Is het de bedoeling dat je hardop bid of juist in je gedachten?

Ene keer bid ik hardop en de andere keer in mijn gedachten.
Nu vraag ik me af wat de juiste manier van bidden is?
Of word dit allebei goed gekeurd?

> Als het iets zou uitmaken ik ben katholiek opgevoed.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
8.4K
Erna55
6 jaar geleden
Door wie of wat wil je je manier van bidden goedgekeurd krijgen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met of "zonder geluid" maakt niet uit. Het gaat om je intentie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het maakt niet uit, het resultaat blijft hetzelfde.
Toch is het handiger om het geluidsloos te doen in een publieke omgeving.

Antwoorden (2)

Dit maalt niet uit. Het isaar wat je fijner vindt. Het is wel gebruikelijker om in je gedachten te bidden, maar dst wil niet zeggen dat dit beter is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen juiste manier.

Hardop bidden bevordert de concentratie. Wie hardop bidt went aan de eigen stem en blijft beter bij de les.

Concentratie
In het persoonlijke gebedsleven is in principe elke houding die de concentratie bevordert goed.
Je kunt zitten, knielen, liggen, staan, zelfs fietsen. Het belangrijkste is dat je een houding vindt die helpt om je te concentreren, op God en op het gebed....etc
Wat de concentratie ook erg bevordert is hardop bidden. Wie hardop bidt went aan zijn eigen stem en blijft beter bij de les.

Hoe je bidt is ook afhankelijk van waar je bent. Is het voor het eten of voor het slapen gaan? Zit je in de trein?

Al zijn er wel specifieke gebeden en ook verschillende redenen om te bidden, als jij het prettig vindt om hardop met of tegen God te praten is dat prima.
Katholieken beginnen en eindigen hun gebeden vrijwel altijd met het maken van een kruisteken,

Het doel van een gebed kan zijn om eerbied te tonen, een verzoek te doen, of om de eigen gedachten en emoties te uiten of richting te geven.

Er zijn ook verschillende manieren om een gebed af te sluiten, bijvoorbeeld:
-amen,
-om Jezus' wil en
-(ik/wij vragen dit) in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, amen.

De gebeden die men thuis bidt, zijn dikwijls afhankelijk van de kerkelijke strekking waartoe men behoort, RK o.a.: tafelgebed, gebed om vergeving, Weesgegroet, rozenkransgebed (bron-meer info)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een +,
een kleine opmerking over je laatste alinea. Bidden tot Maria heeft geen enkel nut evenals bidden tot heiligen, rozenkransgebed of paternoster. Volgens de christelijke leer met de bijbel als uitgangspunt, mag men alleen via Jezus tot Gd bidden.
Alleen Jezus is onze middelaar of hogepriester. groet amadeus