Wat is het verschil tussen de? staten bijbel en de Willibrort vertaling de bijbel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

"De Statenvertaling is de eerste officiële Nederlandstalige Bijbelvertaling, die rechtstreeks uit het oorspronkelijke Hebreeuws, Aramees en Grieks werd vertaald."

Het is een protestants-christelijke vertaling die al eeuwen oud is. Het Nederlands dat wordt gebruikt, is in onze ogen nogal plechtstatig, ouderwets. Maar in de meest strenge orthodox-protestantse kring wordt de Statenvertaling nog steeds gebruikt, al dan niet in een recentere hertaling.

De Willibrordvertaling(en) zijn van het laatste kwart van de 20e eeuw dus het taalgebruik is van "deze tijd". Deze vertaling is van katholieke oorsprong. Ook uit de grondtekst afkomstig.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De statenvertaling is vertaald uit de texus receptus, een jongere brontekst dan de brontext waaruit de willibrordvertaling is vertaald. De verschillen die daaruit voortvloeiden zijn bv meer toevoegingen in de statenvertaling.
1 voorbeeld kan men vinden in 1 Johannes 5:7,8 ... het comma johanneum.
Dit gedeelte ( Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één) vind men niet terug in de willibrordvertaling en leunt daarbij dichter aan de oorspronkelijke oudste manuscripten.
Met andere woorden, met deze vertaling is minder geknoeid dan met de statenvertaling.
KennisDelen
5 jaar geleden
Er is niet geknoeid met de statenvertaling, er zijn soms alleen kleine verschillen in de brontekst, waardoor de tekst net iets afwijkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" waardoor de tekst net iets afwijkt. " En daardoor bepaalde verzen een hele andere betekenis krijgen ?