Waarom moeten we stil zijn?

Hallo dit is een vraag van de backpacker die bij ons is. Wij hebben iemand die voor ons kookt en dan ook een broodje mee eet. (Ik eet altijd s'middags) Die gene die voor ons kookt is zwaargelovig. En als we beginnen moeten we stil zijn? Waarom? Is dit uit beleefdheid? Of is er iets anders. Wij en ook de backpacker geloven niet in god.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, maar wil je nou weten waarom de omgeving stil moet zijn en waar dat vandaan komt of wil je nu weten waarom er gebeden wordt voor het eten aan? Want dat laatste vraag ik me ook vaak af...respecteer het wel, maar zou het leuk vinden te weten wat ik respecteer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigen allebei

Het beste antwoord

Als iemand van de tafelgenoten vraagt om stilte zodat hij een moment van bezinning of gebed kan hebben, is het pure beleefdheid om daaraan te voldoen. Het heeft wat mij betreft niet eens met respect te maken, meer met goede manieren.

Het is het in gelegenheid stellen van de ander om zijn levensbeschouwing in de praktijk te brengen. Of je zelf wel of niet die levensbeschouwing deelt, heeft daar helemaal niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou dat kunnen zien als beleefdheid.
Echter tegenwoordig wordt het bijna niet meer algemeen gedaan.
Dat jij en de rugzakartiest niet gelovig zijn wil niet zeggen dat de kok niet even zijn god vergeving mag vragen voor al het leed en honger in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen het wel hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Patrickmyna; dat is jullie keuze en gelovigen zullen jullie daar dankbaar voor zijn.
Ik bedoelde meer in algemene zin als je met grotere groepen eet.
Dat jij en je backpacker tegelijk stil zijn met de kok, die gelovig is, is uit beleefheid naar de gelovige toe. De gelovige zal in stilte even bidden voor het eten. Dat jullie niet mee bidden is prima. Even een minuutje stil zijn moet echter kunnen.
13 jaar geleden
Als iemand gelovig is houd je uit respect even je mond zodat de gelovige even tot god kan bidden dat doe je na het eten ook even.
13 jaar geleden
Als je iemand wilt bellen terwijl je in gezelschap bent, kan het handig zijn als het dan even stil is zodat je je beter kunt concentreren. Dat is met bidden net zo.

Ik lees ook vaak 5 keer hetzelfde zinnetje als ik een boek lees terwijl mensen om me heen met elkaar aan het praten zijn. Dat wil je naar God toe natuurlijk niet hebben, dat je 5 keer hetzelfde zinnetje bidt.

De kok kan ook op de gang staan om te bidden. Maar ja, als je nou toch maar met z'n drieën bent, lijkt me dat een beetje overdreven, of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stil zijn is respect tonen. Als je beginnen met de maaltijd en je wilt bidden tot God en je doet dit in een omgeving die vol is van lawaai dan is dat moeilijk. Je moet dit zijn zoals je met de koningin mag spreken en je moet dit doen in een ruimte waar iedereen aan het praten is, dan is dat ook niet prettig. Als je God hoger acht dan de koningin is dus ook belangrijk dat je kunt bidden met je volle aandacht.