-zwart rondje) en als hij/zij met een Duitser getrouwd was je kwart-joods (kwart-zwart rondje). In Duitsland werd je als Rijksburger gezien als je rondje helemaal wit was (dus Duits) of slechts voor een kwart zwart was (dus kwart-joods). Voor half-joden (half-zwart rondje) bestonden aparte regels.