Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de naam Dalai Lama hoe dan ook iets te maken met het dier lama

Wellicht is de lama in Tibet een heilig dier of zoiets,vandaar , is er hoe dan ook n connectie tussen deze 2 lama's

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
970

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lama betekent "Hoogtse Priester"

Toegevoegd na 1 uur:
-Jammer! Ik werd gestoord en moest dit vlug wegklikken. Dat ik "Hoogste Priester" bedoelde was wel duidelijk, maar het stoorde me dit niet alsnog te corrigeren.
-Het oorspronkelijke Dalai Lama als 'hoogste priester' is men later voor andere hooggeplaatsten gaan gebruiken in meerdere culturen om een stempel te geven aan bijvoorbeeld het leiderschap.
-Westerlingen gebruiken de term 'Lama"voor leraren die niet persé een monnik of non meer hoeft te zijn.
-In de periode vóór 1950 was er in Tibet een Theocratie (staatsvorm met een Godheid als gezagsdrager) waarbij de Dalai Lama zowel een politieke als geestelijk leider was.
-De enigste vergelijking van de Lama als 'hoge priester' en de Zuid-Amerikanse Lama als 'tweehoevige' is... dat ze allebei hun nek uitsteken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lama is van Zuid Amerika, en bovendien een Nederlands woord. Dus heeft niets met de Dalai lama te maken
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Volgens Wikipedia:
Dalai is Mongools voor oceaan en Lama Tibetaans voor goeroe of leraar.
Het heeft dus niets met een lama (dier) te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding